Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Waarom bedrijven bezig moeten met de LinkedIn-profielen van medewerkers

Veel mensen gebruiken LinkedIn niet op de goede manier, stelt expert Corinne Keijzer in haar boek ‘Meer succes met LinkedIn!’. Maar ook bedrijven zien vaak het belang en de potentie niet.

Het boek is een soort handleiding voor mensen die meer uit LinkedIn willen halen. ‘Niet elk hoofdstuk is voor iedereen relevant’, legt auteur Corinne Keijzer uit. ‘Het richt zich op verschillende professionals. De salesnavigator van LinkedIn is bijvoorbeeld niet voor iedereen interessant.’ Netwerk vergroten Wat wel voor iedereen van toepassing is, is hoe je LinkedIn het beste inzet om je netwerk te vergroten. Dan gaat het niet alleen om met mensen te ‘connecten’, maar om een relatie met hen op te bouwen. Keijzer: ‘En daar gaat het vaak mis. Mensen die naar iets op zoek zijn, gaan hun netwerk spammen met berichten. Dat wordt op een gegeven moment irritant, en dat wil je niet. Je moet eerst geven om te kunnen nemen.’ Bloggen Dat geven kan op verschillende manieren, stelt Keijzer. Het belangrijkste is dat je actief bent en niet alleen maar berichten post. ‘Reageer ook op mensen, beantwoord vragen en deel goede krantenartikelen. Het zou helemaal mooi zijn als je ook gaat bloggen over jouw expertise.’ Dat is een trend die nu goed zichtbaar is op sociale media, iedereen wil expert zijn op een bepaald gebied. ‘En dat is heel slim. Want op die manier kom je in je zakelijke netwerk bekend te staan als expert.’ En dat is wat je moet willen, expertise claimen. ‘Dat leidt uiteindelijk tot een groter netwerk en meer klanten. Bedenk je: wanneer een autodealer een bepaalde auto de hemel in prijst, geloof je heus niet alles wat hij zegt. Je weet ook wel dat hij die auto wil verkopen. Maar zegt een bekende van je dat die auto zo lekker rijdt en van goede kwaliteit is, dan neem je dit veel sneller aan. Zo moet je het ook zien met je LinkedIn-netwerk. Je moet ervoor zorgen dat jouw contacten positief over jou en je expertise gaan denken, zodat ze je zullen aanraden aan andere mensen.’ LinkedIn voor bedrijven Niet alleen op individueel niveau is er genoeg te verbeteren, vindt Keijzer. Juist grote bedrijven zien LinkedIn nog vaak als een social media-platform, in plaats van een digitaal visitekaartje. ‘Medewerkers krijgen daardoor niet de ruimte om er actief mee bezig te zijn, terwijl dit heel belangrijk is voor de online aanwezigheid van het bedrijf.’ Inmiddels hebben veel bedrijven wel een bedrijfspagina aangemaakt op LinkedIn. Maar volgens Keijzer missen de medewerkers vaak een ingevuld profiel, een goede profielfoto of samenvatting over zichzelf. ‘En je klikt vanaf de bedrijfspagina direct door naar medewerkers.’ Daarom pleit Keijzer ervoor dat LinkedIn wordt geïntegreerd in het dagelijkse takenpakket van medewerkers. ‘Je bent ermee bezig vanuit je privéprofiel, maar jouw gedrag op LinkedIn heeft ook effect op het bedrijf. Zorg er daarom voor dat je medewerkers actief zijn en een goed profiel hebben, zodat jouw bedrijf online ook goed overkomt. Dat hoort erbij in 2017.’ Wil je het boek graag lezen? Je kunt het hier bestellen. 
Foto: Getty

Meer succes met LinkedIn! van Corinne Keijzer is een handleiding voor professionals die meer uit LinkedIn willen halen.  Ze begint met de basis: de netwerkfunctie.

Hoe zet je LinkedIn het beste in om je netwerk te vergroten? Het gaat er niet alleen om dat je met mensen ‘linked’, maar vooral dat je een relatie met hen opbouwt. Keijzer: ‘Daar gaat het vaak mis. Mensen die iets willen verkopen of op zoek zijn naar een nieuwe baan, gaan hun netwerk spammen met berichten. Dat wordt op een gegeven moment irritant, en dat wil je niet. Je moet eerst geven om te kunnen nemen.’

Bloggen

Dat geven kan op verschillende manieren, stelt Keijzer. Het belangrijkste is dat je actief bent en niet alleen maar berichten post. ‘Reageer ook op mensen, beantwoord vragen en deel goede krantenartikelen over jouw vakgebied. Het zou helemaal mooi zijn als je ook gaat bloggen over jouw expertise.’ Dat is een trend die nu goed zichtbaar is op sociale media: iedereen wil expert zijn op een bepaald gebied. ‘En dat is heel slim. Want op die manier kom je in je zakelijke netwerk bekend te staan als expert.’

En dat is wat je moet willen, expertise claimen. ‘Dat leidt uiteindelijk tot een groter netwerk en meer klanten. Bedenk je: wanneer een autodealer een bepaalde auto de hemel in prijst, geloof je heus niet alles wat hij zegt. Je weet ook wel dat hij die auto wil verkopen. Maar zegt een bekende van je dat die auto zo lekker rijdt en van goede kwaliteit is, dan neem je dit veel sneller aan. Zo moet je het ook zien met je LinkedIn-netwerk. Je moet ervoor zorgen dat jouw contacten positief over jou en je expertise gaan denken, zodat ze je zullen aanraden aan andere mensen.’

Toepassingen voor sales en marketing

In haar boek gaat LinkedIn-consultant Keijzer ook dieper in op specifieke toepassingen van LinkedIn. ‘Niet elk hoofdstuk is voor iedereen relevant’, legt auteur Corinne Keijzer uit. ‘Het richt zich op professionals in verschillende branches die social selling willen toepassen (red. op zoek gaan naar prospects via social media). De salesnavigator van LinkedIn is bijvoorbeeld interessant voor een salesmanager, maar niet per se voor een marketingmanager.’

LinkedIn voor bedrijven

Niet alleen op individueel niveau is er genoeg te verbeteren, vindt Keijzer. Juist grote bedrijven zien LinkedIn nog vaak louter als een social media-platform, maar het is ook een digitaal visitekaartje. ‘Medewerkers krijgen daardoor niet de ruimte om er actief mee bezig te zijn, terwijl dit heel belangrijk is voor de online aanwezigheid van het bedrijf.’ Inmiddels hebben veel bedrijven wel een bedrijfspagina aangemaakt op LinkedIn. Maar volgens Keijzer missen de medewerkers vaak een ingevuld profiel, een goede profielfoto of samenvatting over zichzelf. ‘En je klikt vanaf de bedrijfspagina toch direct door naar medewerkers.’

Daarom pleit Keijzer ervoor dat LinkedIn wordt geïntegreerd in het dagelijkse takenpakket van medewerkers. ‘Je bent ermee bezig vanuit je privéprofiel, maar jouw gedrag op LinkedIn heeft ook effect op het bedrijf. Zorg er daarom voor dat je medewerkers actief zijn en een goed profiel hebben, zodat jouw bedrijf online ook goed overkomt. Dat hoort erbij in 2017.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Corinne Keijzer, Meer succes met Linkedin! (Some Books) kun je hier bestellen. 

Lees ook het interview met LinkedIn-baas Reid Hoffman: ‘We zullen blitzscaling veel vaker gaan zien’