Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Facebook bedreigt webshops

Webwarenhuis Fonq.nl heeft in 2010 met zijn meer dan 100 nicheshops 43 procent omzetgroei doorgemaakt. Die groei versnelt, maar op termijn moet Patrick Kerssemakers een antwoord vinden op Facebook: 'binnen twee jaar komen mensen niet meer op het web'.

 

Fonq.nl draait als een tierelier. De exploitant van tientallen webshops met woon- en wellnessartikelen zag zijn – winstgevende – omzet in 2010 met 43 stijgen tot 14,8 miljoen euro. Vorig jaar al belandde het in de Deloitte Technology Fast 50 van snelstgroeiende techbedrijven.

Nieuwe winkels

Het bedrijf van Patrick Kerssemakers blijft winkels openen; vorig jaar voegde het 25 nicheshops toe, waarmee het totaal imiddels op 105 staat, met sitenamen als afvalemmershop.nl, bloeddrukmetershop.nl en Alessi-by-Fonq.nl. Dit jaar volgen weer minimaal 25 nieuwe merken en productcategorieën, die allemaal te maken hebben met wonen en persoonlijke verzorging. De hele verzameling aan shops vallen bij Fonq onder één dak. Dat stelt het graag voor als een warenhuis, dat Kerssemakers graag zo visualiseert:

Niches met marge

Kerssemakers kiest voor zijn e-commercebedrijf duidelijk voor aantrekkelijke niches, waar de marges nog interessant zijn. Daarmee blijft hij weg van bijvoorbeeld consumentenlektronica, waar grote partijen als Bol en Pixmania op prijs concurreren en waar deze week nog Modern.nl het slachtoffer werd van de flinterdunne marges in de offline en online elektronica. "Die markt heeft last van de grote transparantie: consumenten gaan voor de laagste prijs, en beschouwen service als vanzelfsprekend. Daar gaan nog meer slachtoffers vallen."

Retailer

Fonq is wel al 4 jaar winstgevend en kan het zich daarbij (zelfs) permitteren voorraad te houden. "Van de 14.000 artikelen hebben we er  12.000 op voorraad. Dat kan ook: een prullenbak raakt niet zo snel verouderd als een mp3-speler. We hebben wel wat stekkerproducten, maar dat gaat om huishoudelijke apparatuur en verzorgingsproducten." Met 75 werknemers (en dit jaar minimaal 15 vacatures) is Fonq een 'echte' retailer die zoveel mogelijk zelf doet, inclusief de logistiek.

Eckhart Wintzen-model

Om de groei in goede banen te leiden, heeft Karssemakers zijn organisatie vorig jaar ook beter opgetuigd. "We delen het bedrijf op in clusters, die volledig verantwoordelijk zijn voor bijvoorbeeld Keuken en Koken, of Tuin en Gereedschap. Daarbinnen zitten inkoper, content-marketeer, webmarketeer en klantenservice bij elkaar in één team. Zodra een cluster te groot wordt, splitsen we die op in twee categorieën. En inderdaad, er is gezonde competitie tussen de verschillende clusters."

Fysieke winkels

Tot vorig jaar heette het nog Mailorder Solutions, maar onder de naam Fonq bouwt Kerssemaker inmiddels aan een merk dat zijn vele winkeltjes verbindt. Fonq adverteert online en op de radio en gaat in de tweede helft van dit jaar ook  print doen. Kopers krjigen bovendien een dikke catalogus zodra ze een bestelling ontvangen. Naar winkels van baksteen kijkt Kerssemakers ook. "Sinds vorig jaar al, maar dat staat wel op een laag pitje. Enerzijds voeren we weinig producten waar klanten vaak mee terug moeten komen, anderzijds groeien we simpelweg zó hard, dat we het druk genoeg hebben."

Concurrentie

Dat merk Fonq.nl kan nog wel eens heel belangrijk worden voor toekomstig succes. Wehkamp heeft er geen geheim van gemaakt, dat het de wellness en woonbranche intrekt. Ook grote retailers als Bijenkorf en VenD concurreren met Fonq op een deel van hun assortiment. Maar als Kerssemaker iets verder voorutikijkt, ziet hij vooral stevige rivalen in Amazon, dat vanuit Duitsland al een teen in de Nederlandse vijver heeft en aankopen gratis verzendt.

Facebook

Maar een ontwikkeling die de webwinkels echt tot strategische stappen noodzaakt, is de opkomst van Facebook c.s. "Mensen loggen straks onmiddelijk in op Facebook of Twitter, zonder dat ze het web nog bezoeken. Daar gaat het echt naartoe volgens mij." Op die toekomst, waarin sommigen het web al voor dood verklaren, moeten de webwinkeliers zich voorbereiden.  

Technologie gedreven

Fonq prijkt in de Technology Fast50, terwijl het ni essentie toch een winkelbedrijf is. "Natuurlijk zijn we retailer, maar onze tweede focus ligt toch echt op de techniek. E-commerce is een jungle, waarin je echt niet meer toekunt met een pakketje kopen en een winkel openen." Kerssemakers zet stevig in op technologie, met als laatste trots een shopping-app voor de iPhone en straks de Android smartphones. "En denk erom: daar kan je echt aankopen mee doen. Daarmee zijn we de eerste."

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Lees ook:

Elke week het beste van TechBusiness in de mail? Vraag de nieuwsbrief aan.