Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Fast 50 – Techno a gogo

Je leest nu: Fast 50 – Techno a gogo

Dat innovatie prima valt om te zetten in geld, bewijzen de winnaars van de Deloitte Technology Fast50. De snelste technologiebedrijven van de Lage Landen groeien gewoon door met duizenden procenten, zelfs in de donkerste crisisjaren.
 

Een astronomische groei, je kunt niet anders zeggen. Toegegeven, de twee Jeroenen achter Belsimpel, Doorenbos en Elkhuizen, zijn als Groningse studenten klein begonnen met hun webshops in mobiele telefoons. En dan kan groei hard gaan. Maar ze doen blijkbaar ook iets goed. Want in nauwelijks 6 jaar tijd van nul naar 10 miljoen euro gaan, in een schijnbaar overvolle markt, dat kan alleen als je tot in de finesses snapt hoe je via het web retail kunt bedrijven. Het maakt Belsimpel.nl dit jaar tot de absolute koploper in de Deloitte Technology Fast50, de lijst met snelstgroeiende tech­bedrijven die het accountants- en advieskantoor jaarlijks opstelt.
Ook andere bedrijven in deze editie van de Fast50 danken hun groei aan internet. Zo is de #2 uit de Fast50 ook een ‘etailer’, Rorix (bekend van Sanitairwinkel.nl), terwijl vergelijkingssite Beslist.nl (#28) en affiliatebedrijf Clansman (#7) aan online marketing doen.
Al iets meer ‘tech’ wordt het bij de handvol VOiP-specialisten uit de lijst, met onder hen de #11, Voiceworks, de winnaar van vorig jaar die technologisch aan de weg timmert om zijn telefoniediensten concurrerend te houden.

Voor technologie als zelf ontwikkeld en vermarkt product moet je ten slotte zijn bij softwareontwikkelaars als Axxerion Facility Services (#43), specialist in gebouwbeheer, of Zarafa (#49), de aanbieder van opensource e-mailsoftware. En nog steeds gaat het dan niet over tastbare artikelen, aangezien software in een doos zijn langste tijd heeft gehad en nu als dienst wordt geleverd.
Op de keper beschouwd is GreenPeak Technologies (zie het interview op pag. 32) het enige Fast50-lid dat iets maakt dat je (zij het met enige moeite) kunt vastpakken: zuinige chips voor draadloze communicatie. Ondanks de lange aanloop en forse investeringen die hardwareontwikkeling vergt, is het bedrijf van Cees Links toch 1.734 procent gegroeid, genoeg voor een zesde positie.

Maar of het nu technologie is die het businessmodel ondersteunt, of technologie die het hart van de onderneming vormt, vernieuwend zijn de Fast50 allemaal. Hetzij in hun technologie, hetzij in de manier waarop ze inspelen op de markt, hetzij in de manier waarop ze worden geleid: hun omzetgroei in jaren die goeddeels door de crisis werden beheerst vormt het ultieme bewijs dat deze 50 iets toevoegen wat bij de concurrentie niet te vinden is.
We stellen ze bij deze dan ook graag aan u voor: de Fast50 van 2012, ofwel: Nederlands snelst groeiende techbedrijven van de afgelopen 5 jaar.

Belsimpel.nl

16.155%
wie Jeroen Elkhuizen en Jeroen Doorenbos
wat webshops in mobiele telefonie
omzet ‘meer dan 10 miljoen euro’

Uit de groeicijfers van Belsimpel valt zuinig gezegd af te leiden dat de Jeroens Elkhuizen en Doorenbos ‘iets goed doen’. Terwijl de markt voor mobiele telefoons overvol lijkt, draait hun webshop als een tierelier. Doorenbos: “Daar valt niet één enkele oorzaak voor aan te wijzen, we blijven gewoon heel snel alles wat erbij komt kijken verbeteren: de site, het assortiment, de snelheid van de orderafhandeling, de klantenservice.”
Misschien helpt mee dat de studenten (want dat waren de oprichters die in 2006) alles rond hun bedrijfsvoering in eigen huis gehouden hebben, inclusief de techniek. “Het heeft jaren gekost om de site, maar ook alle backoffice­systemen voor orderafhandeling en voorraadbeheer op het hoogste niveau te krijgen. Pas vanaf 2010 is het een beetje gaan lopen, maar nu gaat het dan ook echt hard.”
Doorenbos wil met Belsimpel.nl niets minder dan de Bol.com van de mobiele telefonie worden. “In de mobiele telefonie is er nog niet zo’n online merk. We hebben op bepaalde productgroepen wel concurrenten, maar niemand pakt het aan zoals wij. De retailketens zijn ook nog niet zo fanatiek met online bezig.”
Toekomstige groeimogelijkheden zijn er nog volop, al was het maar op de zakelijke markt, waarvoor Doorenbos denkt aan een apart label. “Maar laten we eerst deze groei – dit jaar weer 80 procent – goed managen en de service ­verder verbeteren.”
Ondanks de prijsdruk is Belsimpel winstgevend. “We zijn scherp op de inkoop en de voorraad, zuinig ingesteld en doen niet aan dikdoenerij. We zijn ons bedrijf overigens niet begonnen om financiële motieven. Ik heb in 2010 mijn geneeskundestudie afgemaakt, inclusief co-schappen, maar vind het gewoon heel leuk om ons totale bedrijf steeds beter te krijgen en onder de streep de beste te zijn. Alle groei die dat met zich meebrengt is heel bijzonder.”

GreenPeak Technologies

1.734%
wie Cees Links
wat draadloze chips
omzet 1,5 miljoen dollar

Cees Links is met GreenPeak Technologies dé hardwarespecialist in de Fast50 van 2012. In de jaren 90 stond hij bij AT&T aan de basis van wifi. Een decennium later wierp hij zich met een club kindred spirits op Zigbee, een standaard voor ultrazuinige en draadloze communicatie tussen apparaten. Tijdens de eerste ontwikkeljaren, met funding van venture capitalbedrijven als Gimv en Silicon Valleygrootheid Tim Draper, was het zoeken naar klanten en toepassingen. “Het is met technologie niet altijd zo dat je er een ­probleem mee oplost”, zegt Links. “Het is eerder een kwestie van een probleem zoeken dat je technologie zou kunnen oplossen.”
Links richt zich inmiddels op het veelbelovende fenomeen Smart Home: het huis vol sensoren dat van afstand is te besturen. Lekt de wasmachine? Op je smartphone krijg je een ­berichtje. Vergeten de achterdeur af te sluiten? Met één druk op de knop doe je hem dicht, vanaf de camping in Frankrijk. Daarvoor moeten alle apparaten natuurlijk wel met elkaar communiceren, en dan liefst storingsvrij en energiezuinig: precies datgene waarin GreenPeak-chips uitblinken.
Kabelmaatschappijen en nutsbedrijven zien er de potentie inmiddels wel van in. Zo wordt de GreenPeak-chip opgenomen in de settopboxen van onder meer de Amerikaanse kabelgigant Comcast. Die zijn zo voorbereid op de samenwerking met thermostaten, alarminstallaties en andere apparatuur die ook via Zigbee communiceert.
Verkocht GreenPeak vorig jaar 100.000 chips per maand, dit jaar zijn dat er al een miljoen en volgend jaar hopen ze op 10 miljoen. Schaal is geen probleem: behalve het ontwerp is alles uitbesteed aan Azië. In Utrecht en Zele (B) werken een man of 50 rustig verder aan de toekomst. “Onze visie is dat we toegaan naar een internet of things, waarin alle fysieke objecten met elkaar communiceren.”

Zarafa

361%
wie Brian Joseph (foto) en Steve Hardy
wat opensource e-mail
omzet vertrouwelijk

Vanuit Delft ontwikkelen Brian Joseph en Steve Hardy al sinds 2001 een opensource alternatief voor mail- en agendasysteem Microsoft Exchange. De laatste versie werkt uitstekend samen met smartphones en maakt videovergaderen tot een fluitje van een cent, maar Zarafa doet het ook goed met bedrijfssoftware voor bijvoorbeeld klantencontact. “We willen het voor de gebruiker heel eenvoudig maken om alle communicatie vanuit één punt te beginnen”, zegt Brian Joseph.
Sinds 2008 wordt Zarafa meegeleverd bij belangrijke versies van het Linux-besturingssysteem, wat miljoenen gebruikers oplevert, tegen 0 euro marketingkosten. Daar staat wel degelijk omzet tegenover, die ook vorig jaar weer tientallen procenten groeide. “Bedrijven zijn inmiddels gewend geraakt aan open source, die zeker in de cloud zo’n beetje de standaard is. Wij sluiten daar mooi op aan, zeker voor partijen die een alternatief zoeken voor het online aanbod van Microsoft en Google.”
Zarafa heeft 50 medewerkers in vestigingen in Duitsland, Brazilië en India. Klanten betalen alleen voor de ondersteuning en de extra mogelijkheden. Maar als klanten overstappen op Zarafa, belooft dat een kostenbesparing van 50 procent. De gewenningsperiode aan het alternatief voor Outlook kan kort zijn: Zarafa lijkt er desgewenst als twee druppels water op, zelfs als het in de browser draait.
Tot nu toe is Zarafa gegroeid vanuit de eigen cashflow. En dat mag wel zo blijven, zegt Joseph. “Al praten we natuurlijk dagelijks met vele partijen, en kijken we ook altijd uit naar strategische partners die ons in contact kunnen brengen met grote groepen klanten.”

MADS

545%
wie Ashu Mathura
wat mobiele marketing
omzet vertrouwelijk

Ashu Mathura is een veteraan in de wereld van mobiel internet. Zijn gamebedrijf Overloaded verkocht hij aan Endemol, voordat hij in 2006 weer voor zichzelf begon met MADS, dat een mobiel advertentieplatform ontwikkelde. “Bedenk wel: het was het tijdperk vóór de iPhone, via advertenties geld verdienen aan mobiele content was nog bijna onmogelijk.” Maar toen kwam dus de iPhone, en even later de iPad. Het mobiele internetverkeer explodeerde sindsdien, tot soms de helft van het bezoek aan sites als die van De Telegraaf en RTL.
Aan zulke klanten levert MADS de techniek om ruimte te maken voor advertenties en die ook te verkopen aan en te laten vullen door hun klanten. MADS is volledig cloudgebaseerd, afrekenen gaat per opgevraagde advertentieruimte. Dat loopt, met 6 miljard van dergelijke views per maand, best goed. Mathura houdt er een paar cent per duizend views aan over. Natuurlijk zijn Googles Admob en advertentienetwerken als Doubleclick veel groter, maar volgens Mathura kan zijn technologie méér – zoals locatiegebonden adverteren – en dus ook meer opleveren.
Venture capitalfirma Henq was al langer aan boord, en eind vorig jaar haalde Mathura nog een miljoen op bij investeerder OTM, geld waarmee MADS uitbreidt naar Duitsland en Italië. Hij zegt nu wel voor een dilemma te staan. “Gaan we autonoom doorgroeien, met de markt mee, of gaan we in een korte periode enorme slagen maken met behulp van een geldronde van 5 à 10 miljoen? In het eerste geval is de ambitie te worden overgenomen door een grote Amerikaan, voor het tweede plan moeten we ook keihard groeien, om uit te komen op een waardering die voorkomt dat we de zeggenschap uit handen moeten geven.” Mathura is er nog niet uit. “We zijn pragmatisch: ik kijk wat in de markt gebeurt met andere spelers.”

01 (-) Belsimpel

16.155%
wat telecomwebshop
omzet ‘ruim 10 miljoen euro’

02 (-) Rorix.nl
3.509%
wat sanitairshop.nl
omzet 6,5 miljoen euro


03 (-) Avangate
3.051%
wat e-commerce van software
omzet vertrouwelijk

04 (12) Emesa Nederland
2.343%
wat reissites
omzet 48 miljoen euro

05 (-) Kaartje2go
2.153%
wat online wenskaarten
omzet vertrouwelijk

06 (-) GreenPeak Technologies
1.734%
wat communicatiechips
omzet 1,5 miljoen dollar

07 (5) Clansman
1.699%
wat online marketing
omzet 3,8 miljoen euro

08 (-) OpenERP
1.549%
wat open source ERP
omzet niet bekend

09 (2) Drukwerkdeal.nl
1.549%
wat online drukwerk
omzet 21 miljoen euro

10 (-) GlobalOrange
1.522%
wat maatwerksoftware
omzet 1 miljoen euro

11 (1) Voiceworks
1.220%
wat VOiP-telefonie
omzet 5,8 miljoen euro

12 (-) MTTM Group
1.199%
wat telefonie
omzet ‘15 miljoen plus’

13 (-) Yes2web
1.197%
wat internetbureau
omzet vertrouwelijk

14 (-) Dauvister
1.176%
wat pv- en wko-installaties
omzet 11 miljoen euro

15 (3) YourSurprise.com
1.134%
wat online cadeaushop
omzet ‘miljoenen’

16 (-) Nomadesk
1.054%
wat cloud computing
omzet vertrouwelijk

17 (-) Profacts
1.037%
wat marktonderzoek
omzet 2,7 miljoen euro

18 (22) Interactive 3D (i3D.net)
1.013%
wat gamehosting
omzet 7,6 miljoen euro

19 (-) IDchecker
986%
wat identificatiecontrole
omzet 1,6 miljoen euro

20 (-) The Datacenter Group
911%
wat hosting
omzet ‘2 miljoen plus’

21 (-) Antagonist
910%
wat webhosting
omzet 1,5 miljoen euro

22 (-) ImProvia
909%
wat ingenieursbureau
omzet 8 miljoen euro

23 (24) Symbol
887%
wat procesverbetering
omzet vertrouwelijk

24 (-) Voys
883%
wat VoIP-telefonie
omzet 1 miljoen euro

25 (-) One Shoe
816%
wat mobiele marketing
omzet 2,2 miljoen euro

26 (-) Mekentosj
806%
wat academische zoek-app
omzet 1,9 miljoen euro

27 (13) CM Groep
783%
wat sms-diensten
omzet 41 miljoen euro

28 (14) Beslist.nl
777%
wat vergelijkingssite
omzet 4,8 miljoen euro

29 (9) Conclusion FIT
755%
wat managed services
omzet 26,7 miljoen euro

30 (6) OYPO
743%
wat fotomarktplaats
omzet vertrouwelijk

31 (-) VisionsConnected
706%
wat videoconferencing
omzet ‘7 miljoen plus’

32 (-) Infradata
676%
wat telecomnetwerken
omzet 25 miljoen euro

33 (17) SkyDreams
586%
wat offertesites
omzet vertrouwelijk

34 (20) Enrise
582%
wat internetbureau
omzet 2,3 miljoen euro

35 (-) GeoSea
577%
wat offshore
ingenieursbureau
omzet niet bekend

36 (-) MADS
545%
wat mobiele marketing
omzet vertrouwelijk

37 (-) Openway Europe
541%
wat betaaltransacties
omzet 10,5 miljoen euro

38 (-) Friss fraude- en risicobeheersing
507%
wat fraudedetectie
omzet 1,8 miljoen euro

39 (11) VOXBONE
501%
wat VoIP-telefonie
omzet 15 miljoen euro

40 (23) 2dehands.nl – TTY
497%
wat online marktplaats
omzet vertrouwelijk

41 (-) WeePee Telecom
473%
wat VoIP-telefonie
omzet 1 miljoen euro

42 (-) Quarantainenet
447%
wat netwerkbeveiliging
omzet ‘1 à 2 miljoen euro’

43 (-) Axxerion Facility Services
410%
wat online facility management
omzet 3,1 miljoen euro

44 (27) Adversitement
404%
wat online analytics
omzet ‘5 miljoen plus’

45 (-) Cameramanager.com
381%
wat camerabeveiliging
omzet 1,3 miljoen euro

46 (8) Digimo Media
378%
wat online marketing
omzet 3,5 miljoen euro

47 (-) XSARUS
375%
wat webshops
omzet vertrouwelijk

48 (-) dirActive
372%
wat logistieke software
omzet vertrouwelijk

49 (50) Zarafa
361%
wat opensource e-mail
omzet vertrouwelijk

50 (-) Oxilion
347%
wat hosting
omzet 3 miljoen euro

Verantwoording

Deloitte heeft dit jaar voor de dertiende keer de Technology Fast50 opgesteld. Sinds 2009 zijn ook snelle groeiers uit België welkom om zich op te geven voor deze lijst van snelst groeiende techno­logiebedrijven uit de Lage Landen.

Bedrijven met een track record van ten minste 5 volledige omzetjaren kunnen deelnemen, mits ze een product of dienst ontwikkelen verwant aan technologie. Die technologie moet bovendien voor een belangrijk deel bijdragen aan de omzet, en ook R&D moet aanzienlijke tijd en aandacht krijgen. Om zich te kwalificeren voor de Fast50 van 2012 moesten de kandidaten in beginjaar 2007 minimaal 50.000 euro omzetten en in (eindjaar) 2011 ten minste 8 ton. De omzetgroei is vervolgens berekend door de omzettoename over die 5 jaar te delen door de omzet uit het basisjaar. De Fast50 is in de loop der jaren uitgegroeid tot meer dan een lijstje. Inmiddels bestaat er een netwerk van Fast50-nieuwkomers en veteranen dat elkaar met enige regelmaat ontmoet – ook op het portal fast50.nl – om kennis, ervaring en successen met elkaar te delen.

Voor portretten van alle bedrijven, ga naar mt.nl/Fast50

 >> Dit artikel komt uit MT Magazine. Abonnement?