Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Fotoreportage: een inkijkje bij snoepfabrikant Cloetta

Je leest nu: Fotoreportage: een inkijkje bij snoepfabrikant Cloetta

Nederland exporteert elk jaar voor ruim 1,6 miljard euro aan zoetigheid. Een kijkje op de plek waar veel van dat lekkers gemaakt wordt.

Twee partijen domineren de Nederlandse snoepmarkt: het Italiaanse Perfetti Van Melle (bekend van Klene, Fruittella, Mentos) en het Zweedse Cloetta (King, Red Band, Venco, Sportlife, XyliFresh, Läkerol). Samen hebben ze ongeveer 40 procent van de zoetwarenmarkt in handen.

Drie locaties

Cloetta telt in Nederland drie locaties, waar in totaal zo’n 350 mensen werken. Naast een kantoor in Oosterhout, staat in Sneek de fabriek die voorheen bekend stond als Tonnema. Daar wordt niet alleen de beroemde KING-pepermunt, maar ook heel veel kauwgum geproduceerd. In Roosendaal maken ze vooral Red Band en Venco: 130 mensen produceren daar jaarlijks zo’n 16 miljoen kilo aan snoep.

Echte zoetekauwen

Elk jaar exporteert Nederland meer dan 400 miljoen kilo aan zoetigheid, vooral aan landen in de Europese Unie. De Nederlander zelf is overigens ook een aardige zoetekauw, met gemiddeld ruim 32 kilo per jaar. Vreemd is dat overigens niet: in Nederland zijn zo’n 15.000 verschillende snoepproducten beschikbaar, op bijna 75.000 verkooppunten. Je hoeft er dus nooit ver voor te gaan.

Rijke geschiedenis

Cloetta is zelf opgericht in 1862, maar de Nederlandse onderdelen kennen ook een lange snoepgeschiedenis: in 1878 ontstond Venco in de Amsterdamse Spuistraat, in 1928 Red Band in de Spoorstraat in Roosendaal, waar het bedrijf nog steeds zit. De geschiedenis van KING begon in 1902, toen de Friese bakkersfamilie De Vries brokken pepermunt in tabletten ging snijden. De snoepjes heten sinds 1922 KING, een acroniem voor: Kwaliteit In Niets Geëvenaard. Ook de naamsbekendheid is nog steeds ongeëvenaard: meer dan 99% van de Nederlanders kent het pepermuntmerk, waarvan het recept een goed bewaard geheim is gebleven.

Cloetta

Het Zweedse Cloetta is vooral bekend en actief in Nederland sinds de fusie in 2012 met Leaf Holland. In 2015 zette het bedrijf in totaal 5,6 miljard Zweedse kronen om (bijna 600 miljoen euro), een groei van nagenoeg 7 procent. Het bedrijf kwam in Nederland in het nieuws door de overname van fudge- en nougatproducent Lonka in juli, en daarna het besluit om eind dit jaar de Lonka-fabriek in Dieren te sluiten, en de productie over te hevelen naar Levice, Slowakije.

Nederland dropland

Nederland is een echt dropland. We eten met z’n allen zo’n 30 miljoen kilo per jaar, wat neerkomt op ongeveer 2 kilo per hoofd van de bevolking. Ongeveer 1 à 2 procent van de dropeters consumeert zelfs meer dan 100 gram drop per dag. Nederland is – voor Spanje en Duitsland – ook Europa’s grootste dropfabrikant. De Nederlandse productie is goed voor ongeveer een derde van de hele Europese markt.

Wereldmanager

Met COO Jacqueline van Hoogerbrugge kent Cloetta een echte wereldmanager in de boardroom. Fabrieken sluiten is één van haar speerpunten, zei ze eerder tegen MT. ‘Cloetta is gegroeid door kleinere bedrijven op te kopen; daardoor missen we schaalgrootte. Het was mij direct duidelijk dat dit alleen gecreëerd kan worden door fabrieken te sluiten. Een zware beslissing, maar ik geloof niet in het in stand houden van inefficiëntie. Hoe moeilijk het ook is, het moet.’

Cijfers Cloetta

Producent van chocola, zoetwaren en kauwgum
Start: 1862, Kopenhagen
Omzet 2015: 600 miljoen euro
Medewerkers: ruim 2.500
In Nederland: zo’n 350

Fotografie: Cloetta

Vraag een gratis proefnummer aan

Dit verhaal staat ook in de meest recente papieren editie van Management Team, die 17 maart verschijnt en in het teken staat van de lijst van 100 'wereldmanagers', Nederlandse topmanagers in buitenlandse dienst. Ben je nog geen abonnee? Vraag deze editie dan hier aan als gratis proefnummer!