Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

‘Google+ snel groter dan Facebook’

Je leest nu: ‘Google+ snel groter dan Facebook’

Google+ gaat als een raket. De afgelopen week verdubbelde het aantal gebruikers wereldwijd van 10 naar 20 miljoen. Moet Facebook al bang worden?


Ja, zegt social media-deskundige Vincent Smit van Promote Your Network. Volgens hem is het zaak om er snel bij te zijn en zo een voorsprong op te bouwen. Nu nog is Google+ vooral het domein van personen, snel zullen zich ook zakelijke kansen gaan aanbieden. MT ging met Smit in gesprek over dit nieuwe sociale medium dat een plekje moet zien te veroveren in het landschap dat nu nog wordt gedomineerd door Twitter, LinkedIn en Facebook.”
 

Waarmee verschilt Google+ van Facebook?

“Het verschil is vooral dat je veel gerichter communiceert. Je kunt contacten indelen in bepaalde cirkels en bepaalt zelf welke dat zijn. Met de cirkel ‘leveranciers’ heb je andere communicatie dan met je cirkels vrienden, klanten of collega’s. Nog los van je buitenlandse contacten, die je nu niet meer hoeft lastig te vallen met je Nederlandstalige berichten zoals je die nu misschien via Twitter of Facebook verspreidt. Dit werkt natuurlijk alleen als de ontvangers ook Google+ gebruiken. Het grote nadeel van Facebook is dat je zakelijke relaties kunnen zien dat je moeder een jeugdfoto van je plaatst. Met Google+ is dat niet meer zo.”
 

Waarom zou je er als bedrijf bij willen zijn?

“Je kunt gerichter met je prospects omgaan omdat het je in staat stelt om te luisteren naar de markt door te zoeken op onderwerp, de zogenaamde Sparks. Vanuit je eigen handel kijk je wat voor vragen mensen hierover stellen. Dan geef je antwoord en de kans is groot dat je met je eigen deskundigheid of dienst aan een cirkel van de vragensteller wordt toegevoegd. Dat is een heel effectieve manier om prospects aan een eigen cirkel toe te voegen. Eén van mijn cirkels heet ook gewoon prospects, daar heb ik dus er dus heel veel in staan.”
 

Toch zijn er voor bedrijven officieel nog geen mogelijkheden om zich zakelijk te proflileren

“Klopt. Officieel zit Google+ ook nog maar in testfase, die trouwens veel korter gaat duren dan oorspronkelijk de bedoeling was. Je mag officieel nog geen bedrijfsprofiel aanmaken op je persoonlijke profiel. Ze dreigen je te verwijderen als je het toch doet, maar ik geloof niet dat ze dat doen. Google is nu zelf aan het uitvinden wat zakelijk straks aangeboden kan worden. Het platform wordt enorm doorontwikkeld en gaat mogelijkheden bieden die je nu nog niet voor mogelijk houdt. Ook je eigen bedrijfspagina: en ik verzeker je dat je daar straks graag voor wil betalen. Wacht daar niet op, als je nu al actief wordt, ga je mee in het proces, je leert en bouwt een voorsprong op. Maak mee hoe het werkt.”
 

Is Google+ een serieuze bedreiging voor Facebook?

“Gegarandeerd! Ik verwacht dat Google+ ergens rond het einde van dit jaar al groter is dan Facebook. Je kun op dit platform veel makkelijker een veel groter bereik creëren. Nu zitten vooral de early adapters er op, maar dat gaat snel veranderen. Op internet worden hypes steeds sneller geaccepteerd door de massa en algemeen geaccepteerd. Waar Foursquare een half jaar over deed, doet Google+ in zes dagen. Het belangrijkste voordeel wat Google+ mij gaat bieden, is dat ik nog maar naar één plek toe hoef vanwaar ik alles kan bekijken en bedienen op andere platforms.”
 

Zijn er ook nog nadelen?

“We worden steeds afhankelijker van Google. Je kunt er alles mee, tot je agenda beheren aan toe. Dat geeft mensen een soort van Big Brother-gevoel.”
 

Lees ook:

Hoe grijp je succesvol naar de kansen die digitalisering biedt?

In samenwerking met Vlerick en KPMG - In de datarevolutie die ons te wachten staat wijzen slimme tools de weg naar nieuwe kansen. Organisaties die hierop willen inspelen moeten zorgen dat hun mensen erin mee kunnen en willen.

Connected framework Getty Images
Je leest nu: Hoe grijp je succesvol naar de kansen die digitalisering biedt?

In Transformation Outlook, de podcastserie van KPMG, bespreken Sjoerd Leemhuis van Owlin en Ard Westerik van Royal HaskoningDHV de dilemma’s die daarbij een rol spelen.

Dat digitalering kansen biedt roept weinig discussie op. Maar… hoe grijp je ze? Transformeren naar digitale processen, producten en diensten blijkt lastig. Hoe blijf je tegelijk innovatief en efficiënt? Hoe introduceer je technieken en ga je nieuwe markten op zonder je bestaande business aan te tasten? Hoe neem je medewerkers, partners en toezichthouders in de transformatie mee?

In een serie unieke podcasts bespreekt KPMG de dilemma’s. Onder leiding van KPMG-managers Eric Wesselman en Guido Soonius worden vooraanstaande CIO’s/CDO’s en CTO’s naar hun good practices gevraagd. In de eerste aflevering gingen Jeroen Fukken (directeur Strategie & Innovatie NS) en Dorkas Koenen (chief marketing officer Rabobank) het gesprek aan over innovatie. Tijdens de tweede editie komen Ard Westerik, CTO van Royal HaskoningDHV, en Sjoerd Leemhuis, CEO en medeoprichter van Owlin, aan het woord. Welke kansen biedt de datarevolutie en hoe speel je er als organisatie op in?

Woke investeren

Woke investeren is in opkomst. Pensioenhouders verwachten van hun pensioenfonds dat zijn beleggingen het klimaat zo veel mogelijk ontlasten en niet aan sociale problemen bijdragen. Maar hoe weet je als fonds, met investeringen over de hele wereld, dat een van de bedrijven waar je in belegt geen overname doet van een startup die actief is in de wapenhandel? Of in opspraak komt vanwege kinderarbeid? Een schandaal zit soms in een klein hoekje.

Beluister de Transformation Outlook Podcasts via de site van KPMG of op Spotify.

De oplossing ligt in data-analyse. De snel groeiende startup Owlin ontwikkelde een platform dat 3 miljoen nieuwsbronnen in talloze talen analyseert. Uit de enorme berichtenstroom destilleert het platform de trends en ontwikkelingen die business managers op nieuwe strategische kansen wijst, en risk managers waarschuwt voor potentiële risico’s. Zo kun je als organisatie tijdig ingrijpen.

Ook bij Royal HaskoningDHV vormen data een belangrijke kern van de strategie. Het mondiaal actieve ingenieurs-, projectmanagement- en consultancybedrijf creëert een dataplatform rond watermanagement. Daarnaast worden onder meer in individuele waterzuiveringsinstallaties met sensoren gegevens verzameld waarmee afwijkingen in de productie kunnen worden gesignaleerd, en voorspellingen voor het onderhoud gedaan. Het resultaat is dat meer efficiëntie wordt bereikt.

Data kunnen de ontwikkeling van organisaties in een stroomversnelling brengen. Maar hoe speel je er met je organisatie op in?

Connected Enterprise Global Framework

Welke competenties zijn cruciaal voor de digitale transformatie? Uit internationaal onderzoek van Forrester Consulting in opdracht van KPMG komen acht succesfactoren naar voren. Bedrijven die erin investeren, presteren tot twee keer toe beter. KPMG verwerkte de competenties tot het Connected Enterprise Global Framework, met als onderdelen:

  • Insight-driven strategies and actions
  • Innovative products and services
  • Experience-centricity by design
  • Seamless interactions and commerce
  • Responsive operations and supply chain
  • Aligned and empowered workforce
  • Digitally-enabled technology architecture
  • Integrated partner and alliance ecosystem

In de podcasts uit de Transformation Outlook-serie worden de competenties behandeld.

Kip of ei

Een van de dilemma’s van data-analyse heeft betrekking op de strategische prioriteit. Analyse kan veel aanwijzingen geven over de strategische mogelijkheden. Maar wat komt dan eerder, de strategie of de analyse? Is kortom de strategie leading, of wordt ze door de analyse vormgegeven? Het een kip/ei-discussie, geeft Ard Westerik van Royal HaskoningDHV aan, want kwalitatief goede data kunnen zorgen dat de strategische ontwikkeling verbetert, maar tegelijkertijd kan een scherpe strategie zorgen dat de data-analyse verbetert. De belangrijkste uitdaging voor veel organisaties op dit moment is om meer uit hun data te halen, daar zou de focus moeten liggen.

Toch staan de mensen en de strategie die ze ontwikkelen nog steeds voorop, vindt Sjoerd Leemhuis van Owlin. Analoog aan het scaling­-model van Verne Harnish: weten waar je naartoe wilt is het belangrijkste uitgangspunt. Met een goede uitvoering komt het rendement binnen dat nieuwe investeringen mogelijk maakt. Wel moet de strategie continu met behulp van data worden getoetst en, zonodig, kunnen worden bijgesteld.

Leren

Welke tips geven Leemhuis en Westerik organisaties tijdens hun digitale transformatie mee? Transformeren vraagt om levenlang leren, de complexiteit neemt alleen maar toe en om bij te blijven zullen de mensen die in organisaties werken bereid moeten zijn om zich te blijven ontwikkelen. Leren houdt ook in dat je nieuwe dingen uitprobeert, dat je een proof of concept lanceert of mensen met een andere invalshoek binnenhaalt. Het kan mislukken, maar dat is part of the deal. Van proberen leer je.