Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

6 essentiële overlevingstips voor nieuwe managers

Eindelijk heb je die stap naar een managementfunctie gemaakt. Maar hoe ga je om met de nieuwe verantwoordelijkheden? 6 tips van ervaren leiders

Essentiele overlevingstips voor nieuwe managers Kyle Glenn via Unsplash
Je leest nu: 6 essentiële overlevingstips voor nieuwe managers

#1. Wees duidelijk over de gewijzigde verhoudingen

In Nederland zijn we dol op ‘platte organisaties’, maar wees eerlijk. Een promotie naar een managementrol betekent een andere verhouding tot je collega’s. Je zult hen moeten aansturen en beoordelen. Mogelijk zijn anderen, die hun oog op dezelfde functie hadden laten vallen, teleurgesteld. Ga daarom zo snel mogelijk in gesprek met de personen waarover je leiding moet geven. Vertel niet alleen wat van hen verwacht wordt, maar ook wat zij van jou kunnen verwachten. Geef aan wat je doelen zijn, hoe je die wil bereiken en hoe je de voortgang zal beoordelen.

#2. Geef feedback zo snel mogelijk

Weinig leiders vinden het leuk om anderen aan te spreken op hun tegenvallende prestaties. Toch heeft het weinig zin om de vervelende boodschap te verstoppen tussen complimenten. ‘Het klinkt onoprecht’, zegt organisatiepsycholoog Roger Schwarz over de veelgebruikte sandwichtechniek. Lof en complimenten kunnen beter gescheiden worden.

Geef feedback zo snel mogelijk. Spaar niet alle kritiek op voor het (half)jaarlijkse functioneringsgesprek. Door regelmatig feedback te geven, zowel positief als negatief, kunnen medewerkers hier gelijk aan hun zwakke punten werken. Psycholoog Mary Shapiro merkt bovendien op dat mensen niet automatisch goed zijn in het geven en ontvangen van feedback. ‘Kies daarom voor babystapjes. Plan regelmatig en structureel gesprekken met de werknemers die aan jou rapporteren.’

#3. Leer delegeren

Een klassieker onder de managementadviezen. Als nieuwbakken manager ben je doorgaans een vakspecialist die vanwege de geboekte resultaten is gevraagd voor een leidinggevende rol. Dwing je eigen succesformule niet op aan andere collega’s. Gun medewerkers de vrijheid om met eigen inzichten de gewenste resultaten te bereiken. Te weinig autonomie in werkzaamheden leidt tot ongelukkigere medewerkers. Ga niet bij de eerste tegenslag het werk van collega’s overpakken, omdat je beter weet hoe het moet.

#4. Tijdsmanagement

Een advies dat ligt in het verlengde van het vorige punt. Als manager zul je geconfronteerd worden met een schier eindeloze to-do-lijst. Met behulp van een Eisenhower-matrix, vernoemd naar de Amerikaanse president, kun je snel orde scheppen. De matrix verdeelt taken in vier kwadranten. 1: urgent en belangrijk, 2:niet urgent, maar wel belangrijk, 3:urgent, maar niet belangrijk en 4: niet urgent en ook niet belangrijk. Zo voorkom je tijdsverspilling aan onbelangrijke zaken. Daarnaast kun je overwegen om voor bepaalde strategische taken tijdsblokken in je agenda te blokkeren.

#5. Vergader efficient

Een groot deel van het kantoorbestaan wordt doorgebracht in vergaderzalen. Voorkom daarom dat medewerkers gefrustreerd de vergaderzaal uitlopen, omdat ze hun tijd nuttiger hadden willen besteden. Begin niet aan een vergadering voordat deze een duidelijke agenda en doelstelling heeft. Een goede voorbereiding is cruciaal. Oud-Kamervoorzitter Gerdi Verbeet: ‘als voorzitter heb ik vaak het conceptverslag al in mijn hoofd.’ Daarnaast is het belangrijk om als voorzitter niet als eerste je mening te uiten. Daarmee stuur je de vergadering. Daarentegen is het volgens voormalig SER-voorzitter Alexander Rinnooy Kan wel essentieel dat je weet hoe de meningen van de ander liggen en hoe je die bij elkaar kunt krijgen.

#6. Neem een coach

Gefeliciteerd, je bent nu leidinggevende! Dat betekent allerminst dat je bent uitgeleerd. Managen leer je vooral door te doen, maar soms zul je onzeker zijn over hoe je moet handelen. Een ervaren leidinggevende kan je van bruikbare tips voorzien en sparren over managementvraagstukken. Ook is het geen gek idee om een kop koffie met je voorganger te drinken.