Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Doe jij al aan corporate venturing?

Startups en scale-ups hebben de ideeën, corporates een netwerk en het geld. Die combinatie is goud waard. Niet gek daarom dat steeds meer grote bedrijven inzetten op het zogeheten corporate venturing.

corporate Nederland

Baanbrekende innovaties die de spelregels van een markt veranderen. De laatste twintig jaar, zo ongeveer gelijk met de opkomst van het world wide web, komt dat vernuft steeds vaker van kleine techbedrijfjes.

Daar waar de reuzen hun energie vooral stoppen in het optimaliseren van bedrijfsprocessen, experimenteren deze wendbare groeibriljantjes er lustig op los. Corporates weten dat. Niet zo gek dat zij actief zoeken naar manieren om samen te werken. 

Jan-Kees de Jager: omarm vernieuwing

Corporate venturing, heet dat in de boardroom. En bij KPN hebben ze er al de nodige ervaring mee. ‘We zien dat disruptie steeds vaker buiten de bestaande ecosystemen van telecombedrijven en leveranciers plaatsvindt. Je kunt dat proberen tegen te houden, maar het is slimmer om die vernieuwing te omarmen en er dichtbij te blijven’, vertelt CFO Jan-Kees de Jager.

KPN doet dat onder meer met Nello, de slimme intercom. Ook heeft het bedrijf een belang in de startup Viloc, dat sensoren levert voor de registratie van gereedschap in de bouw. Het grote KPN geldt in die combinaties als de netwerkspecialist, de startups experimenteren met slimme toepassingen.  

Het bedrijf kiest er tegenwoordig bewust voor om de startups niet meteen op te slokken. ‘De bedrijfjes zijn wendbaar, kunnen sneller beslissingen nemen en hebben een korte time to market. Die waarden vallen weg als je zo’n bedrijf helemaal integreert’, zegt De Jager.

Gebruik maken van netwerk

Aansluiting vinden op disruptieve ontwikkelingen in de branche. Dat staat bij vrijwel alle grote bedrijven in ons land hoog op de agenda. In de accountancy is dat niet anders. Ook daar zien de grote partijen snel nieuwe veranderingen op zich afkomen. Ze spelen daar onder meer op in door actief de samenwerking aan te gaan met jonge, creatieve teams van buiten de organisatie.

EY heeft daarvoor zelfs een heel programma opgetuigd: EYnovation. ‘Dat is een intensief begeleidingstraject voor veelbelovende startups die met onze kennis, klanten en het netwerk hun producten sneller kunnen testen en uitrollen’, vertelt Patrick Gabriëls. ‘Een voorbeeld van zo’n samenwerking is Declaree, een online managementsysteem dat het verwerken van declaraties makkelijker maakt. Alle medewerkers van EY maken daar tegenwoordig gebruik van.’

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Operational excellence

Leonard Bukenya is partner bij Aimforthemoon en begeleidt startups die in samenwerking met hun corporate partners innovaties van de grond willen krijgen. ‘Grote bedrijven missen in veel gevallen executiekracht. Ze willen bijvoorbeeld iets met 3D-printen, maar missen de mogelijkheden en kennis om dit van de grond te krijgen.’

En dat is niet de enige reden waarom corporate Nederland de innovatieve startups heeft omarmd. ‘Het draait in deze grote organisaties vooral om operational excellence, het verbeteren van bedrijfsprocessen en het businessmodel. Wil je met meer disruptieve innovatie aan de slag, vereist dat een andere aanpak. Dan moet je wendbaar zijn en kunnen experimenteren. Precies waar startups wél goed in zijn.’

Lees ook: 6 manieren van corporate venturing