Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Dit zijn Nederlands beste digitale dienstverleners

Dit zijn Nederlands beste digitale dienstverleners
Je leest nu: Dit zijn Nederlands beste digitale dienstverleners

Elk bedrijf wordt een technologiebedrijf. Maar wie kan je het best helpen om van die transformatie een succes te maken? MT vroeg het zijn lezers, voor de 16de keer op rij. KPN en Exact worden het meest genoemd – én het meest gewaardeerd.

Mooi stukje Hollands Glorie, deze MT Digital. Want als het gaat om onze digitale dienstverleners, blijken we het vaak toch dicht bij huis te zoeken. Niet alleen scoren het oer-Hollandse KPN en Exact bovenaan categorieën als CRM-, finance en HR-software, beheer & onderhoud, mobiel en netwerk, ook in andere categorieën zijn het vaak Nederlandse partijen die de dienst uitmaken. Soms is dat niet meer dan logisch: een internetbureau, detacheerder, opleider of hostingpartij zoek je natuurlijk liever om de hoek dan in den vreemde. Maar in veel andere categorieën zijn toch ook best grote buitenlandse partijen actief. Die moeten het alleen vaak afleggen tegen hun Nederlandse collega͛s, zo blijkt. Zelfs in een categorie als ͚security͛ blijkt de Nederlandse manager zich nog graag te verlaten op een nationale partij (als Fox-IT).

Niet alleen

Het was dit jaar de zestiende keer dat MT aan zijn lezers het oordeel vroeg van de digitale dienstverleners met wie zij zaken doen. Want digitaliseren, dat doe je niet alleen, zoveel is wel duidelijk. Elk bedrijf, hoe klein ook, heeft wel te maken met een partij die het boekhoudprogramma verzorgt, de website host, en met iemand die het netwerk aanlegt en onderhoudt. Bij grote bedrijven zijn die vraagstukken alleen meestal een stuk ingrijpender en ingewikkelder dan bij kleine.

De ranglijsten van deze MT Digital, gebaseerd op een onderzoek onder ruim 600 leidinggevenden, geven in elk geval een aardige richtlijn met wie het goed zakendoen is. Doe er uw voordeel mee. In het besef dat niemand eraan ontkomt om de business verregaand te digitaliseren.

De winnaars per categorie in 2016

Beheer & onderhoud KPN
CRM-software Exact
Detachering & outsourcing Yacht
Digital Consultancy IBM
Digital marketing & e-commerce Buckaroo
Finance software Exact
Hardware & kantoortechnologie HP
Hosting YourHosting
HR-software Exact
Internetbureaus Clockwork
Mobile KPN
Netwerk KPN
Opleiding & training Schouten & Nelissen
Security Symantec
Storage Dropbox

Bekijk de volledige ranglijsten per categorie in 2016:

            Onderzoeksverantwoording MT Digital 2016

Dit zijn Nederlands beste digitale dienstverlenersVraag een gratis proefnummer aan

Dit verhaal komt uit de meest recente papieren editie van Management Team, die 30 juni verschenen is en in het teken staat van de lijst van de beste digitale dienstverleners. Ben je nog geen abonnee? Vraag deze editie dan hier aan als gratis proefnummer!

Internationale ambitie? Ga mee op missie naar een techbeurs

In samenwerking met Rijksdienst voor Ondernemend Nederland - Heb jij een innovatieve en potentieel schaalbare startup met internationale ambities? Dan is een techbeurs misschien wel iets voor jou. De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) organiseert dit jaar missies naar zes verschillende techbeurzen. We spreken erover met Marie-Jeannine Citroen en Maurits Berger, verantwoordelijk voor missies bij de RVO.

Internationale ambitie? Ga mee op missie naar een techbeurs
RVO
Je leest nu: Internationale ambitie? Ga mee op missie naar een techbeurs

Een techbeurs is een ideale kans om je onderneming internationaal te profileren. Je kunt je  je bedrijf onder de aandacht te brengen bij een relevante doelgroep. Als je meegaat met een missie van de RVO, profiteer je daarnaast van het hechte contact met andere Nederlandse startups in de delegatie. ‘Dat merk je al tijdens de voorbereidingen’, vertelt Citroen. ‘Dan worden er al contacten uitgewisseld en helpen ondernemers elkaar.’

Techbeurzen zijn waardevol en efficiënt

Berger vertelt dat een missie ontzettend efficiënt kan zijn. ‘In zeer korte tijd kun je de concurrentie in kaart brengen, je product valideren, feedback ophalen en exposure krijgen. Je doet er nuttige contacten op; klanten, investeerders en andere samenwerkingen. ‘Veel startups geven aan dat door mee te gaan met een missie naar een internationale beurs zij veel tijd winnen, want alleen deskresearch levert minder op en is behoorlijk tijdrovend. Daarnaast levert deelname meteen meer exposure op voor je bedrijf.’

Hoe groot de impact van die exposure kan zijn, bewijst Remco Veenbrink van de Delftse startup VideoWindoW. Hij werd op techbeurs CES (Consumer Electronics Show)in Las Vegas live geïnterviewd door Amerikaanse tv-zender Fox News. Betere promotie kun je je bijna niet wensen.

Ook startup Picoo heeft veel gehad aan hun deelname aan de CES. ‘We hebben er heel veel van geleerd en veel feedback gekregen. Ook hebben we veel klantcontacten opgedaan in Amerika. We gingen naar huis met een hele lijst’, vertelt ondernemer Iris Soute.

Wie kan er mee op missie naar een techbeurs?

Er worden wereldwijd ontzettend veel techbeurzen georganiseerd, sommige heel breed, andere juist sectorspecifiek. RVO heeft in opdracht een enquête in de regio’s uitgevoerd. Daaruit hebben de ministeries van Buitenlandse Zaken en Economische Zaken zes brede techbeurzen geselecteerd. Als ondernemer kun je je voor deze missies aanmelden op de website van de RVO. Wel moet je aan een aantal criteria voldoen.

‘Zo moet je een Nederlands bedrijf hebben dat innovatief, potentieel schaalbaar en disruptief is. Ook moet je een goede product/market fit hebben en klaar zijn voor internationale uitbreiding’, legt Berger uit. Voldoe je net niet aan deze criteria, maar wil je toch graag mee? Dan kun je je alsnog aanmelden, de RVO kijkt bij elke aanmelding of er toegevoegde waarde wordt geboden. ‘Het is vooral belangrijk om je als startup af te vragen wat je doel is en of je deze kunt bereiken met deelname aan een missie’, vult Citroen aan.

Is mijn bedrijf klaar om internationaal te gaan?

Twijfel je of het voor jouw bedrijf de juiste tijd is om in het buitenland te gaan ondernemen? Volgens Citroen is dit voor elk bedrijf verschillend. ‘Goede indicatoren kunnen bijvoorbeeld zijn als je product al wordt geaccepteerd op de Nederlandse markt of als je product of dienst klaar is om op internationaal op te schalen. Vragen die je je daarbij ook moet stellen zijn; heb ik de juiste talenten in mijn team of moet ik mijn propositie aanpassen per land. Er zijn ook bedrijven die juist gebaat zijn om meteen internationaal te lanceren.’

Een voorbeeld van zo’n bedrijf is Nostics. Zij ontwikkelen een platform waarmee je snel en flexibel op bacteriën en virussen kunt testen. ‘Zeker voor de ambitie die wij hebben, begin je meteen buiten de Nederlandse grenzen.’, vertelt COO en Co-founder Eva Rennen. ‘We willen dat iedereen overal ter wereld een behandeling kan krijgen op basis van data-gedreven diagnoses. Dat onze apparaten op de bureaus van elke huisarts staan.’

Nostics ging in 2022 mee op missie naar de CES. ‘Je zou een medisch diagnostiekbedrijf misschien niet verwachten op een beurs als CES, maar door COVID-19 is er veel aandacht voor healthtech en medtech. Probeer het groots aan te pakken en kom achter je bureau vandaan. Deel je innovaties en ideeën met de rest van de wereld. Wees ook niet bang om iets te doen wat je nog nooit hebt gedaan, juist in de deeptech. Echte innovatie komt op het snijvlak van verschillende disciplines en perspectieven’, vertelt Rennen.

Voorbereiding met de RVO

Een groot voordeel van het meegaan met een missie, is dat je ondersteuning krijgt van de RVO. ‘Zo organiseren we verschillende themasessies om je voor te bereiden, zoals pitchen, investor readiness, pr en media, lead generation en conference hacking.’, vertelt Berger. ‘Zo’n pitch workshop is bijvoorbeeld ook nuttig voor mensen die al goed kunnen pitchen. Doordat iedereen naar elkaars propositie luistert, krijgt je kruisbestuiving.’ Dit beaamt Sanneke Mulderink van Tranzer: ‘Er waren veel manieren om je bedrijf te pitchen tijdens de beurs Collision. De pitch training die we vooraf kregen was erg nuttig om ons daarop voor te bereiden. Ik was erg blij dat onze 40 woorden pitch geselecteerd werd om te presenteren.’

  • Tip: Kom met minimaal twee personen en neem een prototype van je product mee om te demonstreren. Gebruik in plaats van folders meer visuele middelen zoals QR-codes naar filmpjes en slidedecks.

Op de beurs zelf faciliteert de RVO het NL Paviljoen. Hier heb je als bedrijf je eigen plek, en kun je afspreken met klanten in een gezamenlijke lounge.

‘Op sommige beurzen, zoals onder andere die van Collision in Toronto, bieden we een matchmaking event.’ Wel benadrukken Berger en Citroen dat startups het zelf moeten doen en dat het ontzettend belangrijk om je goed voor te bereiden. ‘Zo wordt het geheel meer dan de som der delen. En uiteraard helpt RVO jou daarbij.’