Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Drukwerkdeal.nl # 2

Drukwerkdeal.nl  # 2
Je leest nu: Drukwerkdeal.nl # 2

Groei: 2750%
Wie: Marco Aarnink en Gert-Jan Voortman
Wat: online marktplaats voor drukwerk
Omzet: 14 miljoen euro

 

Marco Aarnink en Gert-Jan Voortman schreven voor hun opleiding Small Business en Retail Management een droom van een businessplan: een drukwerkwinkel op het web. Aarnink was al actief met de offline verkoop van visitekaartjes en de combinatie van betaabaar drukwerk en online was in 2005 nog niet heel bekend. Het businessplan ontaarde in een weergaloos groeiverhaal.

Duitsland

Aarnink en Voortman brachten het drukwerk onder in Duitsland, waardoor ze veel goedkoper konden werken dan veel concurrenten. Nog een onderscheidend kenmerk: bij Drukwerkdeal.nl (DDD) bepaalt de klant de levertijd: als het morgen af moet, betaalt hij de hoofdprijs, is er geen haast bij, dan zakken de tarieven. Inmiddels heeft drukwerkdeal zelf ook productiebedrijven opgestart met vijftien breedformaatprinters, waardoor er nu een kleine zeventig man op de loonlijst staat.  Drukwerkdeal.nl  # 2

De vaart zit er nog steeds in: in 2011 koerst DDD af op een omzet van 20 miljoen, bij een mooie bedrijfswinst. "We zijn met een frisse blik een traditionele markt ingestapt," verklaart Aarnink de groei. "Ons businessmodel is vernieuwend, vervolgens hebben we zwaar geïnvesteerd in mensen en technologie die het gemak van de gebruiker dienen en zo ook kosten besparen."

Merknaam

Drukwerkdeal.nl  # 2En dan nog iets: Aarnink en Voortman zetten vanaf de start in op hun merknaam. Die wordt – soms met brutale acties – onder de aandacht gebracht. "Investeren in je merknaam, dat deed de concurrent niet." Als de fenomenale groei ergens door wordt gehinderd, is het het vinden van goed personeel. "Mensen die bagage hebben in de vorm van branche- en productkennis. We zullen intern diverse functies moeten gaan aanbieden in de vorm van een traineeship."

Uitbreiden

Drukwerkdeal.nl  # 2

Drukwerkdeal blaakt intussen van ambitie. Het aanbod moet uitgebreid en verdiept worden met dtp-software en de mogelijkheid om het drukwerk helemaal online te produceren. Daarnaast wil Aarnink extra labels in de markt zetten, ook voor consumenten. "De consumentenmarkt lonkt enorm! We zijn sterk in de business-to-business bedrijven met 2-50 medewerkers. Dit jaar nog verwachten wij onze eerste stappen te zetten met een merk dat zich richt op de consument en bedrijven tot vijf medewerkers." Ook trekt Aarnink Duitsland in met 'niche-portalen' met hooguit drie specifieke producten. "Zo testen we niet alleen de vraag, maar leren wij ook stap voor stap over de bestelcultuur, werkdruk en capaciteitsvraag in het buitenland."