Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Gebruik de juiste kleur en geur bij vergaderingen

Je leest nu: Gebruik de juiste kleur en geur bij vergaderingen

Gaat u altijd in hetzelfde grijze uitzichtloze hok vergaderen? Stop daarmee. De productiviteit van een vergadering, brainstorm en onderhandeling, valt of staat met de juiste lichtkleur en geur in een ruimte. Weg met de tl-lampen en de zweetlucht.

Het Kurhaus in Scheveningen heeft samen met de Technische Universiteit in Delft de optimale vergaderruimte ontwikkelt, zo schrijft Volkskrant Banen. U geeft vooraf op wat u in de vergaderruimte gaat doen en het Kurhaus zorgt voor de optimale omstandigheden. Zo kleuren de lampen bij een beslissing rood, wordt er een geurmix van citroen, rozemarijn en lavendel verspreid en klinkt de achtergrondmuziek dreigender. Dit alles zorgt ervoor dat u effectiever kunt vergaderen.

Gestructureerder
Elk type vergadering vereist andere instellingen. Bij een brainstorm behoort de ruimte geel te kleuren en naar sinaasappel-lemongrass te ruiken. Terwijl bij onderhandelingen blauwe lampen schijnen. Het wetenschappelijk bewijs of deze manier van vergaderen daadwerkelijk succesvol is ontbreekt, maar toch reageert het Kurhaus enthousiast in de krant. "Bovendien dwingt het mensen gestructureerder te vergaderen. Iedereen moet van tevoren opgeven hoe de dag er uit komt te zien."

Verhogen
Dit is slechts een onderdeel waarmee de arbeidsproductiviteit omhoog kan. Dat kan veel geld opleveren voor een bedrijf. Maar waarom wordt er zo weinig gebruik gemaakt van dit soort innovatieve ideeën? "Hoeveel winst er in totaal te behalen valt, is niet te zeggen. Dat verschilt per organisatie. Maar voor ons is duidelijk: het verhogen van de arbeidsproductiviteit is een van de antwoorden op het vergrijzingsprobleem. We hebben straks minder mensen die minimaal hetzelfde werk moeten doen en dezelfde kwaliteit moeten leveren", zegt Cees Wevers van TNO. TNO becijferde vorig jaar dat staand vergaderen een voordeel van 10 miljard zou kunnen opleveren.

Lees het hele artikel op Volkskrant Banen.