Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

De 6 belangrijkste gezondheidstrends voor werkgevers

De 6 belangrijkste gezondheidstrends voor werkgevers
Je leest nu: De 6 belangrijkste gezondheidstrends voor werkgevers

Van de vette hap op z'n retour tot slaapmanagement: dit zijn de 6 gezondheidstrends voor werkgevers, volgens Adjiedj Bakas.

Trendwatcher Adjiedj Bakas zet in 'Sportiviteit op het werk', dat hij samen met de Adecco Group schreef, uiteen hoe trends uit de sportwereld het werk (alsmaar meer) transformeren. Want, zo betoogt Bakas, ‘bleven werkgevers tot nu toe vrij laconiek over de vraag of hun medewerkers wel of niet sporten, met de nieuwe arbeidswetgeving verandert dat radicaal. Straks kun je als werkgever wel tien jaar doorbetalen aan een zieke werknemer. Het is dus in je belang om je team fit te houden.’ Bakas identificeert achttien trends, we haalden er de zes belangrijke trends voor werkgevers uit:

#1. Vette hap op z'n retour

Gerrie Kneteman wist het al: ‘Op boterhammen met pindakaas kun je de Tour de France niet fietsen.’ Om te presteren heb je veel energie nodig en die moet je eerst naar binnen eten, maar wel op een gezonde manier. Het gezonde eten op de werkvloer wordt volgens Bakas dan ook de nieuwe norm en het aanbieden van een vette hap is geheel op zijn retour. Het zijn slimme, vaak kleinere cateraars als We Canteen of De Buurtboer die al handig op deze trend zijn ingesprongen, met het aanbieden van biologisch verantwoorde, seizoensgebonden lokale assortimenten.

#2. Gepersonaliseerd eetpatroon

Werknemers gaan zelf ook steeds meer het nut van goed eten inzien om – met het oog op onder meer de latere pensioengerechtige leeftijd – zo lang mogelijk fit te blijven. Bakas voorspelt dat in navolging van topsporters een gepersonaliseerd eetpatroon steeds belangrijker wordt, aangepast aan wat ons individuele lichaam op een bepaald moment nodig heeft. ‘Hiervoor raadplegen we straks,’ zo zegt hij, ‘gewoon ons eigen genrapport.’ Die perfecte, persoonlijke uitgebalanceerde maaltijd zou in de toekomst ook nog eens 3D-geprint kunnen worden, voorzien van exact de juiste vitaminen en mineralen. Hoe mooi dit in z’n werk zou kunnen gaan, liet TNO enkele jaren geleden al zien tijdens de Food Inspiration Days in Eindhoven.

#3. Sportieve teambuilding 

De oude organisatiestructuren gaan volgens Bakas verdwijnen en ‘we gaan toe naar een arbeidsmarkt waar wisselende coalities samen aan projecten werken'. Teambuilding is dan ook essentieel. De tip van Bakas? Vergeet netwerkborrels en ga samen sporten om elkaar te leren vertrouwen en te focussen op een gemeenschappelijk doel. Bakas: ‘Ga lekker met je relaties survivallen in de Ardennen. Want daar heb je echt wat aan!’ En let op, een team met alleen maar vedettes die elkaar niets gunnen, werkt niet. Om met de woorden van orakel Johan Cruijff te spreken: ‘Als je voor elke positie de beste speler kiest, heb je nog geen sterk elftal, maar een team dat als los zand uiteen valt.’

#4. Talentmanagement is essentieel

Talentmanagement wordt alsmaar belangrijker, zegt Bakas. Want hoe krijg je op het juiste moment, de juiste mensen op de juiste plek? Een les uit de topsport is te focussen op specifieke sterke kwaliteiten. Zo toonde trainer Foppe de Haan het belang van talentmanagement aan met zijn Jong Oranje. Hij liet zijn hele ploeg testen op karaktereigenschappen. Die werden vervolgen uitgebreid met staf en spelers besproken zodat iedereen exact zijn taak kende en elkaars kwaliteiten kon verbeteren. Een uitgebreide talentenscan en bepaling van persoonlijkheidstypes maakt bijvoorbeeld ook Paluka, het talentontwikkelingsbureau van Inge van den Broek, voormalig speler van het Nederlands dameshockeyteam. ‘Een dynamische zoektocht’, zo belooft ze, 'naar wie je bent’. En dat met behulp van kennis uit de sport, natuur, cultuur en filosofie. Ze noemt het liever geen training maar een ‘expeditie’..

#5. Steeds meer sportieve en gezonde apps

Apps die de vitaliteit op werk kunnen verbeteren zijn er al en zullen populairder worden. Neem een app die leert om met een betere houding op een bureaustoel te gaan zitten (zoals LUMOback), of de app die helpt om een gezonde maaltijd samen te stellen (ZipList en MealGuru), of apps die bijhouden hoeveel calorieeën er zijn verbrand (Lose It!). Een sportief armbandje als de Nike+ FuelBand SE houdt niet alleen bij hoeveel de drager intensief beweegt, maar geeft ook aan dat er in ieder geval vijf minuten per uur bewogen moet worden. Die vijf minuten beweging per zijn een vorm van intervaltraining, die het energiepeil van werknemers door de dag heen kunnen verbeteren. En dan is er nog de I-Health-trend, waardoor, zo jubelt Bakas, het zelfherstellend vermogen van het lichaam wordt bevorderd zonder tussenkomst van dokter of medicijn. Bakas: ‘Zo is het mogelijk door middel van electrodes op het lichaam bepaalde frequenties licht en electriciteit op het lichaam te laten inwerken, zodat energieblokkades in ons systeem worden opgeheven.’

#6. Groeiend belang slaapmanagement

‘De Tour win je in je bed’ zo zei Joop Zoetemelk al wijselijk. Zoetemelk stond erom bekend dat hij graag zijn rust tussen topprestaties nam. En terwijl de druk op de werkvloer oploopt en stress een groeiend probleem vormt, wordt weerbaarheid steeds belangrijker. Slaapmanagement vormt daarbij een belangrijk thema. Zo is een powernap op werk bij FrieslandCampina toegestaan, vertelt Jeroen Elfers, director human resources van het bedrijf. En ook het Amsterdamse kantoor van Accenture heeft een slaapruimte. Hoe belangrijk rust in het hoofd is voor een topsporter beaamt darter Raymond van Barneveld. Hij vond zijn heil bij een zenmeester die hem leerde mediteren. ‘Niet alleen goed voor de concentratie in de dartzaal,’ zegt Barney, ‘maar ook thuis met de kinderen.’

Meer gezond ondernemen?