Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Facebook populairder voor werving dan recruitmentbureaus

De verwachting was dat bedrijven meer zouden inzetten op beeldkanalen om vacatures te vullen. Toch is die stijging nog verwaarloosbaar. LinkedIn blijft de nummer één als het gaat om recruitment en employer branding via social media.

De verwachting was dat bedrijven meer zouden inzetten op beeldkanalen om vacatures te vullen. Toch is die stijging nog verwaarloosbaar. LinkedIn blijft de nummer één als het gaat om recruitment via social media.
Foto: Getty

Jezelf als organisatie via social media positioneren als aantrekkelijke werkgever is inmiddels iets dat bijna ieder bedrijf doet. Maar niet elk bedrijf pakt dit even goed aan en niet elke doelgroep is goed vindbaar via sociale mediaplatformen, daardoor lukt het niet altijd om de vacatures te vullen. Vooral in de ICT blijkt dit lastig.

Al een aantal jaar staat LinkedIn op nummer één als het gaat om recruitment, dit jaar weer 2 procent hoger dan in 2016, wat neerkomt op 92 procent. Ook Facebook kent een stijgende lijn: 72 procent van de werkgevers zet hierop vacatures uit, ten opzichte van 66 procent vorig jaar. Dat blijkt uit het jaarlijkse Social Media Recruitment Onderzoek van MrWork.

Beeldkanalen

Er zit wat beweging in de ranglijst: voor het eerst staat Facebook hoger dan werving & selectiebureaus. De inzet van Twitter zakt wat terug, met 2 procent naar 54 procent in totaal. Opvallend is dat Instagram een opkomst lijkt te maken: hier is een verdubbeling van inzet te zien (16%). Mees van Velzen, CEO van MrWork, gaf vorig jaar in een interview met MT aan dat beeldkanalen steeds belangrijker worden: ‘Visuele netwerken winnen terrein. Zo kun je goed laten zien wie je als bedrijf bent en waarvoor je staat.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dit jaar werd daarom ook veel verwacht van beeldkanaal Snapchat, het sociale mediaplatform waarbij je foto’s en video’s naar elkaar kunt sturen. Uit het onderzoek komt echter naar voren dat nu slechts 3 van de 233 ondervraagde bedrijven daar gebruik van maakt. Meer dan de helft van de bedrijven ziet hier ook geen toekomst in voor recruitment. MrWork schrijft dit toe aan het te laat uitrollen van een advertentiemodel in 2017. Ook een stijging van YouTube blijft achter, 22 procent van de ondervraagden zet dit momenteel in. Dat is 1 procent meer dan in 2016.

Bereik

Ruim de helft van de bedrijven die actief bezig is met employer branding, heeft zijn budget voor social media recruitment dit jaar niet verhoogd. 38 procent deed dit wel. Dat zou komen doordat 64 procent niet helemaal weet hoe social media het beste kan worden ingezet. Die bedrijven zetten hun vacatures wel uit, maar zijn verder niet erg actief op social media. Ze geven daarnaast aan dat vooral vacatures onder ICT’ers erg moeilijk te vullen zijn, omdat die doelgroep moeilijk vindbaar is.