Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Je leest nu: Deze 9 lessen leer je tijdens een MBA

Goochel, treuzel, vraag om hulp en weet wat je doet. Het zijn zo maar een paar parels die je leert tijdens het doen van een MBA

Wat leer je eigenlijk allemaal op een MBA? Te veel om op te noemen waarschijnlijk. Maar dat weerhoudt ons er niet van om 9 verrassende, slimme of gewoon nuttige inzichten te delen van hen die ons voorgingen.

#1. Absorbeer alle aangeboden kennis, want kennis is macht

Nobelprijswinnaar en voormalig secretaris-generaal van de Verenigde Staten, Kofi Annan, volgde zijn MBA aan de MIT’s Sloan School of Management. De les die hij leerde, hogelijk waardeerde en anderen tijdens lezingen meegeeft, vooral als ze de ambitie hebben om een leider te worden, is alle kennis die tijdens de MBA wordt aangeboden op te zuigen. Want niets is volgens Annan zo waardevol als kennis. Annan: ‘Kennis is macht. Informatie is bevrijdend. En educatie vormt de grondslag van elke vorm van vooruitgang, in elke samenleving en binnen elke familie.’

#2. Ga goochelen, treuzel en verras

In zijn zeer populaire colleges aan de Wharton School of the University of Pennsylvania doceert de jonge hoogleraar Adam Grant onder meer diverse manieren waarop de creativiteit effectief gestimuleerd kan worden. Neem, net als Einstein, bijvoorbeeld een hobby. Altijd goed voor het brein. Goochelen staat vooral hoog aangeschreven bij Grant. ‘Goed zijn in verrassen helpt met het doen van wetenschappelijke ontdekkingen’, aldus Grant. Daarnaast raadt Grant zijn leerlingen ook aan om vooral uitstelgedrag te vertonen. Grant: ‘Begin vroeg aan een taak, maar vertraag in de afrondingsfase. Het geeft je tijd om nog even door te broeden en nog net even met een meer afwijkende kijk voor de dag te komen.’

#3. Leren werken in internationale teamverbanden

John de Kok, ondernemer, investeerder en voormalig directeur van Pfizer volgde niet één maar twee MBA’s. De eerste bij Business School Nederland (BSN) in 2002. En vervolgens nog een MBA, Pfizer Leadership development Program, in 2005 aan INSEAD. Wat hij vooral leerde bij die laatste, was het samenwerken in teamverbanden met mensen met allemaal een andere culturele achtergrond. De Kok: ‘Die interactie is heel interessant. Hoe reageer je op elkaar en hoe krijg je in een groepssamenstelling iets voor elkaar.’ Bij BSN leerde hij veel van de action learning-aanpak. ‘Het was heel leerzaam om aan de slag te gaan in de eigen organisatie. Je kijkt naar problemen binnen diverse vakgebieden in je bedrijf zoals sales, HR en finance. Daarmee wordt het meer dan alleen maar theorie.’

#4. Blijf bij je school om hulp vragen

Phil Knight, de oprichter van Nike, rondde zijn MBA aan Stanford af in 1962. Hij was verlegen – ‘ik was een beetje de weg kwijt, iemand die vooral naar beneden keek naar iemands schoenen’. In zijn tweede jaar aan Stanford schreef hij onder de bezielende leiding van docent Frank Shallenberger een plan dat de latere grondslag zou vormen voor zijn bedrijf Nike. De les die hij tijdens zijn MBA aan Stanford bovendien leerde was ‘dat je vooral alle hulp moet aannemen die er gegeven wordt.’ En niet alleen tijdens het volgen van de MBA maar ook erna. Knight deed het zelf regelmatig door gedurende zijn hele carrière naar Stanford terug te keren als hij worstelde met vraagstukken. Knight: ‘Hulp vragen is gewoon onderdeel van een levenslange zoektocht naar wijsheid.’

#5. Leer door de processen heen te kijken

Etienne Gerrits, vice-president customer satisfaction bij Schneider Electric volgde zijn MBA bij Business School Nederland. Hij wilde zijn al aanwezige praktische kennis graag theoretisch onderbouwen en koos daarom voor de action learning-aanpak van BSN. Wat hij leerde was empowerment aanbrengen in alle lagen van de organisatie. ‘Doe je dat, dan gaan mensen vliegen.’ De lessen die hij verder leerde maakte dat hij ‘voortaan op alle bedrijfsniveaus kan meepraten. ‘En je leert door de processen heen te kijken.’

#6. Zakelijke vocabulaire dankzij Harvard

Kent u hem nog, de eerste en enige president die een MBA behaalde? Juist George W. Bush. Geschiedenisstudent afkomstig van Yale die in 1973 tot de gelederen van Harvard Business School toetrad. De lessen die hij vooral leerde op Harvard? ‘Harvard gave me the tools and the vocabulary of the business world,’ aldus George W. Bush in zijn boek A Charge to Keep: My Journey to the White House uit 1999.

#7. Van casus naar casus

Een MBA is ook de plek om casestudie naar casestudie te verslinden. Zo’n geliefde casus die wordt gedoceerd is bijvoorbeeld de opmars van budgetvlieger Ryanair. De twee broers Ryan besloten in 1986 de Britse luchtvaartmarkt op te schudden. Allereerst met vluchten tussen Londen en Dublin. Zo gingen ze de strijd aan met giganten als British Airways en Aer Lingus. Inmiddels twintig jaar verder mag rustig gesteld worden dat ze hierin succesvol waren en dus wordt de casus onder meer met smaak gedoceerd aan Harvard onder het kopje strategie met gebruik van het casestudieboek Dogfight over Europe: Ryanair, geschreven door Harvard hoogleraar strategie, Jan W. Rivkin.

#8. Bedenk waarom je doet wat je doet

Stephen Schwarzman, medeoprichter en ceo van de Blackstone Group, en Harvard Business School alumnus, is een graag gehoorde stem op businessschools. Onlangs gaf hij MBA’ers van Stanford nog een van zijn favoriete lessen mee. Namelijk dat het allerbelangrijkste bij het opzetten van een nieuwe zakelijke onderneming is dat je allereerst uitvogelt waarom je eigenlijk doet wat je doet. ‘In andere woorden,’ zegt Schwarzman, ‘bedenk waarom iemand jou eigenlijk nodig heeft.’

#9. Neem de tijd en plan zorgvuldig

Nadat hij werd afgewezen door Harvard belandde Warren Buffet in de schoolbanken van Columbia Business School waar hij in 1951 zijn papiertje behaalde. Maar Buffet’s imposante kennis deelt hij niet alleen met de MBA’ers van zijn oude school. De financiële grootheid lijkt soms wel een toerende rockstar die doceert op businessschools over de wereld. Een van zijn favoriete lessen? Neem de tijd voor investeringen op de lange termijn. Buffet: ‘Iemand zit vandaag de dag in de schaduw dankzij een boom die een ander lang geleden heeft geplant.’ En ‘succesvol investeren kost tijd, discipline en geduld. Het maakt niet uit hoe groot je talent of inspanningen zijn, sommige dingen kosten nu eenmaal tijd. Je kunt geen baby in een maand produceren door 9 vrouwen zwanger te maken.’

MBA in één dag volgen?

De beste antwoorden op de belangrijkste managementvragen. Tijdens MBA in één dag krijg je tips, trucs en handreikingen van gerenommeerd managementspreker Ben Tiggelaar over alle aspecten van het management.

Lees ook: