Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Dit is het toptalent uit de MT Next Leadership 50 van 2020

MT presenteert de MT Next Leadership 50, de jaarlijkse lijst met jong leiderschapstalent. Vrouwelijke leiders zijn ook dit jaar in de meerderheid, in een lijst die - langzaam - ook wat meer kleur krijgt.

Je leest nu: Dit is het toptalent uit de MT Next Leadership 50 van 2020

Een sleutelpositie in een flinke organisatie, zichtbaarheid als bestuurder, reputatie en een inspirerend cv. Het zijn de belangrijkste criteria voor de MT Next Leadership 50: de lijst van toptalent onder de 45 dat de redactie van MT jaarlijks samenstelt in samenwerking met de belangrijkste executive search bureaus van Nederland.

Na een uitgebreide zoektocht – MT wil elk jaar 50 nieuwe opmerkelijke talenten een podium geven – haalden dit keer mensen als Mark Deumer, Global Director Operations van de snelgroeiende Europese maaltijdbezorger Takeaway, Linn Musters, COO van verzekeraar Unigarant en Adil Bouchmal, director strategy bij uitgever DPG Media, uiteindelijk de shortlist. Managers die het in relatief korte tijd ver schopten en indruk maken met hun persoonlijke kwaliteiten als leider.

Naar de MT Next Leadership 50 2020 »

Number cruncher, marketeer

De achtergronden, de cv’s en ook de organisaties waarin de leiders van de NL50 met hun talent woekeren zijn sterk uiteenlopend. Van de Amerikaanse unicorn Uber Eats, waar Aukeline Tolman general manager is, tot pensioenfonds ABP, dat Krista Nauta mede bestuurt. Van een hardcore numbercruncher als Janneke Hermes, CFO van Gasunie via Ard Bossema, die als CMO biermerk Grolsch laat shinen tot Hanne Buis, die de afgelopen jaren een vliegveld runde voor de Schiphol Group.

‘Leiders moeten lerend vermogen hebben en actief mensen verbinden over grenzen en door diversiteiten heen’

Meer vrouwen

Een divers clubje. En over diversiteit gesproken: in onze zoektocht kwamen ook in 2020 wederom meer vrouwen op de lijst terecht dan mannen. Dat lijkt enerzijds een logisch gevolg van het enorme aanbod aan vrouwelijk talent: al vele jaren leveren de beste opleidingsinstituten van Nederland bijvoorbeeld minstens evenveel vrouwen af als mannen. Anderzijds begint de grotere aandacht die bedrijven hebben voor diversiteit en de ontwikkeling van leiderschapstalent zijn vruchten af te werpen.

En misschien zijn we wat ongeduldig of zoeken wij en onze bronnen niet grondig genoeg, maar gezien het huidige aantal Next Leaders van kleur op de lijst verwachten we de komende jaren ook wat dit betreft meer rendement van die focus op diversiteit en inclusiviteit bij de beste organisaties. Ook de recruiters die meewerkten aan de totstandkoming van de lijst vinden diversiteit van strategisch belang. ‘Voorlopig is er nog geen tekort aan gekwalificeerd managementtalent, mits we alle minder traditionele groepen betrekken in onze selectie en durven kijken naar bredere vormen van diversiteit’, aldus Ralf Knegtmans, managing partner bij De Vroedt & Thierry.

Inclusiviteit en diversiteit

Volgens de toppers uit de MT Next Leadership 50 spreken inclusiviteit en diversiteit alvast vanzelf. We vroegen ze naar hun eigen visie op het ‘ideale bedrijf’ waar iedereen zou willen werken, en naar de kwaliteiten die een ware next generation leader zou moeten bezitten. Bijna zonder uitzondering noemden ze (aandacht voor) inclusiviteit als belangrijke voorwaarde.

‘Zingeving halen alleen uit het bestijgen van de corporate ladder of het behalen van de kwartaalcijfers is voor de next generation manager niet genoeg’, zegt Martine Tol-Van Oostrum, Chief Brand & Strategy Officer van HEMA. ‘Het ontwikkelen van mensen, bijdragen aan een betere wereld en het faciliteren van meer diversiteit op de werkvloer: daar wil de next generation manager graag het verschil kunnen maken.’

‘Alleen het bestijgen van de corporate ladder of kwartaalcijfers halen is voor de next generation manager niet genoeg’

Modewoorden vs common sense

‘Ik geloof heel sterk in diversiteit en inclusiviteit’, zegt Jasmin Vodjdani, Head HR bij AkzoNobel en na een bliksemcarrière met haar 29 jaar de absolute Benjamin (v) van de NL50. ‘Het zijn enorme modewoorden maar ik heb ervaren dat je met verschillende persoonlijkheden, leeftijden, achtergronden – wanneer je aan tafel alle perspectieven gelijkwaardig betrekt – tot mooie resultaten komt.’

‘Modewoorden? Het is gewoon common business sense’, vindt Richard de Haas, managing director sales bij FedEx. ‘Leiders moeten meer dan ooit openstaan voor nieuwe technologieën, lerend vermogen hebben en actief mensen verbinden over grenzen en door diversiteiten heen.’

Naar de lijst

Complementariteit

Het is aan de leiders van vandaag om zo’n toekomstbestendige visie ook handen en voeten te geven. Hoe je dat doet? ‘Ik werk graag vanuit inclusiviteit, en daarmee bedoel ik: minder vanuit positie of hiërarchie en meer vanuit gelijkwaardigheid, vanuit vakmanschap, de waardevolle bijdrage die je toevoegt voor klant, organisatie en collega’, aldus Jeremiah Albinus, sinds dit jaar CEO van online woonwarenhuis Fonq. ‘Daarmee komt er meer ruimte voor verschillen, voor diversiteit. We zijn niet gelijk, wel gelijkwaardig.’

‘Het ideale bedrijf draagt het belang van diversiteit en inclusiviteit uit als onderdeel van de bedrijfscultuur’

En voordat je in de tunnel belandt waarin diversiteit alleen om cultuur of sekse draait: ‘Ik ben van oorsprong een classica en ben nu commercieel directeur van PostNL International’, zegt Giseke Hopstaken. ‘Ik streef bij het aannemen van nieuwe collega’s ook naar diversiteit in studie-achtergrond, om creativiteit en onderlinge complementariteit te bevorderen.’

Het ideale bedrijf

Ook gevraagd naar het ideale bedrijf komen de begrippen vaak terug. ‘Het ideale bedrijf voor mij is een bedrijf waarin andere invalshoeken en diversiteit omarmd worden, waarin ondernemerschap in het DNA zit en waar bescheidenheid een belangrijke waarde is’, aldus Adil Bouchmal, die bij DPG Media de integratie van het overgenomen Sanoma leidt. Dat omarmen is op te vatten als: opgenomen in de cultuur. Mariëtte Swart, Chief Legal Officer bij betaalprovider Adyen: ‘Het ideale bedrijf is er een waarin het belang van diversiteit en inclusiviteit als onderdeel van de bedrijfscultuur actief wordt uitgedragen. Gelukkig heeft Adyen zo’n cultuur. Vanuit de sterke overtuiging dat diversiteit goed is voor het bedrijf en bijdraagt aan de continuïteit ervan.’

Want welk bedrijf kan zonder het toptalent waarvan de NL50 van uitpuilt? Precies: ‘Talent is schaars en kritisch’, zegt Caspár Kam, Sales Director bij Mars Nederland. ‘Het wil leren in een inclusieve en diverse werkomgeving waarin flexibiliteit en vertrouwen belangrijke waarden zijn.’

Naar MT Next Leadership 50 2020 »

De MT Next Leadership 50 is samengesteld door de redactie van MT, met input van executive search bureaus Bridgewell, De Vroedt & Thierry, Dux Nova, The Executive Network, Odgers Berndtson, Groen Search, Chasse Executive Search, Yacht, Partners at Work en Top of Minds Executive Search & Interim. In voorgaande jaren stonden namen op de lijst die zich nu tot de captains of industry mogen rekenen: Pieter Elbers van KLM, maar ook Herna Verhagen van PostNL, Marit van Egmond, de CEO van Albert Heijn en Heineken-topman Dolf van den Brink. Met de MT Next Leadership 50 wil MT andere bedrijven en talenten inspireren.