Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Deze Rotterdamse ondernemer geeft 100.000 euro aan cosmetica weg aan zorgverleners

Geen eerste winstuitkering na vijf jaar ondernemen of tv-reclames kopen, maar dokters en verplegers helpen met verzorgingsproducten. Zo maakt de Rotterdamse ondernemer Majid Mousavi met moddermaskers zorgpersoneel in meerdere landen blij.

Drie weken geleden krijgt Majid Mousavi, oprichter van het Rotterdamse cosmeticabedrijf Mudmasky, via Twitter een bericht van de Britse arts Mark Lander. De dokter geeft Mousavi spontaan een compliment. Dankzij de gezichtscreme van Mudmasky heeft hij geen last meer van een uitgedroogde huid – een veelgehoorde klacht na het veelvudig dragen van gezichtsbeschermers. Zijn vraag: kan Mousavi wellicht nog een paar exemplaren opsturen voor de rest van zijn team?  

Mousavi besluit de afdeling van Lander 180 exemplaren te doneren, als waardering voor hun belangrijke werk. ‘Dat gaf zo’n lekker gevoel’, zegt de ondernemer. Een week geleden besluit hij de gift een uit te breiden naar meer ziekenhuizen, voor in totaal 100.000 euro (retailwaarde) aan verzorgingsproducten.

Tot nu toe stuurde hij voor 65.000 euro aan crèmes en moddermaskers naar 18 ziekenhuizen in Engeland, Frankrijk, Portugal en Nederland. In het AMC Amsterdam bijvoorbeeld kregen medewerkers voor 7800 euro aan skincare-producten. Voor geïnteresseerde ziekenhuizen ligt er nog 35.000 euro aan producten voor het oprapen. 

Dividend

De Rotterdamse ondernemer (37) zou zichzelf dit jaar na vijf jaar zwoegen voor het eerst dividend uitkeren (hij is voor 100 procent eigenaar van het bedrijf), maar schrapte dat plan naar eigen zeggen om de doneeractie te kunnen uitvoeren. Ook een plan om voor het eerst tv-reclames uit te zenden zette hij vanwege de actie in de ijskast.

Mousavi deelde zijn plannen met een bericht op LinkedIn, waarin hij tegelijk het gedrag van Booking.com aan de kaak stelt: ’Ik zag dat Booking in plaats van te delen, steun aanvroeg bij de overheid. Mensen in mijn omgeving raadden me af om een ander bedrijf te noemen, maar ik vond het zo vervelend dat ik Booking.com heb uitgedaagd: help hoteliers die het nu zwaar hebben, in plaats van overheidssteun aan te vragen.’

Maar wie is Mousavi eigenlijk? En in hoeverre doet hij dit voor de ‘pr’? De ondernemer begon Mudmasky vijf jaar geleden als totale beginner in de cosmeticabranche. Inmiddels verkocht zijn bedrijf – vooral dankzij slimme e-commerce-strategie – naar eigen zeggen ruim een miljoen producten. In het eerste kwartaal van dit jaar gingen er 700.000 producten over de (digitale) toonbank.

Creatief zijn

Mousavi wilde naar eigen zeggen een transparant product op de markt zetten. Zonder ‘revolutionaire’ ingrediënten, en zo natuurlijk mogelijk. En het moest per se in Nederland worden gemaakt.

‘In het begin ging het eigenlijk heel slecht’, zegt hij. ‘Het werkte in de praktijk voor geen meter. Skincare-producenten hebben miljoenenbudgetten, Ik had zelf nog net een paar honderd euro op mijn bankrekening toen ik klaar was om het product te lanceren. Ik moest dus creatief zijn om het aan de man te brengen. Het duurde een maand of negen voordat het een beetje begon te lopen.’  

Inmiddels groeit zijn bedrijf volgens Mousavi ‘exponentieel’. ‘We hebben geen last van ‘corona’. Juist omdat we werden geweigerd door Douglas en andere retailers, die niks met ons te maken wilden hebben, moesten we ons volledig richten op e-commerce. Dat is onze redding geweest. Ik zeg niet dat ik slim ben, ik heb veel geluk gehad en doorgezet.’


Mudmasky-oprichter Majid Mousavi | Foto’s: Mudmasky

Lean en mean

Zo kun je ook als kleine speler een plek veroveren, zegt de ondernemer. ‘Als skincare-bedrijf ben je pas winstgevend bij 37 sku’s (verschillende producten, red.). Dit soort bedrijven moeten het echt hebben van upsell. Een normale ondernemer heeft een heel goed ondernemingsplan. Maar ik dacht vooral: ik moet zorgen dat ik een goed product heb. Die naïviteit heeft ervoor gezorgd dat het een succes werd. Want als ik had geweten met wat voor uitdagingen ik te maken zou krijgen, dan had ik het nooit gedaan.’ 

Met drie medewerkers bleef Mudmasky bewust lean en mean. ’We besteden alles uit, zoals de logistiek en veel van onze marketing. ik heb ervoor gezorgd dat onze overhead heel laag, flexibel en variabel is. Waardoor ik snel kan schakelen.’ Mudmasky adverteert niet op Google of Facebook, maar maakt vooral reclame via influencers die het product zelf delen, vaak in ruil voor gratis producten.

Pr-stunt?

We moeten de ondernemer toch de vraag voorleggen: in hoeverre is het doneren van 100.000 euro aan producten ook een beetje een pr-stunt? ‘Ik vind het een goede vraag. Misschien zou ik liegen als ik zeg dat ik het puur doe omdat ik zo ‘goed’ ben. Ik heb het wel uitgerekend. Als ik die 100.000 euro investeer in pr, dan krijg ik daar echt niet dezelfde waarde aan omzet voor terug.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

‘Mijn eigen broer zei, ‘Majid, hier moet iets achter zitten. Je hebt nog nooit in je leven iets gedoneerd aan een goed doel’. Dat klopt, zei ik, ik begreep die vraag. En als ik mezelf inschat, dan ben ik misschien ook een beetje egoïstisch.’

‘Maar toen ik foto’s zag van die dokters in Engeland die de mudmaskers uitpakten, dat deed echt iets met me. Dat is veel leuker om te doen dan bijvoorbeeld geld spenderen aan tv-reclames.’