Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

De MBI van Victor van den Hoff

Schaatscoryfee Victor van den Hoff nam deze zomer klapschaatsproducent Free-skate over. Hoe hij tot de deal kwam.

Victor van den Hoff werd na zijn carrière als directeur van de KNSB eigenaar van klapschaatsproducent Free-skate. Voordat hij Free-skate overnam, had hij al met twaalf bedrijven gesproken. Drie keer echt serieus. Die deals ketsten in de laatste fase af, omdat de prijs niet matchte met wat Van den Hoff wilde betalen.

Van KNSB naar klapschaats

Na deze gesneefde deals kwam Van den Hoff via intermediair Marktlink met een producent van klapschaatsen voor recreanten op natuurijs in contact. Free-skate assembleert speciaal geproduceerde klapschaatsen aan de bindingen van standaard langlaufschoenen. De schaatsen liggen voor ruim 400 euro in zo’n tachtig winkels.

De omvang van het bedrijf was kleiner dan waar Van den Hoff naar op zoek was, maar de nering sluit naadloos aan bij zijn passie voor schaatsen. Van den Hoff was fanatiek schaatser (wereldkampioen in zijn leeftijdscategorie) en net afgezwaaid als interim-directeur van de Koninklijke Nederlandsche Schaatsenrijders Bond (KNSB). Hij benaderde onder meer schaatsfabrikant Viking in Almere

Free-skate kwam op de markt omdat de oprichter 65 werd.

Activa-transactie

De eerste kennismaking was in maart van dit jaar. Van den Hoff bereikte uiteindelijk overeenstemming om een deel van het bedrijf te kopen. Het werd een zogenoemde asset-deal of activa-transactie, waarbij hij het gekochte deel van het bedrijf verplaatste van Vorden in de Achterhoek naar Haarlem.

“Een activa-transactie is complexer dan een gewone bedrijfsovername waar je een hele BV overneemt”, vertelt Van den Hoff. “Bij de overname van een BV krijg je bij wijze van spreken de sleutel en is alles in het pand van jou. Bij een activa-transactie moet je heel nauwkeurig omschrijven welke voorraden, gereedschappen, contracten en merken er bij horen. Je neemt ook niet de hele boekhouding over, maar een gedetailleerd omschreven aantal debiteuren en crediteuren.”

Creatief prijzen

Voor het bepalen van de prijs van het bedrijf was creativiteit nodig. “Je kunt nu eenmaal niet de hoofdprijs betalen, aangezien er een grote onzekere factor in de toekomstige cashflow zit: namelijk het weer.” De prijs is daarom gebaseerd op één à twee goede winters. Wanneer de verkoop dankzij meer goede natuurijswinters goed loopt, volgt een extra afrekening met de verkopende partij. “Dat is de enige manier om zo’n deal rond te krijgen.”

De financiering van enkele tonnen kon Van den Hoff uit eigen middelen doen. “Ik was blij dat ik geen bank nodig had.” Het financieren van een voorraad die een halfjaar kan liggen, maar ook drie jaar, als strenge winters uitblijven, is lastig. “Daar worden banken heel onrustig van. Een bank heeft niets aan de prognose het kan vriezen en het kan dooien.” Nu maar hopen dat de Elfstedentocht in 2012 en 2013 doorgaat.

De overnamegesprekken liepen via intermediair Marktlink, vertelt Van den Hoff. “Ze stelden de onderhandelingen zo lang mogelijk uit.” Op het moment dat Marktlink de onderhandelingen liet beginnen, lagen de vraagprijs en Van den Hoffs bod tussen de tien en vijftien procent uit elkaar. “Het zou me niet verbazen als het verschil veel groter is geweest, maar dat die ze die prijzen nooit bij mij en de verkoper op tafel hebben gelegd.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Persoonlijk record

De bijkomende kosten voor de transactie waren volgens Van den Hoff te overzien, omdat hij als koper het meeste zelf deed. Hij was uiteindelijk een paar duizend euro kwijt aan accountants en juristen.
“Ik heb mijn hele leven een passie voor schaatsen en techniek”, besluit Van den Hoff. Als iets het vermogen van technologie (overdekte banen met beter ijs, betere pakken en klapschaats) illustreert, dan is het zijn persoonlijk record op de vijfhonderd meter. Als vijftiger schaatste hij deze afstand in 39,2 seconde, viertiende seconde sneller dan als twintiger.

De redactie van Brookz.nl geeft elke maand op MT.nl tips voor managers die overwegen een bedrijf over te nemen.