Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Deze Nederlandse coach pakt burn-outs aan op Wall Street en in Silicon Valley

Waar een burn-out in Nederland bijna normaal geworden lijkt, heerst in Amerika nog steeds een groot taboe om opgebrand te raken. Burn-out expert Mascha Mooy doet onderzoek naar het fenomeen op Wall Street en in Silicon Valley.

Waar een burn-out in Nederland bijna normaal geworden lijkt, heerst in Amerika nog steeds een groot taboe om opgebrand te raken. Burn-out expert Mascha Mooy doet onderzoek naar het fenomeen op Wall Street en in Silicon Valley. Getty Images
Je leest nu: Deze Nederlandse coach pakt burn-outs aan op Wall Street en in Silicon Valley

Of ze niet een keer wilde komen praten bij Google over de preventie van burn-out? De uitnodiging kwam via via in de digitale brievenbus van burn-out expert Mascha Mooy terecht en ze nam hem met beide handen aan. ‘Waar het in Nederland bijna uitzondering is als je géén burnout hebt gehad, is het in Amerika nog een enorm taboe. Het zegt iets over je doorzettingsvermogen als je in staat bent om lange dagen te werken en verschillende schoteltjes in de lucht weet te houden. Wie niet mee kan komen, heeft dat vooral aan zichzelf te danken, zo lijkt de algemene opvatting.’

En dus vertrok Mooy een aantal jaar geleden voor het eerst naar Silicon Valley om te praten bij de internetgigant over het opbranden van medewerkers en de rol daarbij voor de werkgever. Vorige maand keerde ze terug na een vervolgafspraak én een afspraak bij twee grote advocatenkantoren op Wall Street. ‘Ik heb een groot netwerk, via via kreeg ik de aanbieding om eens in New York City te komen praten over hun preventie.’

Terug in de tijd

Met haar bedrijf Bye Bye Burnout helpt Mooy samen met haar team bedrijven om zich niet alleen beter te wapenen tegen het fenomeen, maar ook medewerkers die wel opgebrand raken zo goed mogelijk te begeleiden. Maar is haar werkwijze in Nederland direct toepasbaar op de Amerikaanse markt? ‘Het taboe maakt dat het een flinke sprong terug in de tijd is. Maar wij liepen tien jaar geleden tegen dezelfde problemen aan.’

En dus kan Mooy putten uit haar kennis en ervaring van de afgelopen jaren. ‘Allereerst is het belangrijk dat het bespreekbaar wordt op de werkvloer. Je maakt je niet erg geliefd door buiten de gebaande paden te gaan en aan de rem te trekken van een trein die altijd maar doordendert, maar je zult wel moeten. Het benoemen als werkgever is erg belangrijk.’

Wat er vervolgens moet gebeuren noemt Mooy ‘een marathon’. ‘Het gaat om de kracht van het repeteren en medewerkers er bewust van maken dat jij als werkgever wilt dat ze gezond blijven werken. Zeker in bolwerken als Wall Street en Silicon Valley – waar lange dagen eerder norm dan uitzondering zijn.’ Waar Mooy eerst vooral argwaan opmerkte, ziet ze nu dat er voorzichtig werkgevers zijn die hun nek uit beginnen te steken. ‘Kijk bijvoorbeeld naar Arianna Huffington, die zelf een burn-out kreeg. Dat zij nu als rolmodel voor een betere werk/privé balans strijdt, draagt enorm bij aan een positiever beeld.’

Overtuiging

Een groot verschil tussen de Nederlandse en de Amerikaanse markt is de manier van overtuigen. ‘Waar Nederlanders vooral door de vele ervaringsdeskundigen hebben gezien dat het zo niet langer kan, willen Amerikanen vooral wetenschappelijk onderzoek zien dat aantoont dat het anders moet’, legt Mooy uit. ‘Gelukkig is dat er meer dan voldoende.’

Een ander verschil is de grote claimcultuur die in Amerika heerst – het risico om aangeklaagd te worden voor het minste of geringste maakt werkgevers huiveriger om actie te ondernemen. ‘Ze willen wel actie ondernemen, maar zijn angstig om daarin de verkeerde keuze te maken.’ Wat Mooy nu bij Google ziet is dat opgebrande medewerkers een keuzemenu krijgen voorgeschoteld om beter te worden. ‘Waar het in Nederland normaal is om alle ondersteuning tegelijkertijd en op elkaar afgestemd te bieden, is dit hetgeen waar ze bij Google voor kiezen. Dat is geen duurzame oplossing, maar wel een eerste stap in de goede richting.’