Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Ga het debat aan

Op televisie gingen deze week tal van politieke kopstukken met elkaar in debat. Wat kunt u leren van types als Bos en Wilders?

Lars Duursma is Nederlands, Europees en wereldkampioen debatteren. In 2005 richtte hij Debatrix op. Met dat bedrijf traint hij vandaag de dag Tweede Kamerleden, advocaten en topmanagers in overtuigend spreken. Hoewel er op Nederlandse kantoren – en elders trouwens ook – nog wel eens laagdunkend wordt gedaan over het optreden van politici, kunnen managers volgens de debatexpert wel degelijk iets opsteken van types als Wouter Bos en Geert Wilders.

Geert Wilders

“Managers concentreren zich in hun communicatie voornamelijk op informeren. Politici willen daarentegen vooral overtuigend zijn. Daarom besteedt die laatste groep doorgaans ook meer tijd in de manier waarop een boodschap naar buiten wordt gebracht. Geert Wilders is daarvan een goed voorbeeld. Hij denkt heel goed na over hoe hij iets formuleert, maakt duidelijke punten en gebruikt daarvoor simpele woorden. Jan Marijnissen beheerste dat kunstje ook goed”, aldus Duursma. Standpunten eenvoudig neerzetten met pakkende voorbeelden die mensen rechtstreeks raken. Het is vooral die manier van spreken waar het in het bedrijfsleven nog vaak aan ontbreekt. “Regelmatig zitten werknemers naar bedrijfspresentaties te kijken waar veel mooie slides voorbij komen. Toch weet men na een half uur nog steeds niet wat de manager nu precies wil duidelijk maken. Vraag je aan mensen na de presentatie wat ze hebben onthouden, dan is de score meestal bedroevend.”

Motiveren in plaats van informeren

Hoe dat komt? Omdat managers zich vaak onvoldoende afvragen wat het doel is van hun presentatie. Veel aandacht wordt besteed aan de vormgeving en de volgorde waarmee de sheets voorbij komen. Maar welke boodschap er uiteindelijk moet blijven hangen? Veel managers en directeuren kunnen dat niet in twee zinnen samenvatten. “Wie mensen vooral wil informeren met cijfers en statistieken, moet zich afvragen of een presentatie wel het juiste middel is. Dan is het versturen van een document misschien wel een betere optie. Gebruik de tijd die je voor een groep hebt juist om mensen te overtuigen. Dat doen politici vaak beter dan managers.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Wouter Bos

Dat Wouter Bos maandagavond tijdens het grote lijsttrekkersdebat als één van de winnaars uit de bus kwam, verbaast Duursma niet. De PvdA-voorman gebruikte heldere taal, had een duidelijke boodschap en sprak voornamelijk over mensen. Ook daar kunt u iets van opsteken. “Tijdens het debat werd gediscussieerd over belastingen. Een tientje meer of een tientje minder houdt het grote publiek niet bezig, zei Bos treffend. In plaats daarvan maken mensen zich zorgen of ze volgend jaar nog wel een baan hebben. Dat is een mooi voorbeeld zoals managers dat ook zouden moeten aanpakken. Vermijd abstracte managementbegrippen als key performance indicators en business strategy analysis. Houd het in plaats daarvan begrijpelijk.

Barack Obama

Empathie. Topmanagers en directeuren in het bedrijfsleven hebben het wel, maar vinden het vaak lastig om dit gevoel over de bühne te gooien. Een gemiste kans, vindt Duursma. Omdat het tonen van begrip juist cruciaal is bij het meekrijgen van de meute. Als voorbeeld van een succesvol politicus die zijn aanhangers met teleurstellend nieuws toch een goed gevoel meegaf, noemt Duursma de Amerikaanse president Barack Obama. “Zijn beste speech was die na de voorverkiezingen in New Hampshire in 2008. Iedereen dacht dat hij die staat op zijn naam zou schrijven, maar onverwacht won Hillary Clinton. Dan verwacht je daarna een heel obligaat verhaal. Hij schotelde zijn aanhangers echter een imponerende toespraak voor die het vertrouwen in zijn overwinning meteen weer terugbracht. Iedere manager in Nederland zou die presentatie eigenlijk eens moeten zien.”