Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Businessboeken in augustus: hyperfocus en wat is de toekomst van Google?

Zie jij door alle managementboekbomen het bos nog? Management Team maakt iedere maand een schifting in de stapels uitgekomen boeken.

Zie jij door alle managementboekbomen het bos nog? Management Team maakt iedere maand een schifting in de stapels uitgekomen boeken.
Foto: Getty Images

#1 Waarom zit je nog op social media?

Hij mag dan een pionier binnen Silicon Valley zijn, Jaron Lanier betoogt in zijn nieuwe boek waarom een leven zonder social media je aardiger, verstandiger en gelukkiger maakt. Ze geven ons het idee meer ‘verbonden’ te zijn dan ooit, terwijl we in werkelijkheid van andere mensen vervreemd raken. In tien scherpzinnige argumenten fileert Lanier sociale media en alle misère die hieruit voortkomen. Helemaal van internet hoeven we ook weer niet van Lanier:  tot slot geeft hij een aanzet tot een rijkere, meer menselijke manier van online contact.

Tien argumenten om je social media accounts nu meteen te verwijderen, Business Contact.

#2 Hyperfocus

We proberen zoveel mogelijke activiteiten in een dag te proppen, rennen van hot naar her en zijn met onze gedachten nooit echt op de plek waar ons lichaam zich op dat moment bevindt. Multitasken leek lang het antwoord, maar nu blijkt het ons brein voornamelijk te overprikkelen. Ironisch genoeg komt productiviteit goeroe Chris Bailey met het boek Hyperfocus, waarin hij tips geeft om ons aandacht het beste te managen. Daarnaast geeft hij ons uitleg over de twee standen die ons brein kent om te focussen en de meest voorkomende afleidingen – en hoe je daarmee om kan gaan als je die moordende deadline in je nek voelt hijgen.

Hyperfocus, Business Contact

#3 Hoe overstijg je je bestaan als eendagsvlieg?

Marketing laat ons de gekste dingen kopen, maar sommige producten blijven zichzelf simpelweg verkopen. Hoe dat kan, zoekt marketeer Ryan Holiday uit in zijn nieuwste boek Perennial Seller. In interview met muziekproducenten, uitgevers en entrepreneurs vindt hij uit hoe producten gecreëerd worden die hun waarde nooit lijken te verliezen. Hoe kan het dat de ene start-up moeiteloos investeringen binnen krijgt en de ander nauwelijks rondkomt? Wat maakt de ene Hollywoodfilm onvergetelijk en de ander een flop in de bioscopen? Voorkom dat je een eendagsvlieg wordt en leer van de groten.

Perennial Seller, Profile Books

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

#4 Het leven na Google

Sinds Google opgericht is, is de wereld enorm veranderd door het bedrijf. Met behulp van data en kunstmatige intelligentie werden dingen ontworpen en beroepen geschapen die nooit bestaan hadden. Volgens de Amerikaanse technologische visionair George Gilder breekt er echter een nieuwe tijd aan: het post-Google tijdperk. De algoritmes van Google laten ons geloven dat er enkel korte termijn beslissingen bestaan, in zijn boek wil Gilder laten zien dat het juist de mensen zijn die het langetermijn denken weer terug moeten brengen.

Life after Google, Gataway Editions.