Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Dit hebben de beste websites van Nederland met elkaar gemeen

Gebruikers vinden Fleurop.nl, ANWBcamping.nl en Vrijbuiter.nl de beste websites van Nederland, stelt marktonderzoeker WUA! Wat is hun geheim?

WUA! (Web Usability Advice) stelt jaarlijks een top 100 samen door de ‘performance scans’ van zijn testpanel samen te voegen. Het bureau gebruikt die testers om in kaart te brengen hoe mensen uiteindelijk besluiten om op de de koopknop van een website te klikken. Tussen augustus 2014 tot en met juli 2015 beoordeelden 8850 mensen in totaal 2.971 websites in 7 branches.

Fleurop.nl mag zichzelf voor het tweede jaar op rij de beste website noemen. Ook Booking.com en Bol.com prijkten de afgelopen 6 jaar dat de benchmark werd gedaan twee keer bovenaan de lijst. Het zijn dus vooral tastbare retai- en reisbedrijven die hoog scoren; banken en telecombedrijven moeten meer moeite doen om de bezoekers warm te laten lopen voor hun website.

Dit zijn volgens WUA! de 5 ingrediënten om in de smaak te vallen bij consumenten: 

1. De klant centraal

Gevraagd naar hun geheim noemen alle geinterviewden dit aspect als eerste. Bij Fleurop.nl betekent dit bijvoorbeeld dat de telefoon, email en klantenreviews goed in de gaten worden gehouden. De site investeerde dit jaar in zijn webcare en klantenservice-afdeling, vertelt directeur Jeroen de Zwart. “Want we merken dat we meer telefoonverkeer krijgen, mensen willen toch graag contact. Daar heb ik nu een grote afdeling voor zitten.”

KPN steeg dankzij ‘de klant centraal’ 87 plaatsen in de WUA top 100. De site van de telecombedrijf is na een vernieuwing veel minder product gedreven, en meer klantgedreven, zegt ‘director online’ Alexander van Dijk. “De website is bijvoorbeeld veel frisser en je ziet mensen in plaats van producten. Verder hebben we 70% van de pagina’s vervangen of verwijderd en een nieuwe navigatie ontworpen vanuit de klant, zodat de klant veel beter zijn weg kan vinden op de website.”

2. Consistente ervaring

Het is een trend dat bedrijven streven naar een consistente klantervaring nastreven, zowel online als offline en op alle soorten apparaten. WUA!: “Een paar jaar geleden kwamen we nog veel websites tegen die los stonden van andere bedrijfsonderdelen. In 2015 kan dat niet meer als je wilt winnen.”

3. Mobiel

Bedrijven die het goed doen vernieuwen constant. “De grootste stap van de afgelopen jaren is voor velen de overstap naar responsive en het ontwikkelen vanuit de mobile first gedachte. Als je goed wilt presteren op het web is dit een absolute must.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

4. Implementeer snel

“Als je wilt winnen op het web moet je beter zijn dan je concurrent, scherp blijven en vernieuwingen met snelheid doorvoeren”, stelt WUA!. De meeste koplopers gebruiken de Scrum-methode om snel door te kunnen ontwikkelen. Wat minder hiërarchie helpt ook, zoals bij Vrijbuiter.nl. “Wij zijn een vrij platte organisatie, mensen kunnen snel schakelen en zelf verantwoordelijkheid nemen”, zegt directeur Steven de Raat.

5. Data

Een van de grootste trends is het nog intensiever gebruiken van data, zodat klanten een website te zien krijgen die is afgestemd op hun persoonlijke zoekgedrag en voorkeuren.