Winkelmand

No products in the cart.

Brainstorm: beter in je eentje, niet met je team

Even met het team een dagje de hei op om 'out of the box' te denken? Doe maar niet. De manier waarop de meeste organisaties brainstormen is namelijk niet effectief.

Organisaties moeten sneller veranderen dan ooit en werkprocessen moeten om de zoveel tijd op de schop om de concurrentie voor te blijven. Geen wonder dat er tegenwoordig zo vaak brainstorms en heisessies worden georganiseerd. Stop er maar mee, of ga het in elk geval anders doen. Een brainstorm is namelijk helemaal niet effectief, zo toont wetenschappelijk onderzoek keer op keer aan, schrijft de Harvard Business Review.
Getty Images
Je leest nu: Brainstorm: beter in je eentje, niet met je team

Organisaties moeten sneller veranderen dan ooit en werkprocessen moeten om de zoveel tijd op de schop om de concurrentie voor te blijven. Geen wonder dat er tegenwoordig zo vaak brainstorms en heisessies worden georganiseerd. Stop er maar mee, of ga het in elk geval anders doen. Een brainstorm is namelijk helemaal niet effectief, zo toont wetenschappelijk onderzoek keer op keer aan, schrijft de Harvard Business Review.

Wat is het geval? De brainstorm komt uit de reclamewereld en is ergens in de jaren vijftig ontstaan om nooit meer te verdwijnen. Dat is ook wel begrijpelijk, omdat je na een dagje brainstormen vaak weer met nieuwe energie aan de slag gaat. Het team heeft inspiratie opgedaan, een doel geformuleerd en wil ‘ervoor gaan’.

Brainstorm leidt vaak tot weinig ideeën

Helemaal nutteloos is brainstormen dus niet. Alleen, het doet niet waar het eigenlijk ooit voor bedacht is: het creëren van nieuwe inzichten en ideeën. Wat blijkt namelijk: een brainstorm met een groep genereert minder en daardoor kwalitatief minder goede ideeën, dan alle participanten hadden gehad als ze alleen wat zaken op papier hadden gezet.

Het probleem van groepen is dat ideeën al heel snel gaan  convergeren, terwijl juist divergeren – het op zoveel mogelijk manieren nadenken over iets- juist het doel van een brainstorm is. Stel iemand oppert een goed idee. De volgende die zijn idee mag presenteren neemt bewust of onbewust dat goede idee mee in zijn eigen verhaal. Zo wordt de scope van de ideeën meer en meer verengd totdat iedereen op een lijn zit.

Hoe los je dit dan op? Het voornaamste is dat je niet te snel in een groepsdiscussie belandt. Het is niet voor niks dat veel bedrijven in hun brainstorms werken met post-it- briefjes waar mensen eerst hun eigen gedachten kunnen opschrijven. Eerst divergeren, dan pas convergeren.

Maar misschien zou je die eerste fase nog wel beter door iedereen individueel kunnen laten doen, alleen dus, om pas daarna bij elkaar te komen om in gesprek te gaan. Want behalve dat gesprekken vaak een kant opgaan, hebben ze ook nog het effect dat mensen kiezen voor het idee dat ze het gemakkelijkste kunnen verwoorden. Dat kan de beste oplossing van een probleem zijn, maar dat hoeft natuurlijk niet.

Dit artikel is een herplaatsing van het artikel dat eerder bij MT verscheen.