Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Eyeworks kost 200 miljoen; jacht op de ‘Glassholes’

Ondernemersnieuws vandaag: Eyeworks kost 200 miljoen, Google Glass zorgt voor rellen en Zeeland moet innoverender.

1. 200 miljoen betaald voor Eyeworks

Het Amerikaanse Time Warner heeft 200 miljoen euro betaald voor Eyeworks, het televisiebedrijf van Reinout Oerlemans. Het overnamebedrag ging al tijdlang rond, maar wordt nu bevestigd in documenten die Time Warner bij de Amerikaanse beurswaakhond indiende. Oerlemans zelf wilde na de overname niets kwijt over de koopsom. Time Warner maakte ruim twee weken geleden bekend het bedrijf van Oerlemans over te nemen. Eyeworks – onder meer bedenker van de IQ-test – zette vorig jaar 250 miljoen euro om en maakte bijna veertien miljoen euro winst.e inmiddels veelbelovende ideeën van bedrijven en denkers door hen een podium te verschaffen.

 

2. San Francisco lijkt ‘Glassholes’ z

at te zijn

Sociale-mediaconsultant Sarah Slocum is vorige week belaagd door mensen in een punkbar in San Francisco omdat ze haar Glass op had. De aanval van de Google Glass-haters en de discussies hierna, schetsen geen positief beeld voor Glass. ‘De polarisatie die Glass teweegbrengt is verbijsterend’. ‘OMG, dit ga je niet geloven, ik ben verbaal en fysiek aangevallen door Google Glass-haters’, schrijft Slocum na het incident op haar Facebookpagina. Even later plaatst ze een video van haar belagers op YouTube. Hierop is te zien dat de bezoekers van punkbar Molotov’s hun gezichten proberen te beschermen om niet gefilmd te worden. ‘Jullie verpesten de stad’, roept een vrouw.  De lokale media zijn bovenop het incident gedoken, tegelijkertijd is er een flinke discussie losgebarsten. Een enkeling komt op voor Slocum en vindt dat Iedereen vrij moet zijn om legale technologie in de publieke ruimte te dragen, maar verreweg de meeste reacties zijn ronduit negatief.

 

3. Enorme voedselverspilling zorgt voor honger’

Innovatie gevraagd in de voedingsindustrie. De verspilling van enorme hoeveelheden voedsel in de wereld betekent in veel arme landen het verschil tussen genoeg eten of ondervoeding. Van al het geproduceerde voedsel gaat naar schatting een kwart tot een derde verloren. Dat stelt de Wereldbank donderdag in een rapport. ‘De hoeveelheid voedsel die wereldwijd wordt verspild is beschamend’, aldus president van de Wereldbank Jim Yong Kim. ‘Miljoenen mensen gaan iedere avond hongerig naar bed, en toch verdwijnen honderden miljoenen tonnen voedsel in afvalbakken.’ In landen als de Verenigde Staten en Groot-Brittannië verspilt een familie van vier mensen jaarlijks voor zo’n 1100 tot 1600 dollar (ruim 800 tot bijna 1200 euro) aan voedsel. In Noord-Amerika gaat ruim 60 procent van het verspilde voedsel verloren in het ‘consumptiestadium’. Het eten wordt dan bijvoorbeeld gekocht in de winkel, maar bederft in de koelkast.

 

4. Utrecht krijgt Tedx voor zzp’ers

Het merk TED lijkt nu echt creatief failliet. Onder de noemer ‘Zzp Talks’ organiseren de gemeente Utrecht en zzp-organisaties Zzp Agenda en ProZZPect een evenement geïnspireerd op het succesvolle ondernemersevenement Tedx. Op 20 maart staan echter alleen inspirerende zzp’er s op het podium om in een ‘inspirerende talk’ van achttien minuten te verhalen over hun ondernemersprestaties. Wie dat zijn is nog onduidelijk. “Geen zware theoretische kost, maar toegankelijke verhalen”, belooft de organisatie die er een terugkerend evenement van hoopt te maken.

 

5. ‘Zeeland moet inzetten op innovatie’

Zeeland moet samen met West-Brabant en Vlaanderen een innovatieve kennisregio gaan worden. Dat schrijft de Delta Regio, een netwerkorganisatie van bedrijfsleven, kennisinstellingen en overheden in Zuidwest-Nederland en delen van Vlaanderen, in een plan dat donderdag werd gepresenteerd. Bedrijfsleven, kennisinstellingen en overheden Zuidwest-Nederland en Vlaanderen bundelen in het plan hun krachten. Het doel is om 1 miljard euro aan innovaties van de grond te krijgen die een banengroei van 0,5 procent mogelijk moet maken. Daarbij moet worden ingezet op drie gebieden: productie met biomassa als grondstof in plaats van fossiele brandstoffen, logistiek en onderhoud. Volgens de Delta Regio vormt het gebied geografisch en economisch een strategische poort naar de rest van Europa en is het goed voor een derde van de economie van Nederland en Vlaanderen.

 

6. Macintosh Retail: 43 miljoen online omzet

De eigenaar van winkelformules als Kwantum, Dolcis, Manfield en Scapino boekte afgelopen jaar een online omzet van 43 miljoen euro. Goed zes procent van de verkopen komt uit digitale handel. Te weinig, vindt de leiding. Vanochtend publiceerde Macintosh Retail Groep de financiële cijfers over het afgelopen jaar. Het resultaat was een verlies van 12,1 miljoen euro. De omzet daalde met 8 procent tot 822 miljoen euro. De online omzet steeg procentueel redelijk veel, maar die plus van vijf miljoen staat niet in verhouding tot de daling van ruim zeventig miljoen euro van het verkooptotaal via alle kanalen.

 

7. En dan nog dit: Venture capital voor bruidsmeisjes

Is de Amerikaanse kapitaalmarkt nog altijd beter dan hier? Zelfs startups die oplossingen bieden voor zaken die eigenlijk geen probleem zijn, halen miljoenen op. Wel nu: een Amerikaanse startup die huurjurken regelt voor bruidsmeisjes haalt 1,25 miljoen dollar op. In Nederland is het (nog) niet echt gebruikelijk, maar in de Verenigde Staten vraagt een aanstaande bruid vaak meerdere vriendinnen of familieleden als bruidsmeisje. Die worden dan geacht een jurk te kopen die past bij de outfit van de bruid. Dat kan een dure grap worden – zeker als je door meerdere vriendinnen gevraagd wordt die eervolle rol te vervullen. Een jurk huren is mogelijk, maar in de Verenigde Staten meestal nog steeds niet echt goedkoop. Bovendien rekenen veel verhuurbedrijven vermaakkosten. Dat allemaal voor een jurk die je misschien één of twee keer in je leven draagt. Er is dus een markt voor goedkope huurjurken in stijlvol wit, crème en roze.

 

Tot zover de Sprout update van 28 februari. Tot morgen! Mis je iets of wil je gewoon reageren? Doe het hieronder of op Twitter of Facebook.

Nieuws inhalen? Lees de update van gisteren

Nieuwsbrief Sprout

Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief, met dagelijks de nieuwsupdate van Sprout, plus inspirerende verhalen, tips & tricks, expertblogs en columns.

aanmelden nieuwsbrief