Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Emily Tellers (DSM): ‘Anderen zien altijd dingen in jou die je zelf niet ziet’

Iedereen heeft een moment in zijn loopbaan waarop het kwartje valt. In MT belichten we de carrièrekeuzes van onze Goudhaantjes. Deel 58: Emily Tellers, Program Director bij DSM Nutritional Products.

Iedereen heeft een moment in zijn loopbaan waarop het kwartje valt. In MT belichten we de carrièrekeuzes van onze Goudhaantjes. Deel 58: Emily Tellers, Program Director bij DSM Nutritional Products.
Unsplash
Je leest nu: Emily Tellers (DSM): ‘Anderen zien altijd dingen in jou die je zelf niet ziet’

Emily TellersEmily Tellers (DSM): ‘Anderen zien altijd dingen in jou die je zelf niet ziet’
Goudhaantje in: 2018
Is: Program Director bij DSM Nutritional Products

Keerpunt: een functie met klantcontact

‘Ik was net verhuisd naar Zwitserland toen ik gevraagd werd voor een regionale marketing rol. Ik was verbaasd: ik opereerde in een wereldwijde marketingrol, in de voorgehouden functie zou ik gaan over West-Europa. Niet bepaald een groeimarkt. Bovendien werkte ik nog maar een jaar in die functie en zag ik een zijwaartse stap in mijn carrière niet direct zitten.

Door de woorden van een vroegere mentor bij DSM ging ik toch overstag. Hij zei me dat als ik de kans zou krijgen om een baan te krijgen met direct klantcontact, ik die één keer in m’n carrière moest accepteren. Bovendien werd me voorgehouden dat ik de global rol wel had gezien: nu kon ik al mijn opgedane kennis in de praktijk gaan brengen. Zo had ik het zelf nooit bekeken, het is grappig hoe anderen dingen in jou zien die je zelf niet voor ogen hebt.’

Sales

De stap bleek eigenlijk heel succesvol – zo succesvol dat ik na twee jaar hoofd van de regio kon worden voor sales. Dat was een sterke promotie voor een 31-jarige. Ik was jonger dan het gehele team, met veel mensen die al meer dan twintig jaar ervaring hadden. Ook was ik de eerste vrouw die deze rol zou vervullen.

Een sales achtergrond had ik niet, dus besloot ik dat ik op een andere manier hun hart moest winnen. Ik merkte dat er veel negatieve energie in het team bestond. Enkel horen wat er niet werkte, de slechte kant van zaken werd altijd belicht. Ik besloot niet alleen te zoeken naar oplossingen, maar ook te focussen op het positieve. Ook wilde ik inzetten op de ontwikkeling van mensen: iets wat met een zeer senior team nog niet altijd makkelijk was.

In de gesprekken met medewerkers bleek er toch nog genoeg te ontwikkelen, als je het gesprek maar aangaat. Voor mij werd toentertijd duidelijk: hou zo breed mogelijk je ogen en oren open. Ik maakte mijn gebrek aan saleservaring goed met mijn luisterend oor.

Uiteindelijk ben ik weer doorgegroeid naar een globale functie, maar ik kijk met veel plezier terug op mijn regionale tijd. De manieren waarop ik daar leerde communiceren en mensen enthousiasmeren gebruik ik nu nog steeds.’


Goudhaantjes zijn jonger dan 45 jaar, hebben al een bliksemcarrière achter de rug en rammelen nu ongeduldig aan de poorten van de wereldwijde bestuurskamers. Vanaf dit jaar hebben we een nieuwe aanpak met de Goudhaantjes. Goudhaan ben je voor het leven, maar je staat maar een keer in de lijst. 

De lijst van 2018 is hier terug te vinden. Lees via deze link de keerpunten van de andere Goudhaantjes.