Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Google past zoekalgortime aan

Google heeft zijn zoekalgoritme drastisch aangepast. De verandering heeft een impact van 11,8 procent op de zoekresultaten.

Dat meldt Webwereld.
Aanleiding is de explosieve groei van zogeheten content farms, sites met minderwaardige content die de zoekmachine manipuleren. Volgens webwereld betreft het "de grootste actie tegen sites die bewust proberen hoog in Google te komen door content te schrijven op opkomende zoektermen".

In een blogpost zegt de zoekgigant dat dit allerminst een subtiele wijziging is. "In de laatste paar dagen hebben we een vrij grote verbetering aan onze algoritmes doorgevoerd in het ordenen van onze zoekresultaten – een verandering die merkbare impact heeft op 11,8 procent van onze zoekopdrachten – en we willen mensen graag op de hoogte stellen van wat er aan de hand is."

Slechte content daalt, goede stijgt

De actie is vooral gericht tegen sites met slechte content en ook de ranking voor sites die content kopiëren worden lager ingeschaald in de zoekresultaten. Tegelijkertijd worden sites met hoogwaardige content hoger ingeschaald. Google heeft het dan over websites met "originele content en informatie zoals onderzoek, achtergrondreportages, bedachtzame analyses, en wat dies meer zij".

Dit houdt concreet in dat de Google ranking van sommige sites stijgt en van andere juist daalt. Google heeft de onlangs in het leven geroepen blokkadelijst van Google Chrome niet meegenomen in het nieuwe algoritme.

Eerst VS, daarna de rest

Opmerkelijk is dat Google de term "content farms" niet meer gebruikt, terwijl het dit voorheen wel deed, merkt Paid Content op. Die term suggereert namelijk dat Google partijen als Demand Media, een uitgever die korte artikelen schrijft op basis van opkomende zoektermen, wil weren uit de zoekresultaten.

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Voorlopig zijn alleen de algoritmes in de VS aangepast. In de komende tijd wordt de verandering ook langzaam in andere landen doorgevoerd. Wanneer de hele zoekmachine om is, is onbekend.

Lees ook:

Elke week het beste van TechBusiness in de mail? Vraag de nieuwsbrief aan.