Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Daten met een zakelijke partner? Deze 5 dingen moet je doen

De tijd dat de eigen IT-afdeling alles rondom digitalisering regelde, is voorbij. Externe IT-partners zijn voor elk bedrijf nodig. Maar waar moet je op letten bij je keuze voor een IT-leverancier?

daten met IT-partner
Foto: Jonathan J. Castellon on Unsplash

Of het nu gaat om een clouddienstverlener, een strategisch digitaal bureau of een leverancier van hardware; ondernemingen hebben tegenwoordig algauw tientallen externe partners. Dat blijkt uit onderzoek onder IT-beslissers dat MT samen met Proact en NetApp uitvoerde.

Maar hoe maak je een verstandige keuze als je met een IT-partner in zee moet? Hoe voorkom je een miskoop? En waar moet je altijd naar vragen? Vijf tips om op te letten voor je in zee gaat met een nieuwe IT-partner.

Tip 1: in flexibiliteit zit een besparing

Bij de keuze voor een IT-partner geven veel beslissers aan te verwachten dat de partner meebeweegt met de behoeften van de organisatie. Dat geldt vooral voor IT-partners die voor specialistische diensten of opdrachten worden ingeschakeld.

Geld speelt vaak een rol bij de keuze voor IT-specialisten, maar flexibiliteit is daarin een belangrijke schakel. Als de activiteit van de organisatie zich sneller ontwikkelt dan verwacht, dan is het wenselijk dat de capaciteit en het gebruik van de dienst en daarmee ook de kosten mee op- en afschalen.

Een ander voorbeeld is het gebruik van public clouddiensten. Daarbij kan het verstandig zijn om een IT-partner te kiezen die hybride en multi-cloudoplossingen biedt. Bij het afsluiten van een contract is namelijk vaak nog niet duidelijk hoeveel die dienst gebruikt zal worden. Zoek dus bij het aangaan van een relatie naar maximale flexibiliteit.

Tip 2: maak onderscheid tussen operationele kosten en investeringsbudgetten

Dat laatste kan ook het verschil maken in de kosten. Vaak is vooraf niet duidelijk hoeveel de kosten van een IT-dienst of project zullen bedragen, daardoor moeten IT-beslissers wijs omgaan met hun budgetten. Dat vraagt om onderscheid tussen operationele IT-kosten en investeringsbudgetten.

De kosten die je als organisatie aan je IT-infrastructuur, je computers, je netwerk en je opslag kwijt bent, willen organisaties steeds vaker als operationele kosten rekenen. De reden hiervoor is dat IT-infrastructuur daarmee geen beslag legt op een deel van de investeringsruimte. Hiermee blijft er meer ruimte voor investeringen in de business, bijvoorbeeld voor de ontwikkeling van nieuwe diensten.

Door je budgettering anders in te richten, voorkom je dus dat beide kostenposten door elkaar heen lopen. IT-beslissers die dat zo organiseren, kunnen geld overhouden om te investeren in groei. Verstandig, zeker nu de dynamiek in IT voortdurend toeneemt.

Tip 3: innovatie vraagt om een intensief partnership

Naast factoren als de prijs en de flexibiliteit speelt ook de mate van samenwerking een grote rol. Veel van de ondervraagde IT-beslissers gaven aan dat ze van dienstverleners een bereidheid tot samenwerking verwachten.

Zeker als ze betroken zijn bij innovatie, maken IT-partners al gauw een virtueel onderdeel van je organisatie uit. Die samenwerking moet in de praktijk passen. IT-partners die meedenken en de samenwerking van de grond krijgen, hebben in de praktijk de meest tevreden klanten.

Belangrijk is hierbij innovatie te definiëren. IT-partijen hebben het algauw over technische innovatie, terwijl jij denkt aan het ontwikkelen van nieuwe businessmodellen, nieuwe producten en diensten ontwikkelen en bestaande producten en diensten vernieuwen. Dat laatste kun je alleen zelf doen. Een IT-partner kan die vernieuwing wel ondersteunen.

Dat vraagt dus om een intensieve samenwerking, waarbij een leverancier jouw organisatie goed moet kennen. In veel sectoren zie je dan ook dat innovatieve IT-partners zich specialiseren in die sector. Neem de maakindustrie. In die branche wordt gewerkt met specifieke ERP-pakketten. IT-partners die je in die branche inschakelt, kennen die sector op hun duimpje.

Tip 4: let bij de keuze voor de cloud op de jurisprudentie

Voor veel ondervraagde IT-beslissers is de keuze voor de cloud afhankelijk van de locatie waar de bedrijfskritieke data en processen worden opgeslagen en beheerd.

Sommige organisaties zijn beducht voor de Amerikaanse Cloud Act, die het mogelijk maakt voor de Amerikaanse overheid om toegang te eisen tot door Amerikaanse partijen beheerde data. Een Europese partij wordt dan ook vaak als beter beschouwd dan een Amerikaanse.

Dat het Verenigd Koninkrijk bezig is de Europese Unie te verlaten kan ook effect hebben op de keuze voor Britse cloudpartijen. Tegelijk valt op dat Aziatische partijen ook steeds vaker voorkomen. Uiteindelijk is het zaak om logisch na te blijven denken.

Tip 5: kijk eens onder de motorkap van je leverancier

Voor de meeste ondervraagde IT-beslissers is de technische onafhankelijkheid van partners geen issue meer. Voorheen was dat vaak wel een struikelblok bij de keuze voor een leverancier. Organisaties waren gewend hun eigen infrastructuur te beheren en merknamen speelden daarbij een belangrijke rol.

Tegenwoordig maken bedrijven zich daar minder druk over. Zolang een IT-partner het beheer van de dienstverlening goed voor elkaar krijgt, maken de merken die in het kielzog zijn aangesloten minder uit.

Toch is het wel slim om ernaar te informeren. Het kan geen kwaad om eens kritisch onder de motorkap van je leverancier te kijken. Welke afspraken een dienstverlener heeft en welke vendors hij inschakelt, geeft een indicatie van de kwaliteit van zijn dienstverlening.

Dit artikel is onderdeel van het dossier ‘IT-security’ op mt.nl. Dit dossier wordt mogelijk gemaakt door Proact. Proact levert flexibele, toegankelijke en veilige IT-oplossingen en -diensten.