Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Deze vader en zoon lanceren vandaag op Kickstarter een innovatieve pottenopener

Vader en zoon Taco en Maurits Elzinga lanceren vandaag op Kickstarter een product waarmee je eenvoudig potten met schroefdeksels kunt openen. ‘In het studentenhuis van mijn dochter speelt dit ook.’

In de serie Hardware-helden vertellen makers over de uitdagingen van een fysiek product

Taco Elzinga herinnert zich nog familiebijeenkomsten van 20 jaar geleden waar geklaagd werd over potten die niet geopend konden worden, wat de werktuigbouwkundige aan het denken bracht over een oplossing. Maar een carrière in de olie- en gasindustrie, en een gezin, kwamen er tussendoor. Het begon bij Taco weer te kriebelen toen zoon Maurits een paar jaar geleden Industrieel Ontwerpen ging studeren aan TU Delft, die daardoor ook toegang tot ontwerptools op 3D-gebied.

“We zijn complementair, maar het is ook gewoon leuk om dit met mijn zoon te doen”, zegt Elzinga over de Quopener, zoals de vandaag op Kickstarter gelanceerde pottenopener heet.

Halsstarrige potten zijn niet alleen iets wat ouderen dwars zit, zegt Elzinga. “In het studentenhuis van mijn dochter speelt dit ook. Je hebt er flink wat kracht voor nodig en veel mensen hebben dat niet, dus vragen ze iemand om hen te helpen, of proberen ze het door de deksel onder de hete kraan te doen. Er zijn ook mensen die een gat in de deksel maken, of met een mes onder de deksel wroeten. Het lukt dan uiteindelijk wel, maar het kan zoveel makkelijker, en veiliger.” 

Bestaande potopeners voldoen niet, zegt Elzinga. “Sommigen zijn alleen geschikt voor potten met een vacuüm, maar er zijn een heleboel potten die geen vacuüm hebben en waarvan de deksel toch muurvast zit. Denk aan olijven, of een jampot die een tijdje in de kast staat. Er zijn ook openers waarmee je meer grip op de deksel krijgt, maar dan moet je nog steeds de pot vasthouden en ook nog genoeg kracht hebben om de deksel los te draaien.” 

Wat Elzinga betreft, wordt de Quopener een vaste waarde in iedere bestekla, naast de kurkentrekker en de notenkraker. Hij schat de markt in Europa en de VS op “vele miljoenen”.

Hoe verliep de ontwikkeling van de Quopener, van schets tot product?

“De doorbraak van het technische principe waar we patent op hebben aangevraagd kwam ruim een jaar geleden. We hebben op grond daarvan een goed werkend prototype gemaakt. Dat hebben we eind vorig jaar verder ontwikkeld tot een mooi ontwerp. Dit jaar hebben we gezocht naar mogelijke fabrikanten en hebben we een keuze gemaakt met wie we verder gaan. De volgende stap is om geld op te halen om de eerste batch te produceren.” 

Quopener
Evoluerende prototypes

In welke fase zitten Quopener nu? En tegen welke uitdagingen lopen jullie aan?

“We hebben net onze Kickstarter-campagne gelanceerd waarmee we voldoende orders willen binnenhalen om de investeringen te kunnen doen om te gaan produceren. De grootste kostenpost wordt gevormd door de mallen voor het spuitgieten van de kunststof-onderdelen. De grootste uitdaging op dit moment is dus om zoveel mogelijk backers te krijgen.”

“Tijdens de ontwikkelingsfase hebben we natuurlijk ook de nodige uitdagingen gehad. We wilden bijvoorbeeld dat hij niet te groot zou worden omdat hij makkelijk in een keukenla moet kunnen, maar tegelijkertijd moest hij wel geschikt zijn voor alle gangbare maten potten. Dat hebben we opgelost door hem heel makkelijk in twee standen te kunnen zetten.”

“Een andere uitdaging was het kiezen van de juiste veer, de juiste combinatie van voorspanning en veerconstante. Want hij mag niet om de pot slippen, maar tegelijkertijd moet het zo min mogelijk kracht kosten om de pot te openen.”

Elzinga noemt het vinden van de juiste productiepartners “een interessante ervaring”. “We hebben heel veel bedrijven benaderd voor informatie en offertes en het is ongelooflijk hoeveel bedrijven gewoon totaal niet reageerden op onze mails. Gewoon helemaal geen reactie. Daar valt nog wel wat te verbeteren aan klantgerichtheid.” 

Quopener
Quopener-oprichters Maurits en Taco Elzinga. 

Waar wordt de Quopener gemaakt, en waarom juist daar?

“De veer wordt gemaakt door een verenfabriek in Rotterdam en het spuitgietwerk en de assemblage door een bedrijf in Amsterdam. We hebben bewust gekozen om productie in Nederland te doen. Het zal vast een stuk goedkoper kunnen in China, maar de nadelen van zorgen over kwaliteit en logistiek wegen niet op tegen de voordelen van iets lagere kosten. Althans niet in deze fase. Misschien als we een miljoen per jaar gaan maken dat het een ander verhaal wordt, maar daar zijn we voorlopig niet.”

Fabriceren in Nederland betekent korte lijnen

“Fabriceren in Nederland betekent korte lijnen, geen logistieke uitdagingen, goede kwaliteit en bijdragen aan werkgelegenheid, ook bij sociale werkplaatsen. En het is gewoon geweldig om je eigen product hier gemaakt te zien worden.” 

Hoe kwam de prijs tot stand?

“Vanzelfsprekend een afweging van de kostprijs en wat de consument voor een dergelijk product wil betalen. Wat natuurlijk ook een rol speelt bij de prijsbepaling is dat er al andere potpopeners in de winkel liggen, dus dat geeft ook een richtlijn. Waar ik wel even aan heb moeten wennen zijn de marges die distributeurs en retailers rekenen. Voor keukenproducten geldt dat de retailprijs gemiddeld anderhalf keer omhoog gaat door de distributeur, en keer twee voor de winkelier. Quopener

Quopener verkoopt voorlopig direct aan de consument. Op Kickstarter geldt een vanafprijs van 18 euro, met een oplopende korting bij grotere bestellingen.  

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Is het crowdfundingpubliek wel representatief voor de ‘echte’ markt?

“Nee, dat denk ik niet. Crowfunding-publiek is geïnteresseerd in nieuwe dingen, nieuwe mogelijkheden en is heel betrokken bij het product. Vandaar dat we ervoor gekozen hebben de marktintroductie van de Quopener via deze route te laten verlopen. Over het algemeen is er geen garantie dat een product dat succesvol is op Kickstarter dat ook zal zijn op de echte markt, en vice versa. Maar wij denken dat de Quopener zowel het crowdfunding publiek als de echte markt zal aanspreken.”  

Met hardware heb je te maken met producenten die geld vooraf willen zien. Hoe gaan jullie om met cash flow?  

“Dat is het mooie aan crowdfunding. Je verzamelt je geld voordat je je uitgaven moet doen. Dus voor de eerste fase is dat niet het grootste probleem. Voor de volgende fase waarin we de productie flink willen uitbreiden voor de ‘echte markt’ verwacht ik op dit moment geen onoverkomelijke problemen. Misschien wel als we volgend jaar een miljoen kunnen afzetten, maar dan zijn er vast wel partijen die geïnteresseerd om mee te denken over oplossingen.”