Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Deloitte hokt met klanten in oude garage om innovatie te stimuleren

Als consultant ondersteun je klanten soms maandenlang bij hun digitale transformatie. Voor optimale resultaten moet je volgens Deloitte met de klant op een locatie te werken. Dus werd een autogarage omgebouwd tot co-workspace.

omgebouwde garage deloitte kans start-up klanten
Foto: Deloitte

Sinds enkele jaren huist het Nederlandse kantoor van Deloitte in the Edge. Het pand op de Zuidas werd door Bloomberg omschreven als ’s werelds slimste en groenste gebouw. Toch heeft het consultancybureau vier jaar later op een steenworp afstand een nieuwe locatie The Garage geopend waar samen met klanten aan innovatie kan worden gewerkt. 

Beperkingen The Edge

Vanwaar de keuze om samen te werken op een nieuwe locatie? Abbey Godee, partner bij Deloitte Digital, legt uit dat de keuze deels is ingegeven door ruimtegebruik op de oude locatie. ‘Maar the Edge heeft ook beperkingen. Het gebouw is ingericht rondom onze eigen medewerkers. Natuurlijk zijn er vergaderzalen die je kunt huren, maar er was geen ruimte om wekenlang met je klant aan een project te werken. Vertrouwelijke informatie moet je na een meeting direct van de muren halen.’

Dus werkt een deel van de Deloitte-medewerkers regelmatig in The Garage. Een pand naast het Olympisch Stadion waar voorheen een Citroëngarage was gevestigd. De ruimte is in twee delen verdeeld. De ene helft heeft een ‘gewone’ kantooropstelling met bureau’s. De andere helft bestaat uit creatieve ruimtes waar Deloitte-teams voor langere tijd (van 2 dagen tot enkele maanden) samen met hun klant kunnen ‘co-creëren’. 

Geen problemen vertrouwelijkheid

Op het oog lijkt The Garage gewoon een modieus kantoor met leuke snuisterijen. Zo is er ‘the workplace’: in het midden staat een werkbank annex vergadertafel. Aan de muur hangen schroevendraaiers, zagen en waterpomptangen. Een klusschuur in een strak vormgegeven omgeving. Godee: ‘Hiermee willen we de innovatieve geschiedenis van deze plek bewaren’. Toch heeft het ook een praktische functie. Zo klussen Deloitte-consultants op deze plek samen met klanten aan robotica. Bijvoorbeeld een zorgrobot die ertoe moet leiden dat ouderen in verzorgingshuizen zich minder eenzaam voelen. 

Toch is de The Garage volgens het consultancykantoor uniek. Deloitte claimt als eerste van de Big Four met klanten te gaan samenwerken op een eigen locatie. Godee gelooft dat dergelijke locaties nodig zijn om grote bedrijven te begeleiden in transformaties. ‘Innoveren moet je niet midden in de oude organisatie doen. Klanten willen het vaak ook niet. Je hebt een plek nodig waar de juiste kennis op het gebied van strategie, technologie en digitalisering samenkomen’, zegt de Amerikaanse. ‘Doordat men hier in afgesloten ruimtes kan werken heb je geen problemen met vertrouwelijkheid.’ 

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Lokmiddel voor designtalent

Het consultancybedrijf heeft op de nieuwe locatie teams samengesteld waarin ontwerpers, techneuten en strategie-consultants samenwerken. ‘Op deze manier leren ze elkaars taal spreken en kunnen ze klanten sneller helpen.’ Zij zegt dat de kantoorlocatie een bijkomend voordeel heeft voor Deloitte. Door de verminderde corporate uitstraling zou het gemakkelijker zijn om (design)talent aan te trekken. 

Rest de vraag: waarom zouden corporates op een buitenlocatie innovatieve start-ups willen ontwikkelen? Waarom zetten ze niet simpelweg hun financiële middelen in om de succesvolste start-ups in hun business op te kopen? “M&A kan een belangrijke rol spelen in de innovatiestrategie. Maar wij geloven dat je dan wel innovatie-DNA moet hebben om het maximale uit zo’n acquisitie te halen. Je ziet vaak dat na een overname de chemie verdwijnt. De omzetgroei zwakt af en innovatieve medewerkers vertrekken. Door hier in een start-up-achtige setting te werken, kun je eventuele acquisities makkelijker integreren’.