Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

De 4 businessmodellen voor licht als dienst

Je leest nu: De 4 businessmodellen voor licht als dienst

De opkomst van Light as a Service zet de verlichtingsmarkt op zijn kop. Dit zijn de 4 gebruikte businessmodellen.

Een van de koplopers met Light as a Service (LaaS) is Philips. De lampenproducent haalde vorig najaar zijn eerste grote opdracht binnen. Het openbaar vervoersbedrijf van Washington D.C. besteedt het beheer van de verlichting in zijn parkeergarages uit aan het concern. De Amerikaanse salesdirecteur van Philips liet hierbij optekenen dat LaaS het nieuwe businessmodel voor Philips Lighting is. Voor Philips is deze overstap bittere noodzaak. Dit komt door de opkomst van de LED-lamp ten koste van traditionele lampen. Deze omslag gaat hard. LED-lampen zijn nu goed voor 34 procent van de omzet van de lichtdivisie. Dit was een jaar geleden nog maar 25 procent.

Laaghangend duurzaam fruit

Het probleem met LED-lampen, vanuit het perspectief van Philips, is dat ze lang meegaan. Daarnaast is het een markt waar veel nieuwe toetreders met nieuwe businessmodellen actief zijn. De afgelopen jaren zijn de initiatieven voor financiering van LED-lampen als paddenstoelen uit de grond geschoten. Voor bedrijven die willen besparen op de kosten voor verlichting is dit goed nieuws. Zij kunnen een stuk laaghangend duurzaam fruit plukken. Hét grote voordeel van LaaS is namelijk dat de gebruiker in principe geen investering hoeft te doen. Er zijn verschillende modellen bedacht voor het incasseren van de energiebesparing. Vier daarvan op een rij.

#1. Financiering van lampen – Eneco

De meest eenvoudige vorm van LaaS is simpelweg de financiering van de aankoop van nieuwe LED-lampen. Eneco biedt zijn zakelijke klanten een dergelijke dienst aan. De klant wordt direct eigenaar van de lampen en sluit bij aankoop een lening af bij Eneco. De aflossing en rente worden betaald via de energierekening. Deze gaat natuurlijk pas omlaag als de lening is afgelost. Een nadeel van deze constructie is dat het bedrijf een stuk schuld op de balans krijgt. Eneco heeft het concept toegepast bij Sanorice. Deze rijstwafelfabrikant bespaart hiermee per jaar 22.000 euro op zijn energierekening. Hoeveel klanten van Eneco dit voorbeeld hebben gevolgd is niet bekend.

#2. Lease van lampen – Led Lease

Een andere mogelijkheid is om de lampen te leasen. Het Amsterdamse Led Lease timmert aardig aan de weg op dit gebied. De gebruiker betaalt periodiek een vast bedrag voor installatie, gebruik en onderhoud van lampen. Na een aantal jaar zijn de lampen van de klant. Het bedrijf heeft een diverse portefeuille met opdrachtgevers. Van ziekenhuis OLVG tot het nieuwe DeLaMar-theater.

#3. Betalen voor licht – Led Lease

Het Amsterdamse bedrijf gaat ook nog een stapje verder en biedt de mogelijkheid om geen lampen, maar verlichting af te nemen. Dat wil zeggen dat de klant betaalt voor een bepaalde hoeveelheid licht op een bepaalde plek. Led Lease neemt dan alles dat met verlichting van de ruimte te maken heeft voor zijn rekening, inclusief de stroom.

#4. Verlichting voor de lange termijn – Philips

Voor Philips lijkt het er vooral om te gaan om lange termijncontracten en daarmee een zekere, stabiele inkomstenstroom binnen te halen. Topman Frans van Houten noemde LaaS onlangs het antwoord op het probleem van de langbrandende LED-lampen. Het contract in Washington heeft een looptijd van tien jaar. Philips is in gesprek met andere lokale overheden in de VS voor nieuwe opdrachten. Voor overheden is het concept van betalen met de besparing aantrekkelijk. Zonder nu uitgaven te hoeven doen kunnen ze aan hun duurzaamheidsdoelstellingen werken.

Meer over Philips?