Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Giphy: het succes van de 5-secondenfilmpjes verklaard

Het zijn eigenlijk bewegende foto's, de gifs van Giphy. En ze zijn een wereldwijd succes. Coo Adam Leibsohn weet wel waarom.

Als een plaatje meer zegt dan 1.000 woorden, is een filmpje van 5 seconden 100.000 woorden waard. Knoop dat in je oren, vertelde Adam Leibsohn donderdag tijdens TNW Conference in Amsterdam. Met Giphy staat hij in het middelpunt van wat volgens de gif-expert een revolutie in wording is.

Britney Spears

Het is ongetwijfeld een primeur op Nederlandse podia: Adam Leibsohn, coo van Giphy, liet zijn keynote vergezeld gaan van een ononderbroken stroom gifjes. Om de paar steekwoorden spatten katten, verbaasde Mark Wahlbergs en yep, ook Britney Spears van de schermen. Leibsohn (zie gifje hieronder) eet zijn eigen voer: Giphy is dé zoekmachine voor gifs, en zijn punt: vergeet woorden, vergeet plaatjes: gebruik een gifje als je je gevoelens of gedachten echt duidelijk wil maken.

Woorden zijn onhandig

"We behelpen ons al duizenden jaren met woorden om over gevoelens en gedachten te praten en schrijven, maar woorden zijn onhandig. Het woord kat is eenduidig, maar je hebt massa's woorden nodig om te omschrijven welk soort liefde of passie je exact bedoelt. De mens is gemaakt voor beelden: ons visueel geheugen is veel sterker, en we onthouden en begrijpen beelden veel eerder dan we woorden leren gebruiken."

Een hype?

Is het gifje een hype die wel weer voorbijwaait? Volgens Leibsohn, die met Giphy.com maandelijks 150 miljoen unieke bezoekers telt en inmiddels 500 miljard minifilmpjes heeft geserveerd, niet. Het klopt dat het fenomeen Gif (spreek uit met de 'g' van 'gold') al bestaat sinds 1987. Maar het is de smartphone die de wederopstanding van het bewegende plaatje heeft veroorzaakt.

Dankzij de smartphone

"Het is een kwestie van technologie: de drukpers maakte het mogelijk complexe gevoelens en gedachten te delen, middels heel veel woorden. Fotografie zorgde voor een gedeelde beeldtaal, computers gaven ons de middelen om bewegend beeld te bewerken en internet de mogelijkheid om dat snel te delen. Sociale media hebben dat delen een push gegeven, maar pas met de smartphone heb je altijd en onmiddellijk toegang tot media."

Korte lijn

Volgens Leibsohn is er een lijn te trekken van de woordenbrij naar de korte teksten die je elkaar als sms verstuurt, die vervolgens werden afgekort en later vervangen door emoticons.  "We hebben namelijk geen tijd om elkaar lappen tekst te sturen. Het probleem: met dat versimpelen hebben we snelheid ingeruild voor nauwkeurigheid." Gifs zijn daarom the next step. "Als je woorden vervangt door beelden, kun je wat je bedoelt met liefde weer duidelijk maken. We kunnen voortaan onze cultuur stoppen in iets waarmee we snel kunnen communiceren."

Herhaling is betoverend

De kracht van gifs schuilt hem in de herhaling en de lengte: gemiddeld vijf seconden. "De zon komt eindeloos op en gaat eindeloos weer onder. Ons hart slaat, de seizoenen wisselen, modes komen eindeloos terug: de herhaling vertegenwoordigt het leven zelf. De herhaling is betoverend, we herkennen onszelf erin."

Kleinste eenheid

Vijf seconden is volgens Leibsohn inmiddels de maximale aandachtsspanne die de mens nog kan opbrengen. Zie ook filmscènes en videoadvertenties voorafgaand aan online video: 5 seconden is de gulden standaard aan het worden, de kleinste eenheid van bewegend beeld.

55 miljoen dollar

Als je je met je zoekmachine in het hart bevindt van een revolutie waarin woorden door bewegend beeld worden vervangen, krijg je het nog druk. Leibsohn en Alex Chung, de oprichter en ceo van Giphy, hebben inmiddels tientallen mensen voor zich werken en maken gifs in een eigen studio. Eerder dit jaar incasseerden zij 55 miljoen dollar groeikapitaal.

Ze knoopten banden aan met Hollywood, sportclubs, tv-zenders: van alle eigenaren van bewegend beeld willen ze basismateriaal betrekken. "Onze missie is: we willen alles laten bewegen. Want de echte wereld beweegt ook."

Bekijk ook de speech van Leibsohn vorig jaar bij The Next Web USA:

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dit verhaal verscheen ook bij de collega's van Sprout