Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Explanimation: zo word je een Girlboss

Van een nood een deugd maken: de Amerikaanse Sophia Amoruso kan het als geen ander. In haar boek Girlboss beschrijft ze haar weg naar de top - en naar de ondergang.

Foto: Getty Images

Hoe ga je om met tegenslagen? De Amerikaanse onderneemster Sophia Amoruso weet het als geen ander. Toen ze op 22-jarige leeftijd een hernia kreeg en niet verzekerd was, moest ze noodgedwongen stoppen met haar opleiding. Ze ging daarom op zoek naar een baan waar een zorgverzekering bij inbegrepen zat.

Die baan vond ze als conciërge op een hogeschool. Het werk was makkelijk, en de vele vrije uren die ze had besteedde ze op MySpace, waar ze steeds meer aanbiedingen voorbij zag komen over tweedehands kleding. Het idee voor een vintage kledingwinkel was geboren. Al snel stond haar tuinhuisje vol met vintage kleding, die ze onder andere op de kop tikte bij de inboedelveiling van overleden personen.

In haar boek Girlboss neemt Amoruso de lezer mee in de jaren die volgden: een omzet van 100 miljoen dollar, de vele uren op het internet en oog voor details in de webshop. Amoruso begreep het belang van goede fotografie voor de verkoop van kleding. Ook benadrukt ze in haar boek het belang van slim omgaan met geld.

En juist daar wringt de schoen: haar bedrijf Nasty Gal Vintage werd eind 2016 failliet verklaard, maar maakte een doorstart. Daar wordt helaas weinig over geschreven, maar de rest van de tips zijn waardevol voor mensen die een webwinkel willen starten.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Girlboss is verkrijgbaar via Managementboek