Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Dit platform helpt hardwerkende zorgverleners aan boodschappen

Een groep designers en programmeurs heeft net een online platform gebouwd waar mensen die in de zorg werken hun boodschappen kunnen reserveren. De uitdaging is nu om zoveel mogelijk supermarkten aan te haken.

Je leest nu: Dit platform helpt hardwerkende zorgverleners aan boodschappen

We hebben weer een mooie toevoeging aan de reeks initiatieven waarmee Nederlandse ondernemers een bijdrage leveren om de impact van de coronacrisis te verzachten: Nederlandvoordezorg.nl moet de plek worden waar overuren draaiende zorgverleners boodschappen kunnen reserveren.

Het idee in een notendop: verplegers en artsen melden zich aan door hun naam en e-mail in te voeren, delen hun boodschappenlijstje en kiezen een winkel waar ze hun boodschappen willen laten ophalen. Supermarkten zetten de boodschappen klaar, of bezorgen die aan huis. Mensen in een vrijgevige bui kunnen via het platform een boodschappenmandje doneren.

Matchen

“We werden zaterdag wakker en dachten: winkels hebben genoeg voorraad, maar verplegers en dokters grijpen mis. Dat klopt niet”, zegt Willem Guensberg van initiatiefnemer Peakfijn, een technologiepartner voor startups. “Er is genoeg vraag en aanbod, maar ze matchen nu niet. Hoe kunnen we dat fixen?” Peakfijn begon afgelopen zaterdag met het ontwerpen en bouwen van het platform. Als verzameling programmeurs en designers was de klus snel geklaard.

Het kakelverse platform heeft nog wel wat ruwe kantjes, waarschuwt Guensberg, die moet denken aan een beroemde quote van Reid Hoffman (LinkedIn): ‘If you are not embarrassed by the first version of your product, you’ve launched too late’. “Dat is hier ook van toepassing.”

Opschalen

Zo moeten er nu in rap tempo supermarkten aangesloten worden. “Alles werkt, maar dat is een logistieke bottleneck. Op het moment dat je een lokale slager zoekt dan is die er waarschijnlijk nog niet.” Om snel resultaten te kunnen laten zien voert het platform nu een koppeling in met Google, zodat zorgverleners automatisch, op basis van hun locatie, een dichtbijgelegen winkel kunnen kiezen (dat kunnen ook restaurants zijn). 

Die supermarkten krijgen – ook als ze nog niet zijn aangemeld – een bericht dat een zorgverlener bij hen wil bestellen. De supermarkt kan de bestelling dan alvast in een krat zetten en een berichtje sturen dat boodschappen kunnen worden opgehaald.

Boem is ho

Alle bestellingen zijn direct, en met naam en plaatsnaam, te zien op de website. Dat zorgt naar verwachting voor meer interactie, omdat zorgverleners zo herkenbaar en ‘echter’ worden. Die aanpak is privacytechnisch een beetje tricky, erkent Guensberg. “Het is nu een beetje een kwestie van ‘boem is ho’. Als de privacywaakhond gaat piepen dat dit niet mag, dan zullen we het aanpassen.”

Als Nederlandvoordezorg.nl een bestelling ontvangt, belt de dienst naar winkeliers met de vraag of ze zich willen aanmelden. Vanaf dat moment kunnen ze bestellingen ontvangen per e-mail. Zodra een bestelling klaar ligt, krijgt een zorgmedewerker bericht. Ook dat wordt gelijk op de website gemeld. 

Bezorg de zorg

Het platform doet denken aan Bezorg de zorg, een initiatief van crowdsourcingplatform Roamler waarbij tienduizend vrijwilligers boodschappen doen voor mensen in de zorgsector. 

Foto: Getty Images