Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Fast50; het jaar van de waarheid

Fast50; het jaar van de waarheid
Je leest nu: Fast50; het jaar van de waarheid

Worden de snelste technologiebedrijven van de Benelux geraakt door de crisis? Wat dat betreft wordt 2010 het jaar van de waarheid voor de Deloitte Technology Fast50. Onze inschatting: ook in 2009 groeiden de slimste techbedrijven keihard door.

 

Even terug naar de Fast50 van vorig jaar. Netlog, zeg maar het Belgische Hyves, won met een duizelingwekkende omzetgroei van 11.285 procent over de vijf jaren tot en met 2008. Runner-up en het hoogst genoteerde Nederlandse bedrijf was Albumprinter, met nog altijd 8.820 procent groei. Zelfs hekkensluiter The People’s Valley verviervoudigde zijn omzet in dezelfde periode.

Ongevoelig

Indrukwekkend. Maar zijn de deelnemers aan de Fast50 ongevoelig voor de crisis? Dat niet. In de groeiwedstrijd van vorig jaar telde de omzet tot en met 2008 mee. Dat was het jaar waarin alles lekker ging, tot vanaf de zomer alles vastliep. Voor veel ondernemers het jaar van de halve omzet. Bedrijven die meedingen naar de Technology Fast50 van 2010, zullen in heel 2008, maar ook in 2009 groei moeten laten zien om tot de top te horen.

En wij rekenen erop dat dat gaat lukken. Natuurlijk zijn ook de Fast50-pareltjes soms geen beste vriend meer van banken, lopen hun verkopers zich het vuur uit de sloffen om talmende klanten te verleiden en wordt bij sommige klanten de telefoon niet eens meer opgenomen. Maar de snelste groeiers zijn relatief jong en flexibel, en bovendien gestart vlak na 2000; ze zijn geboren tijdens de vorige crisis.

Leven van vernieuwing

Ze passen zich snel aan aan de veranderde werkelijkheid van 2008 en later. Maar misschien het allerbelangrijkste dat maakt dat de Fast50 ook dit najaar weer bolstaat van groei: de winnaars leven van vernieuwing. Volgens onze inschatting is dat nu juist waar hun klanten in 2009, toen de stofwolken optrokken en het puin van de crisis een beetje aan kant was, naar snakten.
Hostingbedrijven en IT-beheerders als Pcextreme (nr. 9), Computication (nr. 24) en PINS (nr. 29) groeiden snel doordat ze de laatste technologie inzetten om hun vele voorgangers te verslaan op service en prijs. Online marketeers als Adversitement (nr. 13), M4N (nr. 22) en Blinker (nr. 23) surfen nog altijd mee op de overgang van print naar online, die complete businessmodellen op zijn kop blijft zetten. Die trek naar het web jakkerde – zeker vanwege de focus op cash en kosten – ook in 2009 door. Online zaken doen zal zeker in 2009 de Fast50-deelnemers die in e-commerce en software via het web actief zijn, veel werk hebben bezorgd.

Proof of the pudding

Of de pudding smaakt, weet je pas zodra je hem eet. Daarom kijken wij reikhalzend uit naar de Technology Fast50 2010, waarvan we begin oktober uitgebreid verslag zullen uitbrengen. En – nu permitteren we ons een huishoudelijke mededeling – daarom is het ook zo belangrijk dat ondernemers die met eigen technologie en een track record van 5 jaar meedingen naar de hoofdprijs. De inschrijving staat bij gastheer en organisator Deloitte nog tot 1 augustus open.