Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

De heilige graal van Mendix

Je leest nu: De heilige graal van Mendix

Het lijkt te mooi om waar te zijn. Met Mendix levert Derek Roos wat zo’n beetje de heilige graal is van de IT: in een paar dagen bouw je er nieuwe applicaties mee waarmee bedrijven hun processen kunnen verbeteren.

En dat met behoud van de kluwen aan software van SAP, Oracle en de rest waarover zijn klanten beschikken, maar die te log en complex is om zich aan te passen aan de snel wisselende eisen van de omgeving.

“Onze grootste uitdaging is nog steeds het bestrijden van dat ongeloof,” zegt Roos, even terug uit Boston, vanwaaruit Mendix sinds dit jaar de Amerikaanse markt bestormt. “Onze reactie is altijd hetzelfde: we begrijpen dat IT is omgeven met teleurstellingen over mislukte projecten, maar laat het ons bewijzen: geef ons uw grootste probleem. Dan komen we langs op maandag en laten we aan het eind van de week zien dat we het oplossen.”

Laat de boel de boel

“Wij zeggen: laat de boel de boel, maar concentreer je op toepassingen die je in staat stellen je met je business te onderscheiden en leg die er als een laag bovenop. Zo borduur je niet voort op de bestaande rigiditeit maar kan je wel je klantenservice stroomlijnen, of een systeem voor order- of voorraadbeheer bouwen dat exact voldoet aan de behoeften van de mensen die ermee moeten werken.” 

De scepsis over zijn App Platform heeft Roos sinds 2005, toen hij in Rotterdam als bedrijfskundestudent begon met het bedrijf, talloze keren weten te bestrijden. Mendix groeit  als een razende, General Electric, Roche, ABN Amro en duizenden andere bedrijven zijn klant en met inmiddels 130 man personeel is het cashflowpositief. Dat daarbij vorig jaar een omzet uit licenties hoorde van 10 miljoen euro wil Roos niet bevestigen, wel dat hij 2012 afsluit met 150 procent groei en volgend jaar weer zal verdubbelen. “Daarvoor hoeft weinig te veranderen. We draaien goed, de markt is gigantisch en groeit hard. Onze uitdaging is vooral: hoe snel kunnen we gaan?” Dat is geen kwestie van geld – venture capitalbedrijven staken vorig jaar nog ruim 9 miljoen in het bedrijf. “Het is de managementtijd die grenzen aan de groei stelt,” stelt Roos vast. “We moeten echt focussen op wat er nu staat.”

Amerika is belangrijkste markt

Rotterdam ziet hij steeds minder, sinds Mendix zijn commerciële hoofdkantoor in Boston heeft gevestigd. “Amerika ligt voor op de ontwikkelingen in Europa, en daar is ook de belangrijkste markt. Dat ik hier ben komen wonen, geeft het signaal dat we een nieuwkomer zijn die serieus te nemen is. Binnen Boston zijn we hot, dat merk ik aan de aandacht in lokale pers en de spontane sollicitaties die binnenkomen.” Maar buiten de stad hebben de Nederlanders ook al faam: de analisten van Gartner bestempelden Mendix als ‘cool vendor’ en Roos wordt regelmatig uitgenodigd door de grootste bedrijven.

Roos heeft zich in zijn directieteam inmiddels omringd met ‘grijze haren’. In Amerika op sales en marketing, in Nederland is er een zware cfo. “Eigenlijk hebben alleen de cto en ik ze niet. De crux is je te omringen met mensen die dit al eens eerder gedaan hebben. Ik heb wat minder grijze haren dan de mensen om me heen, maar daarom werkt het juist goed: ik kan de visie en het dna van het bedrijf goed bewaken. En dat gaat me redelijk goed af.”