Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Disruptie op het menu #5: Wat als ook de boer online gaat?

Wat op ons bordje komt, zit boordevol innovatie. Een kijkje in de Nederlandse keuken van morgen. Deze keer: online bij verschillende boeren je verse eten bestellen.

Nog even en naar de supermarkt gaan is volledig achterhaald. Online bestellen is in aan een enorme groeispurt bezig. Tegelijkertijd is er steeds meer aandacht voor duurzame voeding. De afgelopen 5 jaar is de verkoop ieder jaar met dubbele cijfers toegenomen.

Redelijke prijs

Foodmarkt Deterra van Frans Broeders en Remco Bohms is een van de initiatieven, waarbij je bijvoorbeeld online bij de boer koopt. Die boer biedt zijn product aan tegen een prijs die hijzelf redelijk vindt. De webshop verzamelt de peultjes, boontjes en andere groenten. Als consument kun je het bij één van de afhaalpunten ophalen. Het eerste verzamelpunt was in Eindhoven. Nu kunnen ook liefhebbers van duurzaam in Den Bosch, Breda en Utrecht gezond eten online bestellen.

Inspiratie uit Engeland

De inspiratie komt uit Engeland. Broeders keek om zich heen en zag daar in 2010 al dat 1 procent van de foodretail op internet plaats vond. “Het is altijd al zo geweest dat Engeland op dit gebied voorop loopt.” Met dat idee in zijn achterhoofd zag Broeders de snelgroeiende vraag naar duurzame producten. De consument was op zoek naar lokaal voedsel, maar kon dat bij de mainstream aanbieders nog niet vinden. Zo kwam het idee voor Deterra om de hoek kijken: duurzame voeding op lokaal niveau online aanbieden.

Aanbod

“Wij willen geen supermarkt zijn. Bij ons geen wc-papier of cola.” Broeders heeft een duidelijke focus op verse producten, waarbij direct duidelijk is waar het product vandaan komt.

Wij willen geen supermarkt zijn. Bij ons geen wc-papier of cola'

Vroege starter

In 2013 begon de online grootgrutter met de eerste pilot. Door een lean businessmodel te hanteren is het concept de afgelopen jaren doorlopend bijgeschaafd tot de gevalideerde business die er nu staat. Het allerbelangrijkste leerpunt? De oprichter: “We zijn een transformatie ondergaan. Eerst boden we het aanbod apart per producent aan. Nu hebben we een concept waarbij alle producten als één markt worden aangeboden.”

Groei

Dat Deterra de afgelopen weken in verschillende media opduikt legt het bedrijf geen windeieren. Volgens de oprichter ‘melden de afhaalpunten zich vanzelf’. Hoeveel dat er zijn? Dat wil hij niet zeggen. Maar in een business die het afgelopen kwartaal met 34 procent is gegroeid, is uitbreiden het logische doel. “We zitten in een boosting markt en zijn daar duidelijk voorloper in.” Eind volgend jaar moeten overal in Nederland Deterra afhaalpunten zijn, aldus Broeders.

Deze week bericht MT in een korte serie over gamechangers in de wereld van ons voedsel. Dit is de vijfde aflevering.

Lees meer over de foodrevolutie in Nederland