Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Dit kun je leren van de pitch van Rick van Geloven (Belieff)

In de rubriek Pitch van de maand beoordeelt pitch-specialist Nathalie Mangelaars pitches van ondernemers. Deze keer: Rick van Geloven. Zijn startup Belieff zorgt dat je het nooit meer koud hebt als je vanuit de dug-out je voetbalteam aanmoedigt.

Bekijk hier de pitch van Rick, bij het RTL Z-programma Z in Zaken:

Wat kun je van Rick leren?

Rick gebruikt aan het begin van zijn pitch cijfers om zijn doelgroep te omschrijven, maar maakt deze vervolgens klein door te zeggen dat hij ook onderdeel uitmaakt van deze groep. Dit ‘klein maken’ is een techniek om dichter bij je publiek te komen. Je wilt dat mensen weten dat jij hen snapt en dat zij zich met jou kunnen identificeren. Wanneer je hierin slaagt, zullen zij eerder geloven dat jij een goede oplossing hebt bedacht voor het probleem dat jouw bedrijf aanpakt. Tevens kun je met deze techniek de reden vertellen waarom je dit bedrijf hebt opgezet, ofwel de WHY van je bedrijf zoals Simon Sinek dit zou noemen. 

Mensen zijn kuddedieren. Wanneer vooraanstaande partijen het product gekocht hebben, dan ‘zal het wel goed zijn’. Vandaar dat het slim is om mooie klanten te benoemen in je pitch. Rick doet dit door te benoemen dat drie eredivisie voetbalclubs al gebruik maken van zijn product. Veel pitchers vinden het lastig om namen van klanten te noemen. Zij willen niet overkomen als een ‘opschepper’, ‘verkoper’ of te koop lopen met hun klanten.

Dé gouden tip is: Maak het persoonlijk! Door bijvoorbeeld te zeggen: “We zijn erg trots dat we bedrijf X en Y tot onze klanten mogen rekenen”, “Toen bedrijf X ons belde of we onze producten aan hen konden leveren, dachten we dat we droomden” of zoals Rick zegt: “Deze dekens hebben we onder andere mogen leveren aan..”. De kracht zit in het woord ‘mogen’. Hiermee laat je bescheidenheid zien. Uiteraard valt of staat deze techniek met hoe je het brengt. Mensen moeten je wel geloven. Lieg dus nooit! 

Wat zou Rick kunnen verbeteren?

Nadat de tekst vanzelf loopt kun je je focussen op bewegingen en stemgebruik

Je ziet dat Rick zijn pitch goed geoefend heeft. En terecht! Hiermee laat je zien dat je je publiek serieus neemt door tijd te besteden aan je verhaal. Je ziet dit ook terug in zijn heldere opbouw en dat hij mooi binnen de tijd klaar is. De belangrijkste tip voor Rick lijkt daarom wellicht gek: Oefen je pitch nóg meer. Nu hoor ik je denken: “Wordt je pitch daar niet erg ingestudeerd van?”. Het antwoord luidt: “Nee”. Voor een korte pitch waarbij je onder druk staat is het belangrijk dat je vrij letterlijk je tekst kent. Je wilt de tekst namelijk zó goed kennen dat je erboven staat. Wanneer dit het geval is, kun je je focussen op je bewegingen en stemgebruik. Daar zit met name de winst die Rick nog kan behalen. 

Ik zou Rick adviseren om zijn pitch hardop te oefenen en zijn stem op te nemen. Hiervoor gebruik je gewoon de dictafoon die tegenwoordig op iedere smartphone zit. Wanneer je puur luistert naar hoe Rick spreekt, hoor je dat hij op sommige plekken niet goed articuleert waardoor hij minder goed te verstaan is. Bijvoorbeeld bij de opsomming over de voordelen van zijn product (op 20 seconden van het beeldfragment): “Want met de dug deken zitten de wisselspelers warm.”

Ook kan hij het publiek nieuwsgieriger maken met zijn stem. Bijvoorbeeld wanneer hij zijn product introduceert: “En om die reden bedacht ik.. De dug deken.” Denk bijvoorbeeld aan het circus, daarin bouwen zij met hun stem ook de spanning op: “Dames en heren… Jongens en meisjes… Mag ik aan u voorstellen… De meest magische…”. Om vervolgens af te sluiten met een enthousiaste introductie van de artiest.

Uiteraard hoef je het niet zo overdreven in je pitch te doen, maar de tip is om de tijd te nemen om je product met enthousiasme te introduceren. Wanneer je aan de stem hebt gewerkt, vraag dan of iemand je filmt en kijk je pitch terug. Dan kun je echt inzoomen op je bewegingen. Overigens ondersteunen de bewegingen van Rick voor het grootste gedeelte al wel goed zijn verhaal! 

De laatste tip gaat niet over de pitch zelf, maar over de manier waarop hij de vraag naar aanleiding van zijn pitch beantwoordt. Houd dit ook kort en krachtig! Hij had ook kunnen zeggen: “Ja natuurlijk op het terras om je warm te houden, maar we hebben ook speciale dekens ontwikkeld die je ’s avonds op de bank lekker warm kunnen houden.” Bedenk vooraf welke vragen er vaak aan je gesteld worden naar aanleiding van je pitch en zorg voor een krachtig antwoord. Dan blijft er tijd over voor een nieuwe vraag en kun jij zoveel mogelijk over je product vertellen! 

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Bekijk alle afleveringen van de Pitch van de Maand

Wil jij dat Nathalie Mangelaars ook jouw pitch onder de loep neemt? Mail naar [email protected]