Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Dit zijn de snelste techbedrijven

Je leest nu: Dit zijn de snelste techbedrijven

De vijftig snelst groeiende techbedrijven van de lage landen zijn bekend. Vandaag gaf organisator Deloitte de nominaties vrij voor de Technology Fast50.


De Technology Fast50 is een jaarlijkse verkiezing van de vijftig snelst groeiende technologiebedrijven van Nederland en België. Om zich te kwalificeren, moeten bedrijven voldoen aan verschillende vereisten: zo moeten ze langer dan vijf jaar bestaan en een aan technologie verwant product of dienst zelf ontwikkelen. Deloitte neemt de omzetgroei over de vijf jaren tot en met 2011 en zet die af tegen de omzet uit beginjaar 2007. Zo rolden er in het verleden duizenden procenten groei uit voor TomTom, Albumprinter en andere  toppers uit de Fast50. Of de crisis daar ditmaal iets aan afdoet, is nog even afwachten: de definitieve ranking inclusief groeicijfers wordt in oktober pas bekend.

Internet

De kanshebbers komen deze dertiende editie zowel uit de publieke als de private sector en vertegenwoordigen alle technologiesegmenten. Skydreams (offertesites), sanitairwinkel.nl (badkamershop), Clansman (online marketing): het zijn vooral internetbedrijven die goed scoren. Van de genomineerden is circa de helft actief in de online wereld. Kaartje2go is met zijn handgeschreven kaartenhuis een nieuwkomer. Drukwerkdeal, noteerde vorig jaar al hoog met zijn online model voor drukwerk en Emesa is al jaren een vaste waarde met zijn veilingsites voor de reisbranche. Net als vorig jaar zijn er weer een paar aanbieders van internettelefonie onder de snelle groeiers: winnaar van 2011 Voiceworks maakt weer kans op de hoofdprijs, maar heeft Voys en MTTM Group als Nederlandse concurrenten, en uit België Voxbone en WeePee Telecom.

High tech

Toch zijn er ook high techbedrijven onder de snelle vijftig: uit Nederland GreenPeak Technologies, leverancier van zuinige chips voor draadloze communicatie is een mooie partij, en uit België de offshore ingenieurs van GeoSea en de specialisten in duurzame energieopwekking van Dauvister.

Software

Van de Fast50-genomineerden die software leveren – geregeld als dienst – is Zarafa een oude bekende. De leverancier van een open source-alternatief voor Microsoft Exchange was in 2011 hekkensluiter. Nieuwkomer dirActive scoort al in binnen- en buitenland in een uiterst maatschappelijk relevante niche: zijn planningsysteem maakt het transport binnen ziekenhuizen van goederen en patiënten efficiënter. Mekentosj is het bedrijf achter Papers, een academische zoek-app voor iPhone en Mac. 

Rising Star Award

Op 11 oktober maakt Deloitte bekend wie de snelste onder de techbedrijven is. Voor bedrijven die nog geen vijf jaar bestaan maar wel afstevenen op hypergroei is er bovendien de Rising Star Award. In plaats van op omzetgroei worden zij beoordeeld op onder andere omzetpotentie, schaalbaarheid en innovatiekracht. De twaalf kandidaten voor de Rising Star Awards zijn inmiddels ook bekend. Zij zullen moeten pitchen voorafgaand aan de uitreiking van de Fast50 Award.

Bekijk hier de Fast50 van 2012 (Pdf)

 

Lees ook:

Download de Fast50 2011 special voor iPad


Hubertine Roessingh verlaat na zeven jaar B Lab Europe: ‘Vaak kreeg ik te horen: B-wat?

Hubertine Roessingh neemt na zeven jaar afscheid van B Lab Europe. Ze roept de huidige generatie bestuurders en leiders op kleur te bekennen. ‘Veranker duurzaamheid in je statuten. Zo komt het bestaansrecht van je organisatie in het geding als je de belangen van mensen en het milieu negeert.’

Hubertine Roessingh B Lab
Je leest nu: Hubertine Roessingh verlaat na zeven jaar B Lab Europe: ‘Vaak kreeg ik te horen: B-wat?

Waar ze het meest trots op is, willen we weten. Heel even is het stil, maar dan somt Hubertine Roessingh een hele rits met gebeurtenissen op.

Over het jaarlijkse summit bijvoorbeeld, een online shop, alle bedrijven die duurzaam zijn veranderd en samenwerkingen die werden gesmeed. Toch springt er eentje uit: de groei die B Corps de afgelopen jaren maakte.

‘Toen we in 2015 startten met B Lab Europe, was het merk nog nauwelijks bekend in Europa. Vaak kreeg ik te horen: B-wat? Van zo’n 60 gecertificeerde bedrijven in 2015 groeiden we naar bijna 700 bedrijven het afgelopen jaar. Ze staan tegenwoordig echt in de rij’, aldus Roessingh.

De start van B Corps

B Corps staat voor Benefit Corporation. Voor de wortels van het instituut moeten we terug naar de Verenigde Staten in de jaren negentig. Jay Coen Gilbert, Bart Houlahan en Andrew Kassow maken honderden miljoenen dollars omzet met hun basketbalschoenenmerk AND1.

Maar als er investeerders aan boord stappen, is het met de groene bedoelingen snel gedaan. Winstmaximalisatie is vanaf dan het nieuwe toverwoord. Gedesillusioneerd druipen de oprichters af.

Lees ook: Hoe investeerders impact-startups beter op waarde kunnen schatten

Met deze ervaring op zak, tuigen ze een nieuwe organisatie op die de maatschappelijke impact van bedrijven moet gaan meten en certificeren. Met succes, want B Corps is inmiddels wereldwijd actief met meer dan 4.000 gecertificeerde bedrijven.

Van margin naar mainstream

Roessingh ziet vooral de laatste paar jaar een beweging van margin naar mainstream. ‘We hebben de beweging gebouwd met pioniers als Tony’s Chocolonely, Triodos Bank, Patagonia en Ben & Jerry’s. Inmiddels zien we toenemende interesse van bekende corporates. Stuk voor stuk bedrijven die willen veranderen en verbeteren.’

De Benelux staat met 160 B Corps in de top 3 van Europa. ‘We hebben de community hier in een paar jaar tijd weten te verdubbelen. Daarbovenop zijn er nog eens 3.000 Benelux-bedrijven die onze methodologie gebruiken om hun impact te meten, te sturen en te verbeteren.’

Impact meten om te veranderen

Het certificeren van bedrijven is allesbehalve nieuw, het gebeurt op tal van aandachtsgebieden. Van personeelsbeleid tot veiligheid en dus ook duurzaamheid. Maar helpt dat nou echt om bedrijven te veranderen?

Ja, stelt Roessingh meteen. ‘De B Corp-methodologie fungeert niet alleen als meetinstrument, maar wordt ook ingezet als managementtool om veranderingen door te voeren en te monitoren. Het legt de blinde vlekken in de organisatie bloot en je ziet zo waar je verbeterpotentieel ligt.’

‘Ook horen we vaak terug dat het bedrijven helpt om klanten aan zich te binden en nieuw talent en investeerders aan te trekken. Zie het als bewijs waarmee je je kunt onderscheiden in een overvolle markt. Hiermee laat je zien dat je ook echt doet wat je belooft.’

Bedrijven zijn katalysator

Van droogte tot smeltende ijskappen, het verdwijnen van biodiversiteit en een verontreinigde atmosfeer. Klimaatverandering is voor de mensheid misschien wel de grootste uitdaging ooit.

Volgens Roessingh kunnen bedrijven bij uitstek fungeren als katalysator voor een duurzame versnelling. ‘Elk bedrijf kan vandaag nog beginnen met het creëren van positieve impact en aan de slag gaan met een ambitieuze agenda voor verandering.’

Sustainable Development Goals

Tools als het B Corp raamwerk en de Sustainable Development Goals kunnen helpen om doelen vorm te geven en tot concrete acties over te gaan, stelt Roessingh. ‘Stap voor stap. Wel pleiten we voor een stevige juridische ondergrens, zodat bedrijven aansprakelijk kunnen worden gehouden voor hun acties.’

‘Het goede nieuws is dat de Nederlandse politiek werkt aan een wet die bedrijven verplicht om mensenrechtenschendingen en milieuvervuiling aan te pakken. Europese wetgeving daarover is uitgesteld en daarom komt ons land nu zelf in actie. Met onze B Corp-achterban hebben we een bijdrage geleverd aan het proces dat hier aan vooraf ging.’

Naar een stakeholdersbenadering

Roessingh roept bedrijfsbestuurders op om – wat zij noemt – uit hun comfortzone te komen. Oude denkpatronen los te laten via een proces van trial and error nieuwe dingen uit te proberen.

Lees ook: Een meetbare impactstrategie: de meeste bedrijven hebben geen idee

Een andere kijk op bestaande processen dus, waarbij de woorden van Albert Einstein voor haar als inspiratiebron gelden: ‘We can’t solve the current issues with the same mindset that created the issues in the first place.’

‘Er zit een weeffout in het systeem. Van het gangbare shareholdersdictaat moeten we de overstap maken naar een stakeholdersbenadering. Zo zou het wat ons betreft ook in de statuten van bedrijven moeten staan, zodat ceo’s niet langer worden afgerekend op enkel kortetermijnwinsten. Zo komt het bestaansrecht van je organisatie in het geding als je de belangen van mensen en het milieu niet meeneemt in je bedrijfsvoering.’