Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Even voorstellen: Robert-Jan van Tongerloo (Goeiezaak.com)

Sprout is een netwerk van ambitieuze ondernemers. Wekelijks stellen we er één aan je voor. In deze aflevering: Robert-Jan van Tongerloo van onlinemarketingbureau Goeiezaak.com uit Haarlem.

Wie ben je en wat doet jouw bedrijf?

“Mijn naam is Robert-Jan van Tongerloo. Ik run samen met mijn compagnon Maarten Eikelenboom Goeiezaak.com, een onlinemarketingbureau in Haarlem. ‘Alles voor online rendement’ is ons motto. Dat is onze specialisatie en dat maken we ook waar. In 2012 was Goeiezaak.com bij wijze van spreken nog een zolderkamer met een stel freelancers. Nu hebben we 16 mensen in dienst. En we groeien stevig door; gemiddeld zo’n 54% per jaar. 

Online rendement betekent: online marketing in de breedste zin des woords. Er was ooit een tijd dat je website gewoon een digitaal billboard kon zijn, een stilstaand visitekaartje waar je verder niet naar omkeek, maar dat is al eeuwen geleden in internetjaren. Er liggen online voor ondernemers enorm veel kansen om te groeien.

Maar als je die wilt pakken moet je continu bezig blijven: met je strategie, je doelgroep, je content, je advertising, je data, noem maar op. Je moet continu optimaliseren om aan kop te blijven lopen. Wij ondersteunen onze klanten daarbij volledig, zodat zij de groei kunnen realiseren die zij willen halen. Wij gaan aan hun kant van de tafel zitten, kruipen in hun wereld en hun doelen.

Een goede gok is weinig waard: je moet het echt zeker weten. Dus werken we data-driven, met een divers team van specialisten die echt top zijn in wat ze doen. Daardoor kunnen wij de lastige vragen helder krijgen. Welke user experience is voor jouw bedrijf het meest overtuigend? Hoe pak je die conversie? Welke content is het meest effectief? Wanneer moet je die inzetten?

We hebben inmiddels een leuke groep klanten overtuigd, van lokale ondernemers tot multinationals. Denk aan Feadship, Port of Amsterdam, Eyescan en A-Point, bijvoorbeeld. Accenture vroeg ons een website te ontwikkelen voor hun Innovation Awards. Op zich geen vreemd verzoek, maar de timing was erg krap: we hadden een maand. Koppen bij elkaar en gaan. We hebben niet alleen de deadline gehaald, maar ook een gebruiksvriendelijke en functionele website opgeleverd die ook nog eens de resultaten van vorig jaar heeft overtroffen. Klant blij. Wij trots.”

Wanneer en waarom ben je gaan ondernemen?

“Ik heb jaren in de reclamewereld gewerkt, maar in 2006 was ik er wel klaar mee. Kijk, reclame is een gaaf vak, maar het is toch vaak beperkt houdbaar. Je gaat van campagne naar campagne. En ik wilde juist iets bouwen. Echt focussen op long-term commitment, samen met ondernemers werken aan de toekomst.

Het internet lag – en ligt – wagenwijd open, dus daar zag ik m’n kans. Ik stopte bij het reclamebureau waar ik werkte en startte Goeiezaak.com op.”

Wat zijn de grootste uitdagingen voor jou als ondernemer?

“Je komt vaak de grootste uitdagingen tegen op plekken waar je nog nooit bent geweest. Groei is een soort ontdekkingsreis. We moeten continu de weg zien te vinden zonder handleiding of landkaart. Is dit het moment om te investeren in nieuw talent? Nieuwe tooling? Of efficiency? Waar haal ik die A-spelers vandaan? Hoe breng ik focus in de zaak zonder creativiteit te verstikken? Het gaat 24/7 door, dat blijft zo. Dus ik ben altijd op zoek naar antwoorden. 

En dan is er natuurlijk het eeuwige loslaten. Je kunt niet alles zelf doen, dat moet je ook niet willen. Iedere ondernemer weet dat. Maar ondertussen wil je toch overal bij zijn. Het is een uitwas van de passie die ik voel voor wat we doen, de betrokkenheid bij de zaak.”

Wat zijn je drijfveren, wie inspireert jou?

“Mijn drijfveer is het leven beter maken. Voor mezelf, maar vooral ook voor andere ondernemers. Hoe kunnen wij als Goeiezaak.com het leven van ondernemers en marketeers makkelijker maken? Hoe kunnen wij hen helpen om de kansen die er liggen te verzilveren? Hoe kan het beter? Die vragen spoken altijd door mijn hoofd. 

Wie mij inspireert? Verne Harnish. Oprichter van de Entrepreneurs’ Organization, die hele wijze inzichten heeft als je met je bedrijf wilt groeien. Hoe je bijvoorbeeld met de Rockefeller Habits echt je hele bedrijf kunt transformeren, van je team tot je processen. Ik leer daar nog steeds van.”

Waarom ben je lid geworden van het Sprout-netwerk?

“Om mede-ondernemers te ontmoeten, van hen te leren en om mijn ervaringen en kennis te delen. Het is altijd mooi om te connecten en elkaar op weg te helpen. Dat kan hier uitstekend.”

Wat zou je andere ondernemers als tip willen meegeven om nog beter te ondernemen?

“Stel scherpe vragen. Leef je in de wereld van je klanten in, maar vooral in de wereld van hun klanten. Verplaats jezelf in de eindklant, in degene die jouw klanten proberen te verleiden. Probeer erachter te komen waar zij enthousiast van worden en help de bedrijven waar je voor mag werken om hen dat te bieden. Verzacht de latente pijn.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Waar kunnen andere Sprout members jou mee helpen?

“Simpel: alles waarmee we samen kunnen groeien is welkom. Wij zijn altijd op zoek naar interessante samenwerkingen waar beide partijen beter van worden. Je kunt ons altijd bellen als je online wilt groeien, maar samen groeien is nog beter.”

Robert-Jan is member van Sprout, hét netwerk van ambitieuze ondernemers. Kijk hier voor meer info over het Sprout membership.