Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Dames, niet zo bescheiden

Veel vrouwen geloven dat hun prestaties voor zich ­spreken. Dus niet. De persoonlijke pr is vaak een kwestie van subtiele signalen. Hieronder enkele tips.
 

1 Vertel uw successen

Vrouwen hebben vaak last van valse ­bescheidenheid, aldus Mirjam Wiersma, trainster en ­auteur van Je eigen pr. Daar is makkelijk iets aan te doen. Door ambities uit te spreken, over prestaties te vertellen, en strategisch te gaan zitten. “Dus niet in een hoekje of ergens achteraf”, zegt ze. “Kies tijdens vergaderingen liever positie tegenover de voorzitter. Dat geeft u ­makkelijker oogcontact en zo komt u ­eerder aan de beurt om iets te zeggen.” De stoel tegenover de voorzitter heeft zelfs een dubbel effect, zegt ze: “U kunt niet alleen makkelijker iets zeggen, u voelt zich daar ook eerder toe geroepen.”

Ook belangrijk: zeg niet te snel sorry. Vrouwen zijn eerder geneigd om hun ­excuses aan te bieden, blijkt uit onderzoek. Dat vinden ze ­netjes. Maar ze ­wekken daarmee ook snel de indruk iets fout te hebben gedaan, ­terwijl dat niet zo hoeft te zijn, zegt Wiersma: ­“Communiceer daarom op een positieve manier. Praat over uw successen in plaats van uzelf ­tekort te doen en uit te stralen dat u veel fouten maakt.”

Yvette Berkel, auteur van ­Strategisch ­onderhandelen voor vrouwen, waarschuwt vrouwen daarnaast voor de ‘disappearing act’: hard werken en ‘brandjes’ voorkomen, om zo te zorgen dat een project soepel verloopt. ­Mannen doen dat anders, weet ze. “Die laten brandjes zelfs ­ontstaan. Want als je die blust, ben je de held. Vrouwen zorgen er daarentegen voor dat een ­presentatie netjes in elkaar steekt, maar vergeten dan te ­vragen of ze het zelf kunnen ­presenteren of om hun naam erop te zetten. Dat is niet ­handig. Maak je werk zichtbaar.”

Dat betekent niet: altijd hard werken, zegt Berkel. Integendeel zelfs. “Veel vrouwen hebben de ­uitstraling van een werkbij. Maar het is beter de uitstraling van een queen bee te hebben.” Dus: laat zien dat u hard werkt, maar ga ook naar de vrijdag­middagborrel en bouw goede ­relaties met uw collega’s op.

2 Glimlach niet

Ook Lida van Doorn ­herkent de verontschuldigende vrouw. Dat is zelfs de reden waarom veel ­vrouwen ­glimlachen als ze ­serieuze zaken vertellen, weet de charisma­manager en ­auteur van Overtuigen door uitstraling. “Maar deze glimlach werkt meestal ­contraproductief. ­Mensen geloven eerder wat ze zien dan wat ze horen en als dat niet bij elkaar past, nemen ze aan wat ze zien. Om overtuigend over te komen moeten beeld en boodschap dan ook ­altijd met elkaar in evenwicht zijn.” ­

Nog zo’n verontschuldigend ­gebaar is het verkleinwoord. ‘Ik schrijf nog even een mailtje’, klinkt niet alsof de mail erg ­belangrijk is. Ook daar zouden vrouwen dus spaarzamer mee moeten omspringen, waarschuwt Berkel. “Het geeft de indruk dat het niet veel voorstelt. Probeer het dus te vermijden.”

Ook in hun stemgebruik kunnen vrouwen aan invloed winnen. Uit onderzoek blijkt dat een lage stem invloedrijker is dan de hoge, zachte stem die veel vrouwen hebben. Een praktische tip van Wiersma: “Adem ­onhoorbaar diep in voor u spreekt, dan zal uw stem lager zijn.”

3 Een iPhone is géén pennendoos

Berkel herinnert zich het voorval van een vrouw die twee mannen zag, met de nieuwste iPhone in hun hand. “Is dat een pennendoos…”, vroeg ze. “Die mannen konden er ­natuurlijk om ­lachen, maar het zet wel een ­bepaald beeld neer van de vrouw”, vertelt Yvette Berkel, ­ietwat besmuikt. Maak dus liever geen grappen over gadgets, ­adviseert ze. “­Vrouwen doen wel eens lacherig om mannen en hun gadgets. Maar het zijn allemaal symbolen die je positie ­onderstrepen. ­Probeer jezelf er dus ook mee te profileren.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Een oude Nokia kan dus echt niet meer, zegt ook Wendy Buiter, ­directrice van Beautypartner, een intermediair en opleider in de cosmeticabranche. “Een smartphone hoort er ­gewoon bij, ­omdat er verwacht wordt dat u de hele dag uw mail in de gaten houdt, zeker als u een eigen ­bedrijf heeft.” Daar doet u ook uw voordeel mee, zegt ze, want het werkt wel zo prettig met ­iemand die snel reageert.

Maar ondanks alle tips om ­typisch vrouwelijk gedrag te ­vermijden, waarschuwt Berkel vrouwen wel: “U bent geen man en hoeft dat ook niet te worden. Er was een tijd dat veel vrouwen zich gingen kleden als een man. Maar dat hoeft ­­helemaal niet. Het is beter je vrouwelijkheid goed in te zetten.”

Lees ook: