Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

De klikker belonen werkt tegen kartels

Vier bierbrouwers maakten jarenlang illegale afspraken over de pilsprijs. Heineken, Grolsch en Bavaria kregen door de Europese Commissie miljoenenboetes op gelegd. Alleen het Belgische InBev betaalde niets omdat het informatie aan de commissie verschafte. Waarom klikte Inbev over een kartel waar het bedrijf beter van werd? Vermoedelijk omdat de brouwer wist dat hij clementie zou krijgen. Een clementieregeling is de beste manier om kartelvorming tegen te gaan, stellen onderzoekers van de Universiteiten van Amsterdam en Leuven in het blad ESB. Althans in een laboratoriumsituatie, want in de werkelijkheid vallen geheime kartels lastig te onderzoeken. Als proefpersonen niet konden klikken over prijsafspraken dan werd in 30 procent van de gevallen een kartel gevormd. Was die mogelijkheid er wel, dan werd er nog maar in 13 procent van de gevallen een prijs afgesproken omdat de deelnemers bang waren dat de ander de boel zou verraden.

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.