Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

De MT500 winnaar van… 2115

Je leest nu: De MT500 winnaar van… 2115

De winnaars van dit jaar bestonden 100 jaar geleden al; zijn de winnaars van 2115 daarom ook nu al geboren? Een vooruitblik.

Jelle staat te wachten. Dat gebeurt hem niet veel meer, denkt hij, wachten. Maar goed, het is dan ook een flink eind vliegen naar Mars. Dan kunnen die paar minuten er ook nog wel bij.

En zie, daar is de shuttle van U-Lyft al. Mooi bedrijf toch, denkt Jelle. Stipt op tijd, klantvriendelijk, innovatief. Niet gek dat ze al die andere vervoersbedrijven achter zich laten. Goed, de grote concurrent Virgin biedt niet zóveel minder. Maar die zijn dan ook al zó lang bezig met ruimtevervoer. Dat kun je van een aardse vervoerder als To-Go niet zeggen, hoeveel plekken zij op aarde ook binnen 2 uur weten te bereiken.

Het nieuwe vervoersmodel

Slimme club ook, dat U-Lyft. Geen eigen productie, alleen toezicht op kwaliteit en slimme merkopbouw daaromheen. Klein, wendbaar, en door en door op de klant gericht. Ze weten precies wat ik wil, denkt Jelle, en dankzij een constante verbinding hoef ik eigenlijk nooit te wachten op vervoer. Dat doen ze goed.

En dat voor een bedrijf dat ooit begon als twee taxibedrijven, Uber en Lyft, begin vorige eeuw. Organisaties waar menselijke chauffeurs met auto’s individuen binnen een stad vervoerden. Volgens sommigen gaat de geschiedenis van het bedrijf zelfs nog verder terug, aangezien onder meer de boedel van BMW tot het concern behoort. De voormalige Duitse autofabrikant had de opkomst van de zelfrijdende auto onderschat en de overname door Uber in 2035 werd destijds als mijlpaal gezien van de transfer van het ‘oude’ naar het ‘nieuwe’ vervoersmodel.

Relikwie

Particuliere auto’s verdwenen sindsdien langzaam uit het straatbeeld, het aantal verkochte auto’s daalde in een decennium met 90%, omdat het delen van zelfrijdende auto’s niet alleen veel praktischer, maar ook nog eens veel goedkoper en schoner bleek. En vliegende voertuigen bleken bovendien veel makkelijker overal te komen. Files werden een relikwie uit het verleden.

Het was eigenlijk dezelfde tijd dat Lyft fuseerde met Space-X, om zo niet meer gebonden te zijn aan de aarde en de complete reis van deur naar ruimtestation of maanbasis aan te bieden. Goh, wat voelde dat allemaal weer lang geleden, dacht Jelle, en wat is er sindsdien weer veel veranderd.

Kolonie op Mars

Toen er definitief een kolonie op Mars werd gesticht, nam het intergalactische vervoer sterk toe. Tot vreugde van Virgin, dat allang met commerciële ruimtevaart experimenteerde en zijn vliegtuig-, ruimtevaart- en treinoperaties succesvol wist samen te voegen in een algemeen vervoersbedrijf.

Goed, het meeste vervoer vond natuurlijk nog steeds op aarde plaats. Daar woonden immers verreweg de meeste mensen. Niet gek dus dat Uber en Lyft zich na hun fusie eerst dáárop richtten. Door mensen een optimale reiservaring aan te bieden, volledig gepersonaliseerd, gebaseerd op eigen voorkeuren. En door de organisatie erachter strak te houden: geen eigen personeel, maar zelfs de ‘on-board-experience-crew’, de gezichten van het bedrijf, in te huren al naar gelang de vraag van de klant. En niet te vergeten de samenwerking met onderzoekscentra, waar het – samen met een hele reeks exclusieve partners – nieuwe voertuigen ontwikkelt voor zowel aards als intergalactisch vervoer.

Ruimtelift

Het leverde een bedrijf op dat inmiddels ruimschoots de concurrentie aankan met die andere aardse vervoerder, To-Go, het fusieproduct van Toyota en Googles vervoerstak, wiens ‘ruimtelift’-technologie nooit goed van de grond is gekomen.

Het blijkt ook uit de cijfers: de wachttijd van U-Lyft voor aards vervoer is ruim 4 procent korter dan die van To-Go, voor ruimtevluchten scheelt het gemiddeld liefst een half uur ten opzichte van Virgin. Dat zijn cijfers, daar kun je mee thuiskomen, denkt Jelle. En dan helpt de prijs ook nog eens mee. Dat is natuurlijk ook de reden dat zoveel organisaties inmiddels de diensten van U-Lyft gebruiken om hun medewerkers, partners en vracht te vervoeren.

Product leadership

En ja, dan neem je best voor lief dat je geen holografische speeltuin hebt, zoals in de collectieve vervoermiddelen van Virgin. Wel mooie voertuigen trouwens, en dus ook niet zo gek dat ze nog relatief goed scoren in intercontinentale vluchten, en onder creatieve zakelijke reizigers. Je steekt er immers nog wat van op, van zo’n reis met Virgin. En het maakt weer interessante nieuwe contacten mogelijk, iets wat juist hun reiziger wel kan waarderen. Ondanks het iets langere wachten dus en ondanks de noodzaak om bij hen over te stappen.

Wel een kanttekening overigens: de waardering voor Virgin scoort lager op ‘direct response’, dus de waardering die een klant meteen na de reis geeft. Maar wordt gekeken naar de ‘lagged response’-cijfers, dus de waardering die een klant geeft een week of langer na de reis, dan scoort U-Lyft weer net iets minder. De verklaring hiervoor is dat de superieure service van Virgin iets is dat de reiziger bijblijft in zijn geheugen, terwijl de kortere overstaptijd iets is dat sneller vergeten wordt.

Eén planeet

Net op het moment dat Jelle dat bedenkt, is hij op de intergalactische luchthaven aangekomen. Tijd voor de acclimatisatiekamer. Hé, wat hebben ze hier nou weer vernieuwd? Mooi om te zien dat alles nog altijd sneller, klantvriendelijker, en beter kan. Dat mensen ooit met één planeet afgekund hebben, zeg…

Bas van de Haterd is ‘professioneel bemoeial’ en regelmatig blogger op mt.nl. Hij is onder meer auteur van het boek ‘ (R)evolutie van werk’ en het recente ‘10 banen die verdwijnen, 10 banen die verschijnen’.

Lees ook:

Dit artikel komt uit de meest recente printeditie van Management Team. Ben je nog geen abonnee? Vraag de huidige editie dan aan als gratis proefnummer.