Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Checklist: bouwen aan bevlogenheid

Met bevlogen werknemers presteer je beter, stellen de initiatiefnemers van de Week van de Bevlogenheid. Zij delen een checklist waarmee je in 6 stappen meer betrokkenheid genereert.

Je wist het nog niet, maar op 12 juni begint de Week van de Bevlogenheid. “Een positieve tegenactie” op de Week van de Werkstress afgelopen november 2016, zeggen initiatiefnemers Paul van Heeringen en Ronald Warmerdam.

De twee willen “een landelijke beweging” in gang zetten. “Op dit moment voelt slechts 14% van werkend Nederlands zich dagelijks tot een paar dagen per week bevlogen en trots. Ons streven is de 80% te behalen in 2025”, zegt Van Heeringen.

Dat bevlogen medewerkers bedrijven succesvoller maken en ambassadeurs zijn voor je bedrijf, dat geloven we direct. Maar hoe verhoog je die betrokkenheid dan?

Van Heeringen en Warmerdam gaven ons deze checklist, met de belangrijkste zaken die je binnen je bedrijf of team op orde zou moeten hebben om de bevlogenheid van je mensen te vergroten.

Stap 1. Hoger doel

Stel jezelf de volgende twee vragen: 

1. Hebben wij eigenlijk wel helder wat ons hogere doel is als bedrijf? Waaraan dragen onze mensen, processen, producten en/of diensten nu werkelijk bij? Welk verschil maken wij voor onze klanten? Of wel… waar gaat het ons en onze klanten nu eigenlijk écht om?

2. Zijn we in staat om ons hogere doel (onze purpose) ook zodanig aan anderen te vertellen dat het ze inspireert en enthousiast maakt?

Sta echt even stil bij deze vragen,… de antwoorden dragen namelijk substantieel bij aan een scherpere focus in je besluitvorming, een heldere propositie richting klanten en Intrinsieke motivatie bij medewerkers en businesspartners om mee te willen werken aan het realiseren van jullie purpose. Een actueel en mooi voorbeeld van een bedrijf dat dit super op orde heeft is Tony’s Chocolonely.

Stap 2. Bedrijf

Stel jezelf de volgende twee vragen:

1. Bieden wij, in relatie tot ons hogere doel, een inspirerende en plezierige werkomgeving voor al onze mensen? Is bijvoorbeeld zichtbaar gemaakt waar we aan bijdragen? Zijn onze vorderingen zichtbaar? Kunnen mensen echt met plezier werken? Welke belemmerende factoren hebben we weg te nemen en welke inspirerende factoren kunnen we nog toevoegen?

2. Bieden we maximaal ruimte aan onze mensen om bij te dragen aan het hogere doel door met plezier dátgene te doen waar ze goed in zijn? Zetten we de talenten goed in en krijgen mensen energie van het werk?

Stap 3. Medewerker

Stel je zelf de volgende twee vragen:

1. Een van de belangrijkste behoeften van mensen is de mogelijkheid om autonoom te kunnen handelen. Naar mate het hogere doel helderder is, is het ook gemakkelijker om hier ruimte voor te geven en medewerkers en teams op die focus zoveel mogelijk zelf te laten bepalen hoe zij het maximaal kunnen bijdragen.

Vraag: In hoeverre geven wij onze mensen voldoende richting én laten we ze vervolgens vrij om zelf te bepalen hoe ze hier het best aan kunnen bijdragen? Denk hierbij maar aan het beroemde spreekwoord: If you put too many fences around people, you get sheep! Geef ze verantwoordelijkheid en laat ze vrij!

2. Weinig dingen geven meer energie dan het gevoel te hebben dat je ertoe doet! Voelen medewerkers zich wel werkelijk betrokken bij het hogere doel en ons bedrijf past het ook bij hen? En zorgen wij er wel voldoende voor dat mensen terugkoppeling ontvangen van het resultaat van hun inzet? Als je dit al doet, stel jezelf dan de vraag hoe dit met nog meer plezier en trots kan worden gedaan.

Stap 4. Team

Stel je zelf de volgende twee vragen:

1. Hoe bieden we weerstand aan de waan van de dag en houden we gezamenlijk focus op onze doelen? Mensen zijn enorm goed in ad hoc handelen. Het hier en nu lijkt altijd urgenter dan het werken aan een doel dat wat verder weg lijkt. Enkele tips: Knip grotere doelen op in kleinere blokken die binnen een bepaalde periode (bijvoorbeeld 100 werkdagen) zijn te realiseren en maak de voortgang visueel. Zo kan het team gemakkelijker focus houden en wordt het behalen, ervaren, vieren van (deel)successen gemakkelijker. Wel zo motiverend!

2. Hebben de teamleden oog voor elkaar en bieden zij elkaar de helpende hand indien nodig? Dit begint natuurlijk met het hebben van aandacht voor elkaar. Sociale ondersteuning kan immers alleen worden geboden als je van elkaar weet wanneer het nodig is.

Stap 5. Leiderschap

Stel je zelf de volgende twee vragen:

1. In hoeverre coach ik onze mensen op het nog beter maken van wat ze al goed doen? Geef ik onze mensen wel voldoende waardering voor hun inzet? Voelen ze zich wel onderdeel van het team? Hoe kunnen we dit samen verbeteren?

2. De meest effectieve manier van persoonlijke groei? Daag mensen uit! ‘Om enthousiast te blijven moet je uitdagingen blijven zoeken en daaraan blijven werken.’ – Professor dr. Arnold B. Bakker Checklistvraag: inspireren we onze mensen wel voldoende om dagelijks het beste uit zichzelf en elkaar te halen? Hebben ze een gezamenlijke uitdaging waarin ook het uiterste van het individu wordt gevraagd? Tip: bepaal een on-the-job uitdaging gekoppeld aan jullie hogere doel, daag je team uit om samen tot een oplossing te komen. Geef ze hierbij extra speelruimte door zelf een stapje achteruit te doen en sta verbaasd over het commitment, de snelheid en het resultaat. Succes!

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Stap 6. Verbeteracties bepalen!

Als het goed is heb je aan de hand van de checklist je bedrijf bekeken vanuit een helikopterview en weet je nu scherper welke acties er ondernomen kunnen worden om te bouwen aan meer bevlogenheid, betrokkenheid en trots.

Let op! Dat gaat niet vanzelf! Het vraagt namelijk ander gedrag van jou en je mensen. Daag jezelf uit om focus aan te brengen en de in de aanloop naar de Week van de Bevlogenheid het maximale uit jezelf en je team te halen!