Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

‘Echt hard zijn, dat zal ik wel nooit leren’

Jaap Meijs, manager frontoffice support center bij Essent Retail. “Puberende kinderen opvoeden, daar leer ik als manager elke dag van.”

Opgestroopte mouwen

“Ik ben altijd operationeel leidinggevende geweest. In mijn voorlaatste functie stuurde ik driehonderd mensen aan. Medewerkers die direct met de klant in contact staan, per telefoon, mail, internet. Die stuur je heel erg op productie, op kwantiteit. Je springt bij in moeilijke gevallen. Managen met opgestroopte mouwen, dat ligt me wel.”

Troepen

“Ik wil daar zitten waar het binnen een organisatie gebeurt. In mijn diensttijd was ik commandant van een verzorgingspeloton. Ik vond oefenen op de hei leuker dan een staffunctie bij inlichtingen. Om dezelfde reden ben ik bij Essent gaan werken. Daar kon ik in de frontoffice werken, veel contact met klanten. Dan weet je voor wie je werkt.”

Staf

“Nu ben ik manager van een stafclub van 25 mensen. Specialisten die ervoor zorgen dat de mensen in de frontoffice optimaal hun werk kunnen doen. Die functie vereist een andere manier van leidinggeven. Ik stuur meer op inhoud, argumenten. En ik sta wat verder van de dagelijkse operatie. Maar gelukkig niet op een eiland.”

Frustrerend

“Een stafafdeling levert mooie plannen, nieuwe ideeën. Het is de kunst om ervoor te zorgen dat de organisatie die overneemt. Soms ziet het lijnmanagement er niets in of willen medewerkers niet. Dat kan frustrerend zijn. De oplossing is om als stafafdeling in een heel vroeg stadium medewerkers en management bij je plannen te betrekken. Ervoor zorgen dat ideeën worden geaccepteerd, door de scherpe kantjes eraf te halen.”

Genetisch

“Dingen willen regelen, dat zit in me, dat is genetisch bepaald. Op de middelbare school zat ik al in de leerlingenraad. Ik vind het leuk om samen met mensen een klus te klaren. En ja, wel op zo’n manier dat ik een rol heb waarin ik kan sturen en coachen.”

Werkvloer

“Het is voor een manager belangrijk om zelf op de werkvloer te hebben gestaan. Het helpt als je weet hoe het is om een boze klant aan de lijn te hebben. Als je als manager die praktijkervaring mist, kun je alleen op processen sturen.”

Loslaten

“Nadeel van die praktijkervaring is dat ik de neiging heb alles zelf te willen oplossen. Dat moet je kunnen loslaten. Dat verwachten mensen ook. ‘Laat dit aan ons over en zorg jij dat onze mening in het mt aan bod komt.’ Daar hebben ze helemaal gelijk in.”

Situaties

“Leidinggeven kun je leren. Door situaties te oefenen, je goed voor te bereiden. Je moet je gedrag aanpassen aan de omstandigheden, de persoon met wie je praat. Dat gaat me makkelijk af. Totdat het er heel pittig aan toe gaat. Dan kan ik ook emotioneel worden. Dan is het oppassen, want dan redeneer ook ik niet zuiver meer.”

Oprecht

“Ik denk dat je alleen goed leiding kunt geven als je oprecht geïnteresseerd bent in mensen. Wat ze doen, wat ze willen. Ik vind het leuk om mensen te overtuigen, dingen en meningen te verkopen. Ik heb er geen moeite mee om een groep medewerkers uit te leggen dat er veranderingen komen. Maar dat werkt alleen als je eerlijk bent, je kwetsbaar opstelt. Als je iets niet weet, moet je dat zeggen. Als je dingen niet kunt vertellen, moet je uitleggen waarom.”

Hard

“Echt hard zijn, dat zal ik wel nooit leren. Zeker in een productieomgeving moet je mensen soms aanspreken op het feit dat ze achterblijven, niet optimaal presteren. Op dat soort gesprekken moet ik me goed voorbereiden. Ik ben snel geneigd om te kijken wat de achterliggende reden is. Maar soms moet je simpel de vervelende boodschap verkondigen.”

Groene

“We gebruiken bij Essent het Birkman-model bij de ontwikkeling van leidinggevenden. Dan leer je wat voor type je zelf bent en hoe verschillende type mensen met elkaar communiceren. Dat begint als boekenwijsheid, maar in de praktijk is het heel goed bruikbaar. Ik ben volgens Birkman een ‘groene’: communicatief, veel praten, altijd mijn mening geven. Zet een groep van dat soort mensen bij elkaar en het risico is groot dat je in oeverloze discussies belandt. Dat zijn mechanismen waar je voor beducht moet zijn.”

Pubers

“Mijn oudste kinderen beginnen te puberen. Daar leer ik een hoop van. De directheid die je als ouder moet hebben, is ook op de werkvloer bruikbaar. Niet om de hete brij heen draaien, maar ook niet bang zijn voor de reactie die je dan krijgt.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

CV Jaap Meijs

> Jaap Meijs (42) deed de economisch-juridische richting op de heao. In zijn diensttijd was hij commandant van een verzorgingspeloton in een tankdivisie. Zijn eerste (leidinggevende) functie was bij de Postbank. Twaalf jaar geleden stapte hij over naar Essent (destijds nog PNEM).
> Getrouwd, drie kinderen.
> Actief als hockeycoach, schoolbestuurslid en bij de organisatie van de Oranjefeesten.
> Hockeyt, tennist (binnenkort weer) en kookt voor vrienden en familie.