Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Groeit Apple uit haar functionele bedrijfsstructuur?

Apple slaagt er maar niet in om haar business uit te breiden naar andere bedrijfstakken. Hoe is het mogelijk dat ’s werelds meest waardevolle bedrijf geen tijd heeft om zich te ontwikkelen in nieuwe sectoren?

Apple CEO Tim Cook Foto: Getty

Terwijl General Electrics in de vliegtuigmotoren, duurzame energie en gezondheidszorg stapt, staakt Apple de ontwikkeling van haar AirPort-routers en stopt ze met de productie van eigen beeldschermen.

Hoe is het mogelijk dat ’s werelds meest waardevolle bedrijf geen tijd kan vinden om zich te ontwikkelen in nieuwe sectoren? Door haar functionele bedrijfsstructuur, schrijft Vox. Een structuur die veel en succesvol wordt toegepast binnen startups, maar ongebruikelijk is voor een gigantische bedrijf als Apple.

Functionele organisatie

Apple is een extreem functionele organisatie. Je vindt er bijvoorbeeld geen senior vicepresident van de afdeling iPhone of een senior vicepresident van de afdeling Mac. Anders dan in een hiërarchische of divisiestructuur, heeft niemand bij Apple de leiding over specifieke productlijnen als iPhone, iPad of Mac. De topmannen bij Apple zijn verantwoordelijk voor zaken als ‘hardware technologieën’ of ‘software engineering’. Niet voor één specifieke afdeling, de teams opereren binnen alle taken van het bedrijf. Het samenwerken in kleine teams staat daarbij centraal.

Sterke focus

Samenwerking, eensgezindheid en synergie tussen verschillende groepen zijn elementen waar ieder bedrijf naar verlangt. Toch leiden de meeste ceo’s van multinationals hun bedrijf niet met functionele structuren.

Voor goede ontwikkeling van alle bedrijfstakken is een sterke focus nodig. Een bedrijf als Microsoft kiest daarom voor een divisiestructuur. Het bedrijf heeft vicepresidenten voor de takken Office, Windows en Microsoft Cloud. Software engineers werken wel voor alle drie de afdelingen, maar niemand heeft de leiding over ‘software engineering’. Per bedrijfstak, bijvoorbeeld Windows, is één iemand de eindverantwoordelijke. Dat zorgt voor veel duidelijkheid, een scherpe koers en sterke focus binnen het bedrijf.

Sporadische doorbraken

Het functionele Apple heeft daarentegen moeite met het hooghouden van alle ballen. Het runnen van een succesvol product vereist continue verbetering. Apple leunt echter op sporadische doorbraken. Zo rolde het bedrijf een radicaal nieuwe versie van de Mac Pro uit, om de desktop vervolgens drie jaar niet meer te updaten. Daar houd je klanten niet tevreden mee.

Succes iPhone

Het uitblijven van nieuwe Macs hangt samen met het succes van de iPhone, het meest belangrijke product van de Apple-familie. Binnen het bedrijf ligt er een gigantische focus op het verbeteren van de iPhone en het versterken van zijn positie. De hele Mac-business raakt daardoor op de achtergrond.

Het resultaat: Mac wordt niet geüpdatet, omdat simpelweg niemand binnen het bedrijf die specifieke taak  heeft. Samenwerken aan top bedrijfsprioriteiten staat in de functionele organisatie op de eerste plek. En dat betekent dat vrijwel alles boven de ontwikkeling van de Mac komt. In die context is ook te verklaren dat Apple geen tijd heeft om randproducten te ontwikkelen.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Groeiambities

Daarmee rijst de vraag of het aanhouden van een functionele organisatie strookt met de groeiambities van Apple. Zet je per bedrijfstak namelijk een verantwoordelijke leidinggevende aan het roer, dan kan dat de groei van Apple op verschillende gebieden stimuleren. Toegeven, dankzij Apple’s functionele organisatiestructuur heeft het bedrijf de snelheid van een start-up grotendeels weten te behouden. Bij het lanceren van een nieuw product loopt Apple bijvoorbeeld niet tegen bureaucratische rompslomp aan.

Toch vertoont de bestaande bedrijfsstructuur tekenen van groeipijn. Apple is gigantisch, maar wil nog groter worden. Om dat te bereiken zal het zich – eindelijk – moeten gaan gedragen als een groot bedrijf.