Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Efficiënte organisaties zijn niet meer ’toekomstproof’

Je leest nu: Efficiënte organisaties zijn niet meer ’toekomstproof’

Je kunt beter slim experimenteren dan zo hard en efficiënt mogelijk te werken, aldus Mark Meerbeek van Microsoft en Lucas Wensing van StartReady.

Flexibele en wendbare organisaties hebben de toekomst. Toch blijven organisaties nog teveel hangen in het denken in meer efficientië. Meerbeek (@MarkMeerbeek) is Product Marketing Manager Skype for Business bij Microsoft en Wensing (@LucasWensing) is CEO van Universal Communications-leverancier StartReady. Zij vinden dat in de huidige 'mobile first, cloud first'-wereld efficiëntie niet langer de beste strategie is voor succes. Flexibel en wendbaar zijn is net zo belangrijk, net zoals ruimte voor creativiteit en experimenten. 'De wereld heeft zich gevormd tot een gigantisch netwerk waar iedereen met elkaar in verbinding staat en informatie snel verspreid kan worden. Maar organisaties hebben zich sinds de industriële revolutie niet significant ontwikkeld', zegt Meerbeek.

Routinewerk

Mark MeerbeekOrganisaties waren vooral ingericht om maximaal stabiel, consistent en efficiënt te zijn. Mensen moesten routinematig werk kunnen doen, waar niet enorm veel inschattingsvermogen of creativiteit voor nodig was. Meerbeek: 'De gebruikte technologie was vooral gericht op het optimaliseren van deze oude manier van werken. Maar op het moment dat er zaken veranderen, levert dit wrijving op, omdat de technologie dit niet voldoende ondersteunt.'

De moderne werkplek

Maar wat voor moderne werkplek is er dan nodig? Uit onderzoek zou blijken dat medewerkers gedesillusioneerd raken en afhaken zodra ze niet de juiste werkmiddelen voor hun werk hebben. Meerbeek: 'Organisaties reageren vaak op nieuwe uitdagingen door de druk op hun werknemers op te voeren en ze daardoor harder te laten werken. Dit model heeft wel zo’n beetje zijn grenzen bereikt. We werken steeds harder, voor steeds minder. Maar wat dit in feite aantoont, is dat organisaties het steeds slechter doen, terwijl de snelheid van verandering alleen maar toeneemt'.

'Disruptor' of 'disrupted'

Organisaties die liever ‘de disruptor’ willen zijn en niet ‘disrupted’ willen worden, moeten juist niet harder gaan werken, maar juist slimmer. Het aanmoedigen van innovatie en experimenteren is volgens Meerbeek dé manier: 'Daar leer je namelijk van. En je kunt ook slimmer werken door een organisatie in te richten als een netwerk van medewerkers, klanten en partners die een gezamenlijk doel dienen. Dit is wat wij onder ‘The Modern Workplace’ verstaan.'

Communicatie blijft belangrijk

Lucas WensingVolgens Wensing slaat de netwerkgedachte bij steeds meer bedrijven aan. Hij zegt: 'Als je je organisatie wilt inrichten als een netwerk, is universele communicatie een belangrijke vereiste. Dus niet alleen binnen je organisatie, maar ook met klanten, partners, burgers, patiënten of een andere doelgroep. En dan bedoelen we met communiceren niet alleen e-mailen, chatten, presence of het delen van je scherm, maar ook het daadwerkelijk kunnen bellen en vergaderen via conference calls.'

Productief op een nieuwe manier

Een totale integratie van bedrijfssoftware met communicatieplatforms moet ervoor zorgen dat we slimmer gaan werken in plaats van harder, omdat we gebruikmaken van de kennis die in een netwerk zit. Dat is efficiënt, maar vooral ook productief op een nieuwe manier. Namelijk zonder harder te werken. Wensing: 'Alle devices en manieren om in contact te treden met anderen worden via één tool en op één manier bestuurd. Voor de gebruiker maakt het daardoor niet meer uit of hij thuis zit of in de auto. En of hij aan het werk is of voor privédoeleinden communiceert. Want ook de eisen die wij stellen aan privé-interacties moeten worden meegenomen in het geheel, omdat ook die van invloed zijn op de productiviteit en hoe hier op een vernieuwende en slimmere manier mee om te gaan.'

Toverwoord technologie

Meerbeek besluit: 'Technologie op de werkplek laat organisaties op nieuwe, vooral slimmere, manieren vergaderen en bellen. Dit is zinnig voor zowel kennis- als productiemedewerkers. Vandaag de dag hebben bedrijven verschillende oplossingen voor vergaderen en bellen. Zij willen graag hun infrastructuur vereenvoudigen en waar mogelijk geld besparen met een enkelvoudige oplossing voor hun communicatie. Eén breed platform waarmee op een andere wijze gekeken wordt naar productiviteit en waarmee we dingen slimmer kunnen doen.'

De auteurs zijn Mark Meerbeek, Product Marketing Manager Skype for Business bij Microsoft, en Lucas Wensing, CEO van Universal Communications-leverancier StartReady.

Foto boven: Flickr.com (kantoor recruiter CDS in Tokyo)