Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Feike Sijbesma topman van 2018, Ralph Hamers meeste imagoschade

Het MT-publiek heeft gekozen: Feike Sijbesma, de topman van DSM is de topman van 2018. Meer dan 60 procent van de stemmen ging naar Sijbesma.

Eindelijk mogen de managers van chemieconcern DSM weer op jacht naar overnamekansen. Drie jaar lang moesten ze elke ‘unieke’ of externe kans laten liggen, omdat CEO Feike Sijbesma het bedrijf autonoom wilde laten groeien en de winstmarge wilde verhogen. Die tijd is nu voorbij. Een profiel van de topman van DSM. Getty
Je leest nu: Feike Sijbesma topman van 2018, Ralph Hamers meeste imagoschade

Er kon gestemd worden in vijf categorieën: topman van het jaar, managementboek van het jaar, meest opvallende overstap, meest opvallende vertrek en grootste imagoschade.

Topman van het jaar

Voor topman van het jaar waren Ben van Beurden (CEO Shell), Frans van Houten (CEO Philips), Maggie Timoney (Heineken US) en Feike Sijbesma (CEO DSM) genomineerd. Van de meer dan 100 stemmen die werden uitgebracht ging 63,2 procent naar DSM-topman Sijbesma. Maggie Timoney eindigde met 17,9 procent op een tweede plek. Van Beurden en Van Houten kregen respectievelijk 7,5 en 11,3 procent van de stemmen.

2018 was een goed jaar voor Sijbesma. Niet alleen worden de toch al ambitieuze doelen voor het bedrijf verhoogd, ook meldt het bedrijf weer klaar te zijn voor overnames. Ook zet Sijbesma zich in voor duurzaamheid en diversiteit. Onder zijn leiding groeide het aantal vrouwen in de top300 van een handjevol naar 50. ‘Nog lang niet genoeg, maar we zijn wel goed op weg en er is nu een kritische massa’, zegt hij erover in een interview met Forum. De zegetocht van Sijbesma gaat nog wel even door. In december wordt hij door de Volkskrant uitgeroepen tot meest invloedrijke Nederlander van het jaar. De eerste plek van Sijbesma in de MT-verkiezing is wellicht geholpen door het feit dat DSM poll heeft gedeeld op social media.

Grootste imagoschade

De topman wiens imago het afgelopen jaar de grootste deuk heeft gekregen was volgens de MT-lezer Ralph Hamers. Met 61,8 procent van de stemmen de ING-topman de overduidelijke winnaar in deze categorie. Het begon met gedoe rondom zijn salaris, dat met 50 procent omhoog zou gaan. In alle commotie hield Hamers zich stil, maar volgens president commissaris Jeroen van der Veer was de verhoging helemaal terecht. Hamers zou een salaris hebben van een speler in de Jupiler league terwijl hij Champions league speelt, klaagde hij in het FD. Maar daarmee was de kous nog niet af. In september moest Hamers door het stof, omdat de bank niet genoeg deed om witwassen tegen te gaan. Om vervolging te voorkomen kwam ING met het OM een schikking van 775 miljoen euro overeen in vier witwaszaken waarin de bank als verdachte was aangemerkt. ‘We zijn echter tekortgeschoten’, verklaarde Hamers.

Hamers liet René Berkvens, CEO van Damen (6,5 procent), Dertje Meijer, de voormalig CEO van Pathé (7,5 procent), Olga Zoutendijk, voormalig president-commissaris van ABN Amro (14,6 procent)en Paul Polman, oud-CEO van Unilever (10,1 procent) achter zich.

Meest opvallende vertrek

Na de verkoop van HEMA aan investeerder Marcel Boekhoorn besluit de nieuwe eigenaar het mes in de directie te zetten. Bestuursleden Tico Schneider en Adriana Hoppenbrouwer moeten het veld ruimen. Schneider is net anderhalf jaar directeur van Hema Nederland als kersverse eigenaar Marcel Broekhoorn hem in november de deur wijst. De actie moet het concern helpen om slagvaardiger te opereren. Schneider deed er bij Hema 17 jaar over om op te klimmen van assistent winkelmanager naar directeur. Volgens het concern heeft de webshop van Hema onder leiding van Schneider ‘een aanzienlijke groei’ doorgemaakt. Maar liefst 30,6 procent van de MT-lezers vond zijn vertrek het meest opvallende van 2018. Op een gedeelde tweede plaats eindigden Paul Polman (Unilever) en Karin Bergstein (ASR) met allebei 22,6 procent van de stemmen. Van het vertrek van Casper Meijer (Blokker) en Dick Boer (Ahold) keken de lezers minder op. Zij behaalden respectievelijk 14,5 en 9,7 procent van de stemmen.

Overige categorieën

Wat het MT-publiek het beste managementboek of de meest opvallende overstap vond, blijft een raadsel. Er werden in deze categorieën te weinig stemmen uitgebracht om een gedegen oordeel te kunnen vellen.