Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

De 3 meest hardnekkige mythes rond outsourcen van tafel geveegd

Laten we eerlijk zijn: outsourcing is best eng. Je geeft immers een deel van je activiteiten uit handen, en de vraag is altijd of dat goed gaat.

Bijna de helft (49%) van de Nederlandse bedrijven zegt het komende jaar méér te willen outsourcen. Meer focus op de core business (68%), kostenreductie (54%) en verbetering van dienstverleningskwaliteit (50%) worden daarbij het meest als reden genoemd, aldus onderzoek van managementadviesbureau Quint, in samenwerking met Whitelane Research, waarvoor zo'n 200 van de grootste bedrijven in Nederland zijn gesproken.

Steeds iets volwassener

De Nederlandse outsourcingmarkt wordt ieder jaar weer een stukje volwassener, concludeert Alex van den Bergh, partner bij Quint, uit het onderzoek. Maar er is volgens hem ook  nog wel wat winst te halen als het gaat om de kennis bij managers rond outsourcen. ‘Het gebeurt nog steeds dat iemand ons belt en zegt: ‘Wij willen outsourcen! Help ons!’ Maar de eerste vraag die wij dan stellen is: zitten we met de juiste persoon binnen de organisatie aan tafel? En de tweede vraag is: wat is het doel? Wat wil je bereiken? Outsourcing is namelijk een middel en geen doel op zich.’

Drie hardnekkige mythes

Van den Bergh merkt dat er in de Nederlandse markt drie hardnekkige mythes over het nut en de noodzaak van outsourcen rondwaren. Een poging deze drie te ontkrachten

Mythe 1: 'Kosten zijn altijd koning'

Veel managers kijken eerst naar het cijfer onder de streep. Outsourcen, denken zij, is boven alles een manier om kosten te besparen. Maar het is niet langer het belangrijkste outsource-motief, merkt Van den Bergh op, naar aanleiding van het onderzoek. ‘Een paar jaar geleden was het nog inderdaad zo dat organisaties alles in huis wilden houden tenzij de kosten substantieel lager waren bij outsourcing. Nu is het andersom: in principe gaan organisaties over tot outsourcing, tenzij het in huis houden van de dienst goedkoper of makkelijker is.’

Van den Bergh legt uit dat bij het outsourcen ook onverwachte kosten om de hoek kunnen komen kijken. ‘De kosten worden gevormd door twee dingen: assets, dus kapitaalgoederen, en de arbeid’, zegt hij. ‘Als je alles zelf doet, dan betaal je over de assets 21% BTW, maar niet over de arbeid. Bij outsourcing ga je die BTW ook over de arbeid betalen. In veel sectoren is dat geen probleem, omdat de klanten BTW betalen over jouw diensten en producten waardoor je dat kunt wegstrepen. In de publieke en financiële sectoren kan dat echter niet.’

Nu is het andersom: in principe gaan organisaties over tot outsourcing, tenzij het in huis houden goedkoper of makkelijker is.’

Mythe 2: 'Kritieke processen geef je nóóit uit handen'

Na die koude kosten-douche kun je denken dat outsourcen opeens een stuk minder interessant is. Maar zoals gezegd: kosten op korte termijn zegt niet alles. Er zijn ook zaken waarvan je als bedrijf zelf de expertise niet binnenboord kunt krijgen, maar die wel van cruciaal belang zijn. Van den Bergh: ‘Van de ondervraagden in ons onderzoek kiest 17 procent ervoor de IT-security nu al out te sourcen, en nog eens 20 procent geeft aan dat in de komende 2 jaar te doen. Wie dit enkele jaren geleden had gesuggereerd, zou voor gek zijn verklaard.’

De reden dat security-outsourcing toeneemt, is de waanzinnige krapte die is ontstaan in kennis en capaciteit van security. ‘Iedereen wil alles helemaal veilig hebben, maar niet iedereen kan de laatste inzichten en tools in huis halen of voldoende schaal opbouwen om 24/7 monitoring in te richten’, aldus Van den Bergh. Voor security-specialisten is het bovendien vaak interessanter om voor een IT-outsourcingleverancier te werken. “Ze werken dan bij een top-notch IT-organisatie waar ze meerdere multinationals als klant hebben, in plaats van dat ze bij een Nederlands middelgroot bedrijf een ondersteunende rol hebben.”

De reden dat security-outsourcing toeneemt, is de waanzinnige krapte die is ontstaan in kennis en capaciteit van security'

Mythe 3: 'Indiërs zijn goedkoop, maar de dienstverlening is… mwah'

Het cliché wil dat wie goedkoop wil uitbesteden, een Indiaas bedrijf in de arm moet nemen. Hetzelfde cliché wil echter ook dat je voor kwaliteit ergens anders moet zijn. Maar managers die aan outsourcing denken, doen er goed aan de Indiase bedrijven hoe dan ook mee te nemen in hun overweging. Uit het onderzoek blijkt namelijk dat de klanttevredenheid onder de klanten van Indiase outsourcingspartners zeer hoog ligt.

‘Offshoring naar India vergt wel een investering in taal, cultuur en werken op afstand. Maar daarna is de kwaliteit van dienstverlening ook zeer hoog’, zegt Van den Bergh. Een voetnoot is wel dat dit vooral geldt voor de arbeidsintensieve gebieden waar de bedrijven zich sinds jaar en dag op hebben toegelegd, zoals beheer en onderhoud van applicaties. ‘Op andere gebieden, zoals IT-infrastructuur, scoren ze nog steeds wel hoog, maar niet zo hoog als in het applicatiedomein.’

Uit het onderzoek blijkt dat klanten van Indiase outsourcingspartners zeer tevreden over hen zijn'

Lees ook

Vraag een gratis proefnummer aan

De meest recente papieren editie van Management Team, die 30 juni verschenen is, staat helemaal in het teken staat van de beste digitale dienstverleners. Ben je nog geen abonnee? Vraag deze editie dan hier aan als gratis proefnummer!

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Foto via Flickr.com