Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Confronterend inkijkje in de menselijke psyche

 

De mens gedraagt zich irrationeel. Dat is de les die hoogleraar gedragseconomie Dan Ariely ons in ‘Waarom we altijd tijd te kort komen' leert. Confronterend en vermakelijk tegelijk.

 

Boeken van wetenschappers lezen, niet zelden heeft dat dezelfde werking als een slaappil. Dan Ariely geeft zijn lezers gelukkig niet de kans weg te dommelen bij ‘Waarom we altijd tijd te kort komen'. Sterker: het is van de eerste tot de (bijna) laatste pagina een onderhoudend boek, waarin Ariely aan de hand van talloze wetenschappelijke onderzoeken uitlegt waarom ons gedrag bijna altijd irrationeel is. Wel voorspelbaar, maar anders dan we zonder die kennis zouden denken…

Dat prijzen van producten maar gewoon zijn wat de gek er voor wil hebben. Dat een kleine korting die leidt tot ‘gratis' een veel grotere koopmagneet is dan een grote korting die leidt tot ‘goedkoop'. Dat we graag allerlei werkzaamheden willen verrichten, tót we er voor betaald krijgen. Dat we ons hormoonstelsel nóg minder onder controle hebben dan we denken. Dat we ons eigendom een veel te hoge waarde toekennen. Dat een pilletje van twee kwartjes daadwerkelijk beter werkt dan een pilletje van vijf cent. Dat we kunnen voorkomen dat mensen oneerlijk zijn. Dat contant geld juist eerlijk maakt. Dat…

Enfin, Ariely legt het allemaal helder uit. Niet flitsend geschreven, wel leerzaam.

Waarom we altijd tijd te kort komen, Dan Ariely, € 19,95


KORTE RECENSIES

Op zoek naar relaxt leven?

Een relaxt leven met minder stress en gepieker, wie wil dat niet? Eelco Smit, die enige bekendheid geniet van de methode ‘Inzicht-Actie-Oogsten', legt het in ‘De regels van het spelletje' allemaal heel helder uit. Zijn belangrijkste les: kijk eens in de spiegel. Maar dan écht… En dan niet schrikken!

De regels van het spelletje, Eelco Smit, € 17,95

Private equity onder vuur

Private equity deugt niet. Dat is de les van ‘De grootste kraak in krantenland'. Een terugblik op de grote geldverdwijntruc bij uitgeversconcern PCM, waar vreemd genoeg niet alleen die ‘foute' Apax-kapitalisten, maar ook die ‘linkse' stichtingen en managers volop van profiteerden.

De grootste kraak in krantenland, Kees Schaepman en Herman Spinhof, € 16,95

Boek in prullenbak

Drie keer niksin 100 tips

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Lifehacking, het vergemakkelijken van je (werk)leven, is hot. Ongelooflijk dus dat Martin Aslander, Frank Meeuwsen en hun vele co-auteurs zo'n vreselijk ongestructureerd broddelwerkje hebben afgeleverd met hun ‘100 Lifehackingtips'. Drie keer niks en dus te duur. Ook de gratis downloadversie, ja…

 ‘150 Lifehackingtips', Martijn Aslander e.a., € 19,90