Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Cultuur is niet onwrikbaar

De cultuur in een bedrijf veranderen is lastig, maar niet ­onmogelijk, vertelt docent ­Jamie Anderson. Hij haalt het ­voorbeeld aan van ­Deutsche Telekom, een bedrijf dat ooit een vastgeroeste cultuur had, die nu helemaal is omgekeerd.


Hoe ze dat gelukt is? In ieder geval door eerst goed de ­bestaande cultuur in kaart te brengen. Want daar begint het altijd mee, zegt Anderson, en dat is dan ook de pauzeopdracht die de ­cursisten meekrijgen op zijn ‘werkcollege’: maak een test waaruit blijkt hoe de ­cultuur is in ­jullie eigen bedrijf. De resultaten uit al deze tests pakt Anderson na de pauze op, om weer een vergelijking te maken met Deutsche Telekom, en dan vooral met vastenetbeheerder T-Com. “Dat was een typische netwerk­organisatie, met een hoog saamhorigheidsgevoel, maar ­weinig doelmatigheid. Als het dan met zo’n bedrijf misgaat, zoals een paar jaar geleden gebeurde, gaat het snel in een neerwaartse ­spiraal naar een gefragmenteerde cultuur. Het wordt dan ­ieder voor zich. En dan willen ­managers die zichzelf hebben ­opgewerkt in de organisatie hun positie niet meer afstaan.”
De oplossing? De meeste studenten zijn het erover eens: de ­managers moeten het veld ruimen. Dat vond kennelijk ook René Obermann, die werd aangetrokken om Deutsche ­Telekom te redden, en prompt zijn eigen mensen op topposities ­plaatste. Nog belangrijker: hij gaf hen ook een doel, want, parafraseert Anderson Alice in Wonderland: “Als je niet weet waar je ­naartoe gaat, kom je er ook niet.”
Met zijn interactieve manier van presenteren nodigt Anderson alle deelnemers uit om mee te denken over waar ze met hun bedrijf naartoe willen, ook als ze (nog) niet in de positie zijn om die verandering te bewerkstelligen. “Je kunt altijd iets doen”, is zijn overtuiging. Wat? Dat is het huiswerk voor de ­volgende bijeenkomst.
 

training Strategisch management
leerdoel Bedrijfscultuur analyseren en veranderen
inzicht achteraf ‘Je kunt altijd iets doen om te veranderen’
organisatie TiasNimbas
waar Tilburg
duur onderdeel van de 2,5-jarige opleiding Register Controller/Executive Master of Finance & Control
kosten € 21.500 (btw/vrij, excl. literatuur)

 

 

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

 

> Dit artikel is afkomstig uit MT magazine. Bestel de nieuwste editie online