Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Fons Jurgens (Efteling): ‘Buitenlanders beoordelen ons beter dan Nederlanders’

Veel Nederlanders hebben de Efteling al als jaarlijks uitje in de agenda staan. Nu richt directeur Fons Jurgens zijn pijlen op het buitenland. ‘We willen vooral laten zien dat de Efteling echt een park is.’

Met het nieuwe vakantiepark het Loonsche Land wil de Efteling meer bezoek uit het buitenland aantrekken. Het is speciaal gebouwd voor buitenlandse gasten, maar het is wel typisch Nederlands ingericht. Tijdens een wandeling door het Loonsche Landschap wijst directeur Fons Jurgens om zich heen. ‘We hebben een duingebied gemaakt, met huisjes aan het water, op het water en zelfs in de bomen. Alles is van hout, want we willen dat je hier zo dicht bij de natuur komt als mogelijk is. En het is duurzaam en toekomstbestendig.’ De blokhutten tussen de bomen zijn met elkaar verbonden door loopplanken, zodat ook grotere gezelschappen ondergebracht kunnen worden. ‘Naar de Efteling kom je niet alleen, maar altijd met een groep. Als je vanuit het buitenland hiernaartoe komt, wil je hier ook blijven slapen, omdat de reis anders te lang is. Zo’n blokhut is ideaal als je met een grote familie komt. Dan heb je allemaal je eigen huisje, maar blijf je met elkaar verbonden. De kinderen kunnen makkelijk even naar opa en oma rennen in het andere huisje via de loopplank.’ Buitenlandmarketing In 2016 bezochten 4,76 miljoen mensen de Efteling, van wie 79 procent Nederlanders. In 2012 was nog 85 procent van het bezoek Nederlands, maar kwamen er over het hele jaar genomen minder bezoekers. ‘De trends is dus dat we groeien in zowel het aantal bezoekers als het percentage buitenlanders’, zegt Jurgens. ‘We zien ook dat buitenlanders die hier gemiddeld drie à vier nachten blijven ons beter beoordelen dan de dagjesmensen. We denken dat dat komt omdat je meer rust hebt als je blijft overnachten. Mensen gaan in de middag even in het huisje eten of rusten en gaan dan weer terug naar het park. Ook daarom is het belangrijk dat het Loonsche Land rustgevend en natuurlijk is.’ Het streven is om in 2020 vijf miljoen bezoekers te trekken. Met investeringen in het luxere park Bosrijk (67 miljoen euro) en het Loonsche Land (30 miljoen euro) hoopt Jurgens dit te bewerkstelligen. Daarvoor moet de Efteling wel opboksen tegen concurrerende pretparken in Europa, zoals Disneyland Parijs, Europapark nabij Freiburg en Tivoli Gardens in Kopenhagen, die respectievelijk op plaats 1, 2 en 3 staan in de top 10 van drukst bezochte Europese attractieparken volgens het jaarlijkse rapport van themaparkenindex AECOM. De Efteling staat op 4. Om het streefaantal van vijf miljoen bezoekers te halen richt het bedrijf zich volledig op marketing in het buitenland, met name Frankrijk, België, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. Het jaarlijkse marketingbudget van 4 miljoen euro wordt verdeeld over deze vier landen. Jurgens: ‘We gebruiken steeds een andere aanpak per land. In België zetten we bijvoorbeeld sterk in op sociale media, omdat het land drietalig is. Zo kunnen we de doelgroep aanspreken in de juiste taal. In Duitsland maken we meer gebruik van televisie commercials, omdat je daar landelijk bereik wilt in plaats van regionaal. Ook hebben we onlangs de Duitse variant van The Voice Kids gesponsord.’ In die buitenlandse marketingcampagnes wordt de Efteling vooral als geheel gepromoot, aangezien de naamsbekendheid nog niet groot genoeg is. Nieuwe attracties laten zien is minder van belang. ‘Voor buitenlandse bezoekers is in principe alles nieuw. De meesten kennen de MT05 WereldmanagersEfteling nog niet. We willen vooral laten zien dat de Efteling echt een park is. Slechts 11 procent van de 75 hectare parkoppervlakte is bebouwd. Daarnaast laten we natuurlijk de attracties zien (nu bijna dertig in getal, red.), dus ook Droomvlucht en Villa Volta. Dat is voor Nederlanders oud nieuws. Veel Nederlanders komen gemiddeld één keer per jaar naar de Efteling. Die willen we natuurlijk niet kwijt. Met nieuwe attracties proberen we hen te verleiden om te blijven komen. Zo wordt op dit moment gebouwd aan de nieuwe attractie Symbolica.’ Wil je het volledige verhaal lezen over de uitbreiding van de Efteling? Bestel dan hier een abonnement op MT Magazine.
KAATSHEUVEL - Fons Jurgens en Daan van Baarsen en onthullen hoogste punt van Het Loonsche Land. FOTO LEVIN & PAULA PHOTOGRAPHY VOF Foto: Via Efteling

 Met het nieuwe vakantiepark het Loonsche Land wil de Efteling meer bezoek uit het buitenland aantrekken. Het is speciaal gebouwd voor buitenlandse gasten, maar het is wel typisch Nederlands ingericht. Tijdens een wandeling door het Loonsche Landschap wijst directeur Fons Jurgens om zich heen. ‘We hebben een duingebied gemaakt, met huisjes aan het water, op het water en zelfs in de bomen. Alles is van hout, want we willen dat je hier zo dicht bij de natuur komt als mogelijk is. En het is duurzaam en toekomstbestendig.’

De blokhutten tussen de bomen zijn met elkaar verbonden door loopplanken, zodat ook grotere gezelschappen ondergebracht kunnen worden. ‘Naar de Efteling kom je niet alleen, maar altijd met een groep. Als je vanuit het buitenland hiernaartoe komt, wil je hier ook blijven slapen, omdat de reis anders te lang is. Zo’n blokhut is ideaal als je met een grote familie komt. Dan heb je allemaal je eigen huisje, maar blijf je met elkaar verbonden. De kinderen kunnen makkelijk even naar opa en oma rennen in het andere huisje via de loopplank.’

Buitenlandmarketing

In 2016 bezochten 4,76 miljoen mensen de Efteling, van wie 79 procent Nederlanders. In 2012 was nog 85 procent van het bezoek Nederlands, maar kwamen er over het hele jaar genomen minder bezoekers. ‘De trends is dus dat we groeien in zowel het aantal bezoekers als het percentage buitenlanders’, zegt Jurgens. ‘We zien ook dat buitenlanders die hier gemiddeld drie à vier nachten blijven ons beter beoordelen dan de dagjesmensen. We denken dat dat komt omdat je meer rust hebt als je blijft overnachten. Mensen gaan in de middag even in het huisje eten of rusten en gaan dan weer terug naar het park. Ook daarom is het belangrijk dat het Loonsche Land rustgevend en natuurlijk is.’

Het streven is om in 2020 vijf miljoen bezoekers te trekken. Met investeringen in het luxere park Bosrijk (67 miljoen euro) en het Loonsche Land (30 miljoen euro) hoopt Jurgens dit te bewerkstelligen. Daarvoor moet de Efteling wel opboksen tegen concurrerende pretparken in Europa, zoals Disneyland Parijs, Europapark nabij Freiburg en Tivoli Gardens in Kopenhagen, die respectievelijk op plaats 1, 2 en 3 staan in de top 10 van drukst bezochte Europese attractieparken volgens het jaarlijkse rapport van themaparkenindex AECOM. De Efteling staat op 4.

Om het streefaantal van vijf miljoen bezoekers te halen richt het bedrijf zich volledig op marketing in het buitenland, met name Frankrijk, België, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. Het jaarlijkse marketingbudget van 4 miljoen euro wordt verdeeld over deze vier landen. Jurgens: ‘We gebruiken steeds een andere aanpak per land. In België zetten we bijvoorbeeld sterk in op sociale media, omdat het land drietalig is. Zo kunnen we de doelgroep aanspreken in de juiste taal. In Duitsland maken we meer gebruik van televisie commercials, omdat je daar landelijk bereik wilt in plaats van regionaal. Ook hebben we onlangs de Duitse variant van The Voice Kids gesponsord.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

In die buitenlandse marketingcampagnes wordt de Efteling vooral als geheel gepromoot, aangezien de naamsbekendheid nog niet groot genoeg is. Nieuwe attracties laten zien is minder van belang. ‘Voor buitenlandse bezoekers is in principe alles nieuw. De meesten kennen de MT05 WereldmanagersEfteling nog niet. We willen vooral laten zien dat de Efteling echt een park is. Slechts 11 procent van de 75 hectare parkoppervlakte is bebouwd. Daarnaast laten we natuurlijk de attracties zien (nu bijna dertig in getal, red.), dus ook Droomvlucht en Villa Volta. Dat is voor Nederlanders oud nieuws. Veel Nederlanders komen gemiddeld één keer per jaar naar de Efteling. Die willen we natuurlijk niet kwijt. Met nieuwe attracties proberen we hen te verleiden om te blijven komen. Zo wordt op dit moment gebouwd aan de nieuwe attractie Symbolica.’

Wil je het volledige verhaal lezen over de uitbreiding van de Efteling? Bestel dan hier een abonnement op MT Magazine.