Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Geen Volts in de Valley

Je leest nu: Geen Volts in de Valley

De Toyota Prius was van begin af aan een hit in Silicon Valley; zelfs als taxi zijn ze inmiddels populair. Van de half-elektrische Chevrolet Volt zou je hetzelfde verwachten. Niet dus.

 

Noem ons snobs, verwijt ons misplaatste nostalgie, maar in de States weigeren we een Toyota Prius als taxi. Het moet een Ford Crown Vic zijn, en op uitgaansavonden een Lincoln Town Car, om nog even rond te dweilen op zijn Amerikaans. Maar een Prius taxi, het bewijst wel dat hybride rijden in Californië stevig is doorgebroken. Vandaar dat je zou verwachten dat een hybride die de eerste kilometers puur elektrisch rijdt niet aan te slepen zou zijn.    

Chevrolet Volt

Laat die next step nu al bijna een jaar in de handel zijn als Chevrolet Volt. Deze zogenoemde  plug-in hybride wordt binnenkort bij ons leverbaar als Opel Ampera en rijdt de eerste 50 kilometer op accu's. Pas als die leeg raken, zorgt een bescheiden benzinemotor via een generator voor de opwekking van verse stroom. Het verfijnde samenspel van batterijen, elektro- en verbrandingsmotor rijdt aangenaam en beperkt de uitstoot van co2 tot een minimum, voor wie er goed mee omspringt. 

Verkoop valt tegen

Maar wat blijkt? Na de aanvankelijke stormachtige aandacht bij media en consument is het nieuwe er een beetje vanaf. In juli heeft Chevrolet in eigen land 125 Volts verkocht, tegenover 931 volledig elektrische NIssan Leafs. Daarmee staan de totalen op ruim 4800 Nissans en 2870 Volts. Eigenaar General Motors gaat voor het hele jaar nog steeds uit van 16.000 verkopen en 40.000 volgend jaar. Dit kan te optimistisch blijken, ook volgens een onderzoek dat CNW marketing onlangs liet verrichten.

Tanende belangstelling

In maart gaf nog 20 procent van de ondervraagde consumenten met interesse in groen rijden aan, dat ze zeer waarschijnlijk een Volt zouden aanschaffen. Dat cijfer is geduikeld tot 14.6 procent. Dat wijst op een tanende belangstelling. Bij het brede autokopende publiek beschouwt overigens slechts 3 procent de Volt als een optie. De Chevrolet is voor Amerikaanse begrippen in verhouding erg duur, bijna tweemaal zo duur als de volledig elektrsiche Nissan Leaf.

Onzichtbaar

Nu is er wel wat af te dingen op de sombere conclusies van CNW, dat eerder al in zijn legendarische Dust to dust-rapport concludeerde dat een Hummer beter is voor het milieu dan een Prius. De Volt is nog maar in 5 staten te koop en kopers ontvangen een bonus van 7.500 dollar als ze een Volt van 41k bestellen. Voor 2012 gaat er nog 1000 dollar van de prijs af, dus het kan nog goed kopen met de plug-in Chevy. Maar wij zagen er in de Valley welgeteld één rondrijden, in die massa van Priussen. En inderdaad, op plekken als de parkeerterreinen van Google en eBay hebben die al wél gezelschap van Leafs.

Lees ook:

TechBusiness bezoekt deze week het hart van de high-techindustrie: Silicon Valley. Bekijk het  overzicht.

Elke week het beste van TechBusiness in de mail? Vraag de nieuwsbrief aan.